Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

32 bitars eller 64 bitars Windows?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 10:48

Nu måste jag tyvärr göra de där jag verkligen inte ville göra, men som nu jobbet kräver - installera Windows på min fina nya MPB. Är den värre varianten av Unibody, så 512MB grafik osv. Frågan är nu, ska man köra 32bitars eller 64bitars? Vilken funkar bäst? Vad är för o nackdelarna med dom olika liksom?

Någon som har tips, ideer eller erfarenheter?
Jag hittade ingen annan tråd med detta, så finns de ge mig gärna en länk o jag ber om ursäkt för ännu en tråd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-22 12:25

Den obestridliga fördelen med 64-bit är att den kan använda allt minne >4GB.

När frågan 32-bit vs. 64-bit flimrat förbi i olika forum verkar en klar majoritet föredra 64-bit - speciellt nu när det är ett "moget" system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 13:42

Gått över helt till 64-bit på alla mina datorer och system som stödjer det. Som planB säger. Har du mer än 4GB minne och har en modern CPU ser jag inga fördelar att välja en 32-bits version av ett OS.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 15:04
Ursprungligen av 20hz:

Gått över helt till 64-bit på alla mina datorer och system som stödjer det. Som planB säger. Har du mer än 4GB minne och har en modern CPU ser jag inga fördelar att välja en 32-bits version av ett OS.

Okey, nej jag har ju som sagt en ny uni-body Macbook Pro 2.53 GHz, 4GB RAM, 512MB Grafik, så då är de väl värt o köra 64-bits.

Har ju iof både 32-bit o 64-bit o prova me, då jag fick köpa Windows Vista Ultimate för 350kr av en kompis som jobbar på MS. Men känns o installera den ena bara för o upptäcka att de inte funkar o man måste installera de andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-22 17:30
Ursprungligen av Minto0:

Okey, nej jag har ju som sagt en ny uni-body Macbook Pro 2.53 GHz, 4GB RAM, 512MB Grafik, så då är de väl värt o köra 64-bits.

Har ju iof både 32-bit o 64-bit o prova me, då jag fick köpa Windows Vista Ultimate för 350kr av en kompis som jobbar på MS. Men känns o installera den ena bara för o upptäcka att de inte funkar o man måste installera de andra.

Känns jobbigt. Installera Vista 64-bit eller testa Windows 7 beta. Mycket snabbare och mer stabil än vad Vista är. Dock slutar det fungera 1 augusti.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 17:33
Ursprungligen av 20hz:

Känns jobbigt. Installera Vista 64-bit eller testa Windows 7 beta. Mycket snabbare och mer stabil än vad Vista är. Dock slutar det fungera 1 augusti.

Grejen är att jag måste jobba i Vista miljö tills Windows 7 kommer som icke Beta. Vi har lite regler på jobbet som säger att vi inte får jobba med Beta. Vilket jag iof kan förstå i dom flesta fall, men i detta fallet inte:p Men iaf, jag får windows 7 så fort de kommer live iaf, så då blir de det. Men de lär ju dröja till lite senare i år innan jag kan göra de liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 17:37

Det är ju iaf lagom o formatera datorn när windows 7 kommer, eftersom man har 30 trojaner o lite virus här o där;)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-22 18:42

Jag är långt ifrån en Windows förespråkare! Men Vista fungerar faktiskt utmärkt att jobba med. Jag kör själv Vista Business 64-bit och har absolut inga problem.

Intressant jag måste blåsa min Win-partition eftersom den img win-administrtörerna gav mig fel, en Enterprise som vi inte har licens för. Doh.
Business är det som gäller nu hoppas de lagt upp 64-bits version.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 19:43
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Intressant jag måste blåsa min Win-partition eftersom den img win-administrtörerna gav mig fel, en Enterprise som vi inte har licens för. Doh.
Business är det som gäller nu hoppas de lagt upp 64-bits version.

Vad är de för skillnad på Business & Ultimate då? Ultimate trodde jag var den "största/bästa" varianten man kunde köpa av vista? Eller är jag helt o pipsvängen nu?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-22 22:49

Visst är Ultimate störst men inte bäst för det.

Skapa filmer och använda mediacenter exempelvis klarar jag mig utan därför valde jag Business.

Jämför här:
http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/compare-editions/default.aspx

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 09:21

Hej Alla!

