Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport disk säkrad med konton till Time Machine

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-15 15:53

Jag har retat mig på att det bara går att använda en USB-disk ansluten till Airport Extreme (AE) för Time Machine om den är konfigurerad med hårddisklösenord. Nackdelarna med det är att det inte går att ge gäståtkomst, med läsrätt, eftersom gästen då kan kopiera hela backupen.

Jag har letat länge efter en lösning och hittade följande länk: http://www.tuaw.com/2008/03/19/is-your-airport-extreme-suddenly-time-machine-happy/8. När man sedan söker på ".com.apple.timemachine.supported" finns det gott som länkar men en sökning på 99.se ger inga svar.

Om disken är konfigurerad med konton så kan varje Macanvändare ta backup på sin egen del av USB-disken samtidigt som man kan ha en delad area för t ex musikfiler och video.

Hur bär man sig då åt för att ta backup från olika Macar som hamnar på olika konton på USB-disken.

1) Skapa två olika konfigurationsfiler för AE. En där fildelningen är säkrad med ett hårddisklösenord och en annan där fildelningen är säkrad med konton. Skapa ett konto för varje användare (i exemplet nedan används användarna Kalle och Hobbe) som vill ta backup på disken. Gäståtkonsten kan vara "Skrivskyddad".

2) Starta om AE så den är konfigurerad med fildelning som är skyddad med hårddisklösenord.

3) Start Time Machine och välj USD-disken i fråga för backup. Syftet är bara att skapa filen
.com.apple.timemachine.supported
på hårddisken.

4) Logga in som administratör, starta Terminalen. Anslut till USB-disken i Finder genom att ange hårddisklösenord. Antag att disken är heter Backup.

5) Gör följande i Terminalen
cd /Volumes/Backup
Gör kommandot ls -a för att kolla att filen .com.apple.timemachine.supported finns!
sudo cp .com.apple.timemachine.supported Users/Kalle
sudo cp .com.apple.timemachine.supported Users/Hobbe

6) Start om AE med fildelning säkrad med konton.

7) Anslut i Finder som Kalle till USB-disken. Öppna Time Machine inställningar. Nu skall det gå att välja Kalle för backup.

8) Gör motsvarande för Hobbe.

Både Kalle och Hobbe skall nu kunna ta backup på sina MacBook's på USB-disken kopplad till AE. Både Kalle och Hobbe kan skriva på den delade arean som även gäster kan läsa.

Tester hittills: En första backup av Kalles MacBook på 17GB fungerade fint. Påföljande backuper går också bra. Att återskapa en fil verkar också att fungera. Även Hobbe kan göra backup på sitt konto.

Nästa steg blir att forska i hur konton fungerar när man har fler än en disk ansluten till AE. Att bara ansluta disk nummer två medför att det blir en delad disk.

Snyggt jobbat. Ser fram emot nästa steg, funderade precis på om det går att ha två diskar anslutna till AE...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-02-15 23:24
Ursprungligen av Michael Nord:

Snyggt jobbat. Ser fram emot nästa steg, funderade precis på om det går att ha två diskar anslutna till AE...

kan detta vara något?

"Anslut bara en USB-hubb till AirPort Extreme och anslut dina enheter till hubben. Dela både en skrivare och en hårddisk, många skrivare, många hårddiskar eller valfri kombination."
http://www.apple.com/se/airportextreme/features/harddrivesharing.html

  • Medlem
  • 2009-02-16 09:14

Att koppla in två eller kanske fler hårddiskar med en hub är inget problem. Problemet är att fördela kontona över diskarna. Apple ger inga som helst ledtrådar för det!

Men om man vill att alla diskar ska använda samma konton är det enklare?

  • Medlem
  • 2009-02-17 22:39

På disk A har jag två konton för Kalle och Hobbe som fungerar med Time Machine enligt mitt första inlägg

Med disk A frånslagen skapade jag ett konto för Pelle på disk B. Det fungerade. Men när sedan disk A slogs på fanns även ett konto för Kalle på disk B.

När samma konto fanns på både disk A och B så misslyckades Time Machine att hitta rätt.

Airport Extreme (AE) verkar inte hålla reda på vilken disk ett konto skapas på. Filstrukturen på en disk säkrad med konto är

Shared

Users

  • Kalle

  • Hobbe

Min ide var att AE kanske håller reda på vilken disk ett konto skapas på, men så verkar inte vara fallet. Jag har tyvärr inte två slaskdiskar, annars skulle jag prova att skapa ett nytt konto med båda diskarna anslutna till AE. Jag misstänker dock att det skapas ett Users/Pelle på både disk A och B. Följden av det blir att AE inte kommer att kunna hålla reda på vad som skall monteras när Pelle ansluter.

OK, men det låter som du talar om användarkonton nu? Du försöker flytta ut användarkonton från systemdisken till AE-diskarna? Jag var mer nyfiken på om man kan tilldela olika rättigheter till olika mappar på de två diskarna.

  • Medlem
  • 2009-02-18 16:46

När jag talar om konton så är det konton på USB-disk ansluten till Airport Extreme (AE). Konton som AE borde hålla koll på men inte verkar klara av, om man har mer än en USB-disk ansluten till AE.

Nästa test är att ansluta två USB-diskar till AE och skapa konton i Airport-verktyg och se vilken filstruktur som resulterar på de två diskarna. Om samma filstruktur skapas på båda så klarar inte AE av uppgiften. Om Apple har tänkt till så skall Airport-verktyg fråga vilken disk kontot skall ligga på. Jag vågar inte prova på de två USB-diskar jag har då en av dem innehåller data jag är rädd om. Något skulle ju kunna gå fel. Återkommer när jag lånat en andra disk.

1
Bevaka tråden