Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta IP adress på Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-23 16:47

Någon som vet hur jag byter IP adress på Time Capsule??
Jag vill alltså byta till t.ex. 192.168.1.100 istället för default 192.168.1.1
Ett sätt är ju att byta DHCP intervall till t.ex. 10.0.1.1 men det vill jag inte, eftersom jag fortfarande vill ha min TC i samma intervall som övrig utrustning i nätverket...alltså 192.168.1.x

Lär väl stå i manualen? Utan att veta så skulle jag gissa på att man kanske använder Airport utility som finns i Verktygsprogrammappen..

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-23 19:48
Ursprungligen av Johan S:

Lär väl stå i manualen? Utan att veta så skulle jag gissa på att man kanske använder Airport utility som finns i Verktygsprogrammappen..

Hehe, om det ändå vore så enkelt
Nix, står inget om detta där, har även slängt iväg en fråga på Apples diskussion, men inget vet hur man gör...
Därför frågar jag experterna här på forumet

Från manualen:

Citat:

...(such as a static IP address or a DHCP client ID), you may need to enter it
in AirPort Utility.

Jag tror fortfarande att man ändrar adressen i Airport Utility.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-23 20:21

Helt korrekt så ändrar man den statiska IP för WAN via AP utility, men det är ju inte den som ska ändras. Det är ju min lokala IP för routern.
Likaså har jag försökt ändra på DHCP client ID, vilket jag också var säker på att "här är det ju", men det ändrar tyvärr inte routerns IP

Aha.. Såpass. Då blir det ju genast lite svårare

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-23 21:03

Är Time Capsule router? Jag tvivlar på att du kan ändra IP på routerdelen. En router har alltid x.y.z.1 som adress.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-24 11:20
Ursprungligen av Gunnar B:

Är Time Capsule router? Jag tvivlar på att du kan ändra IP på routerdelen. En router har alltid x.y.z.1 som adress.

Det där är inte sant.

På jobbet kör vi med .253 och på min Netgear DG824M som jag har hemma väljer jag enkelt valfri adress via webbgränssnittet. Men .1 brukar vara default.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 20:56
Ursprungligen av hugin:

Det där är inte sant.

På jobbet kör vi med .253 och på min Netgear DG824M som jag har hemma väljer jag enkelt valfri adress via webbgränssnittet. Men .1 brukar vara default.

Mmm... jag har på flera andra ställen, bl.a. hemma ställt in t.ex. adressen 192.168.1.100 utan några som helst problem.
D.v.s. i en Netgear router...

En router kan mycket väl ha ett annat ipnummer än x.y.z.1. Dock kanske det är svårt att ändra det i detta fallet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-23 21:20

Det kanske är enklare att ändra på den andra apparat i nätet som har x.x.x.1, ja jag förutsätter att det finns en sådan eftersom du vill ändra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-23 22:58

Det är inte så att du redan har en DHCP utrustning på ditt lokala nätverk?

I så fall skall du ju sätta upp den som en brygga. Då får den ju en specifik IP adress från din DHCP server, där kan du sedan reservera önskad IP adress via MAC-adressen på TC.

Skall du använda TC som router/default gateway på ditt lokala nätverk så förstår jag inte varför du inte vill använda den första lediga host-adressen i det specifika subnätet som ju är x.x.x.1

Berätta mer om vad du har för utrustning på din LAN.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-03-24 08:14

En lite mer ingående beskrivning av ditt nätverk skadar inte för att undvika en förvirrad tråd

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 20:55
Ursprungligen av Erik_J:

En lite mer ingående beskrivning av ditt nätverk skadar inte för att undvika en förvirrad tråd

Jag har en PC-server med WindozeXP som har en specifik programvara för att styra mina bowlingmaskiner och dessutom poängberäkning + animationer för varje bana i bowlinghallen.
Denna dator har både hårdvarulås i USB samt på LAN-kortet, likaså är licensen som används baserad på min hårdvara samt IP-adress på denna server...
Dessutom är övriga klienter i nätverket som kommunicerar med servern, färdigprogrammerade och inget jag vill rota vidare i...

