Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synpunkter på företagstjänst

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-18 18:33

Vet inte om det är rätt forum men men.

Som nybliven godkänd revisor och macanvändare sen 1986 är det svårt att låta bli att knåpa lite med webbsidor. Efter ett par år i inom revisionsbranschen på större revisionsbyrå inser man hur mycket pengar företagare lägger ner på revision och redovisning, ofta dyra tjänster dessutom som i mitt tycke ofta tar för lång tid. Har på min fritid gjort en början på en site där tanken är att företagare (även revisorer, inkluderat mig själv, och redovisningsbyråer) enkelt skall kunna skapa dokument etc som används i verksamheten på ett snabbt och därmed billigt sätt. Hemsidan är fortfarande i utvecklingsfasen men är väldigt långt gången. Egentligen har jag bara inte lyckats installera postfix för epost på servern...använder därför min privata.

Huvudtjänster i dagsläget (främst för aktiebolag):
- Årsredovisning: Huvudtjänsten. Skapar en pdf eller XBRL-fil för import hos bolagsverket.
- Årsstämmoprotokoll
- Löpande nyheter inom redovisning och skatt.

Tacksam för era synpunkter. Urusel idé?, Långsamt, svårt att förstå, fult? Vad hade ni velat ha för innehåll?

Siten är gratis tilla jag kommer på bättre tankar :). Vill ni ha ett eget konto för ert företag (främst aktiebolag) är det bara att säga till.

www.e-revisor.se

Hade du tänkt att främst vända dig till nystartade AB, eller försöka locka folk att byta till dig som revisor för AB:t? Eller är tanken att man ska ha kvar sin revisor, men använda dessa tjänsterna för årsredovisning m.m. istället för att köpa dem av revisorn?

Jag tycker det ser lovande ut. Formuläret för årsredovisningen är dock väldigt långt, och kanske skulle må bra av att delas upp i sektioner (på flera sidor, alltså).

Jag skrev ett inlägg i denna tråd igår, sedan försvann tråden och mitt inlägg också. Ingen fara, det var inte långt.

Jag tycker din site är bra. Kommer att lägga in en länk på min site om bokföring till den senare.

  • Medlem
  • 2009-02-18 21:31

Ser väldigt många möjligheter med siten. Som den är nu vänder den sig främst till alla privata aktiebolag (ej publika eller börsnoterade) där redovisningen hanteras inom företaget. Bolag som anlitar redovisningsbyråer eller revisionsbyråer för boksluten får ofta allt fixat i ett paket. Dock tror jag de flesta aktiebolag kan ha användning av den i framtiden.

Visst hoppas jag att det kan ge mig kontakter till kunder. Men branschen för revisorer kommer att ändras ganska väsentligt inom 2 år som det ser ut nu då revisionsplikten kan komma att försvinna för 95% av alla bolagen. Då krävs helt nya tjänster. Kanske är detta något...just nu vill jag bara få ut mitt arbete för kommentarer och släpper den som icke-kommersiell. Hellre det än att den ligger och samlar damm.

Det jag hade velat testa nu är att hitta ett bolag som vill skicka in sin årsredovisning elektroniskt hos bolagsverket.

Alla synpunkter välkomna. Visst är årsredovisningen lång...har funderat på andra lösningar med noter på separata sidor. Känner dock att man får en bra överblick just nu i alla fall. Det man ser är alltså allt som går att lägga in i årsredovisningen (noter väljer man själv). Det som inte används (rader med 0 etc) döljs automatiskt. Kanske inte framgår så tydligt. Tycker det går rätt smidigt.

Senast redigerat 2009-02-19 19:38
  • Medlem
  • 2009-02-18 22:03

Vad har du för site Taz?

1
Bevaka tråden