Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook startar ej - rundsymbol med streck over, typ P-forbudsmarke??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 06:30

Hej,
Befinner mig utomlands med min macbook eftersom jag har jobb att gora pa semestern.
Igar drog jag igang FrontRow for att kolla en avi-film. Stangde senare av FrontRow och hamnade i Finder men sen kom jag inte langre. Badbollen hade last datorn sa det var bara att starta om.

Nu ar det dessvarre stopp. Jag hor startljudet, vit skarm med Apple dyker upp en stund for att sedan bytas mot vit skarm med cirkelrund symbol med streck over. (Den symbolen har jag aldrig sett. Vad betyder den?)
Efter ytterligare en stund dyker applet upp igen mot vit skarm sen stangs datorn av.
Vid flera forsok hander olika saker, ett par ganger har den gra rutan med uppmaning att starta om datorn dykt upp, den indikerar val kernel panic om jag minns ratt?
Jag tycker mig hora ett latt knaprande ljud fran datorn som jag aldrig tidigare hort.
Jag har provat att reset'a PRAM och efter det ar enda skillnaden att startljudet fick betydligt hogre ljudvolym.
Datorn har fungerat helt klanderfritt innan, inga misstankta missljud eller konstigt beteende.

Nagon som kan hjalpa till och tipsa om hur jag kan fa igang burken? Och vad cirkelsymbolen med strecket betyder?
Jag har dessvarre inte med mig en enda programCD eller systemskiva och befinner mig en god bit fran civiliserade Mac-butiker!

Stort tack pa forhand!
Forhoppningsfullt
//Tina

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 06:50

Hej Tina börja med att starta den och hålla nere shift, som är underfär som felsäkert läge.

Har du nyligen installerat några 3:e parts programvara, eller plugins?

I så fall kan du avinstallera dom när du är innne, om den startar.

Starta sedan om datorn, utan shift

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-19 10:08

Här finns info från Apple om ditt problem:

http://support.apple.com/kb/TS1892?viewlocale=sv_SE

Ser väl inte så ljust ut direkt....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-19 18:02

Det vanligaste felet what so ever inom datorns historia. Trasig hårddisk!

1
Bevaka tråden