Alltså är det alldeles för mycket krångel för mig att ändra på serverns IP.

hade önskat att det vore mycket enklare att peta i PC burkarna, men så är det tyvärr inte...därför försöker jag för enkelhetens skull ändra på TC istället

En av anledningarna till att jag vill ha TC på samma LAN som mina PC-burkar, är att supportgänget på programvaran sitter i Italien och kopplar upp sig via Internet, likaså vill jag ha en backup till TC varje dag ( via XP backup program )

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 21:48
Ursprungligen av iMoz:

Jag har en PC-server med WindozeXP som har en specifik programvara för att styra mina bowlingmaskiner och dessutom poängberäkning + animationer för varje bana i bowlinghallen.
Denna dator har både hårdvarulås i USB samt på LAN-kortet, likaså är licensen som används baserad på min hårdvara samt IP-adress på denna server...
Dessutom är övriga klienter i nätverket som kommunicerar med servern, färdigprogrammerade och inget jag vill rota vidare i...

Alltså är det alldeles för mycket krångel för mig att ändra på serverns IP.

hade önskat att det vore mycket enklare att peta i PC burkarna, men så är det tyvärr inte...därför försöker jag för enkelhetens skull ändra på TC istället

En av anledningarna till att jag vill ha TC på samma LAN som mina PC-burkar, är att supportgänget på programvaran sitter i Italien och kopplar upp sig via Internet, likaså vill jag ha en backup till TC varje dag ( via XP backup program )

Då tror jag att du får sätta upp den i bryggat läge.
Jag hittar iaf inte någon inställning för att endast ändra LAN IP på TC när den är default gateway.

Använd samma router som du använde innan.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 21:54
Ursprungligen av Pgreen:

Då tror jag att du får sätta upp den i bryggat läge.
Jag hittar iaf inte någon inställning för att endast ändra LAN IP på TC när den är default gateway.

Använd samma router som du använde innan.

Ja, det verkar ju vara den för tillfället enda lösningen, dock hade ju jag önskat bli av med en "låda på väggen" och haft min TC som enda router.

Men visst är det märkligt att den "vanliga" AP Extreme löser detta , men inte TC??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 09:12

Ändra DHCP intervallet på Time capsulen till att vara

192.168.1.100 - 192.168.1.xxx

Edit: Åtminstone ändras router adressen på min Extreme då med nya airprot utility.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 20:45
Ursprungligen av ufred:

Ändra DHCP intervallet på Time capsulen till att vara

192.168.1.100 - 192.168.1.xxx

Edit: Åtminstone ändras router adressen på min Extreme då med nya airprot utility.

Jag provade även detta, som en sista utväg på min TC, men tyvärr...
däremot delas detta spann av adresser ut helt korrekt, TC kvarstår med x.x.x.1

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-24 21:59

Bifogad fil är en skärmdump från en vanlig Airport Extreme där man ställer in IP manuellt, finns inte samma val/meny i din Time Capsule? Konstigt om dom skulle ändra det.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 22:03
Ursprungligen av Mija:

Bifogad fil är en skärmdump från en vanlig Airport Extreme där man ställer in IP manuellt, finns inte samma val/meny i din Time Capsule? Konstigt om dom skulle ändra det.

Jo, fast det där är väl den IP som man får från sin ISP, alltså WAN IP-adressen?
Om man t.ex. har en statisk IP från sin ISP.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-24 22:09

ja nu missade jag ett par inlägg ovan innan jag hann posta mitt och då försvann poängen med att ändra just där på det sättet som jag tänkte komma till, så är det när man kokar mat och läser här samtidigt

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-24 23:14

Ny har jag lekt med min Airport Extreme. Kan det kanske även fungera för Time Capsule.

Om man sparar ut sin basstations konfiguration till en fil. Drar in filen i t.ex Textredigerare och söker upp:

<key>laIP</key>
<string>192.168.1.1</string>

byt ut siffran ett på slutet mot något annat, spara filen och läs in i basstationen igen och uppdaterar och startar om den. Nu har den ett nytt internt IP.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-24 23:44

Detta gör det hela ännu märkligare.
Jag provade enligt nedan, och bytte ut IP adressen ( fanns även på en annan rad också )
men ändå så har TC samma interna IP som tidigare, och ja...jag har sparat och uppdaterat

Ursprungligen av Mija:

Ny har jag lekt med min Airport Extreme. Kan det kanske även fungera för Time Capsule.

Om man sparar ut sin basstations konfiguration till en fil. Drar in filen i t.ex Textredigerare och söker upp:

<key>laIP</key>
<string>192.168.1.1</string>

byt ut siffran ett på slutet mot något annat, spara filen och läs in i basstationen igen och uppdaterar och startar om den. Nu har den ett nytt internt IP.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-24 23:49

Jag får återkomma när min TC behagar dyka upp och se vad som går att gör åt det, om ingen annan löst nöten innan dess.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-03-25 00:13

Tack för hjälpen Mija!
Har kollat lite mer nu, och det verkar som att när jag ändrar på just de ställen som 192.68.1.1 finns i filen så återställer TC dessa värden till de ursprungliga igen?!?
Ändrar jag däremot på något annat sparas det som sig bör....hmmm...mysko.
Det verkar inte vara meningen att man ska hacka sig till en egen IP? hahaha...
Men du säger alltså att detta fungerar på en AP Extreme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 23:43

Kapar tråden lite och undrar om Time Capsule kan fungera som en filserver och om man kan kan komma åt den utifrån, dvs internet?

  • Medlem
  • 2009-02-17 13:50

Förlåt om jag väcker denna tråd igen men fick inget riktigt ordning på skallen efter jag läst detta.
Jag vill byta IP adress på min TC med men för att jag är trött på att grannarnas Routers krockar
med min och gör att ljudet på mina Airtunes klipper eller örsvinner helt. Skall tydligen bli bättre
om man byter 192.168.1.1 till något annat (Är det default IP på TC förresten?)

Vet någon hur jag skal göra ?

Tack på förhand
Z

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-17 15:46
Ursprungligen av zn8ke:

Förlåt om jag väcker denna tråd igen men fick inget riktigt ordning på skallen efter jag läst detta.
Jag vill byta IP adress på min TC med men för att jag är trött på att grannarnas Routers krockar
med min och gör att ljudet på mina Airtunes klipper eller örsvinner helt. Skall tydligen bli bättre
om man byter 192.168.1.1 till något annat (Är det default IP på TC förresten?)

Vet någon hur jag skal göra ?

Tack på förhand
Z

Det låter som du kan ha blandat ihop lite saker tror jag.

När du menar "krockar" låter det mer som att ni använder samma kanaler för det trådlösa nätverket. Speciellt om du pratar om Airtunes som hackar. Det är alltså trådlös kanal du vill ändra, inte IP.

  • Medlem
  • 2009-02-18 14:20

Håller med dig och hade hålt mig tilla att byta kanal "bara" om inte en IT kille här på mitt jobb talat om för mig att det blir "ännu bättre om du byter ip adress ut till modemet. Då göms din signal och ingen kommer in och stör" - något sånt var det han sa. Så jag tänkte kolla för att se om han har rätt. Byta kanal kan jag göra. Det är "det där andra" som jag går bet på :'(;):'(

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-18 14:29
Ursprungligen av zn8ke:

Håller med dig och hade hålt mig tilla att byta kanal "bara" om inte en IT kille här på mitt jobb talat om för mig att det blir "ännu bättre om du byter ip adress ut till modemet. Då göms din signal och ingen kommer in och stör" - något sånt var det han sa. Så jag tänkte kolla för att se om han har rätt. Byta kanal kan jag göra. Det är "det där andra" som jag går bet på :'(;):'(

Såvida inte "någon" har tillgång till ditt lösenord (antar du skyddar nätverket med sådant) är det skitsnack. Du kan dölja namnet på ditt nätverk (SSID) om du skulle vilja men det gör inte att ditt frekvensband är mindre upptaget. IT Killen har helt enkelt inte koll.

Bevaka tråden