En liten fråga bara.
Jag installerade vista ultimate 64 igår på min nya macbook alu. Problemet var sedan när jag skulle installera drivisarna bootcamp från leopardskivan. Den säger att den inte stödjer detta 64bitars system.
Fungerar bara vista 64 på mbp? Har sökt efter denna information både här på 99 och på apple utan något resultat.

Nån som kan reda ut detta?

/Alex

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 10:12

64-bit Windows 7 funkade iaf utmärkt på min iMac som är från den senaste generationen. Men jag behövde inte installera några extra drivare förutom ljudkortet. Kolla i annan tråd om Win 7 på Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-17 11:37

Har hittat svaret: http://support.apple.com/kb/HT1846
Då blir det att installera vista 32 då =( Synd att inte alla 4gb ram allokeras

lösning: http://www.andrewgrant.org/2008/11/04/vista-64-bit-on-the-macbook-2008-solution.html

Varför inte köra t ex VMWare över ditt nuvarande värd-os? Måste du prompt köra det som värd?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-17 20:46

"bootcamp mukvaran" finns visst med 64bitars version, hur det är med din mbp vet jag inte men för min imac alu (2007) finns det.

Jag installerade ursprungligen MacPro's 64bitars drivrutiner och har sedan dess bara uppdaterat med Apple Software Update. Men det finns säkert nyare att tillgå!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 20:51
Ursprungligen av Csoft:

"bootcamp mukvaran" finns visst med 64bitars version, hur det är med din mbp vet jag inte men för min imac alu (2007) finns det.

Jag installerade ursprungligen MacPro's 64bitars drivrutiner och har sedan dess bara uppdaterat med Apple Software Update. Men det finns säkert nyare att tillgå!

64bitars drivrutiner finns, men inte alls säkert de finns till Macbook. De fanns till Macbook Pro, och till Imac, men för de säger de inte att de finns med MB.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-17 20:55
Ursprungligen av Minto0:

64bitars drivrutiner finns, men inte alls säkert de finns till Macbook. De fanns till Macbook Pro, och till Imac, men för de säger de inte att de finns med MB.

Det viktigaste är väll bara att få drivrutiner till den mac-specifika hårdvaran ( vilken är samma ). Drivrutiner till grafiken osv kan man väll ladda hem från Nvidia själv....

Är det någon som fått 64 bitars versionen att fungera på den senaste Mac Mini?
Jag läste i en av trådarna här om killen som fått det att fungera på en äldre Mac Book och det borde funka på Mini med.

Svar till dala:

Jag använder Win 7 64-bit RC sedan ett tag. Den går fortfarande att ladda ner från MS och du får en skarp nyckel som fungerar till mars 2010.

Windows 7 Release Candidate (RC): Instructions for Free Download

Win 7 är stabil, snabb och säker + har ögongodis med funktion, bl a aero peek och ett snabbare GUI i största allmänhet. Färre UAC meddelanden än Vista, bättre nätverksfunktioner.

Det ska finnas Win 7 drivare i Snow Leopard Boot Camp och eftersom Win 7 64 har stöd för UEFI så bör den funka bättre än en 32-bitars version (som inte stöder UEFI och måste använda emulerad BIOS)

Hoppas bara Apple tar fram bra drivare till bl a tangentbord.

Senast redigerat 2009-08-07 13:00

Jag köpte nyligen en MacBook Pro 15" och installerade XP 32 bit på den utan att fundera så mycket på det. Nu inser jag att jag kanske borde ha installerat 64 bit istället... Är det någon som vet om det går att uppgradera, eller måste man installera om från scratch??

Tick Tack

Ursprungligen av almeling:

Jag köpte nyligen en MacBook Pro 15" och installerade XP 32 bit.. "

Tick Tack

XP? varför? när du kan ha Win 7..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-07 13:11
Ursprungligen av Macce65:

XP? varför? när du kan ha Win 7..

Verkligen.... nästan nöjd med mitt windows 7

Ursprungligen av 20hz:

Verkligen.... nästan nöjd med mitt windows 7

För att det är företagsdator och jag inte gärna kan köra ett OS som inte är släppt ännu...

Ursprungligen av almeling:

För att det är företagsdator och jag inte gärna kan köra ett OS som inte är släppt ännu...

varför får du inte köra officiell RC med skarp nyckel från MS då? Säger dataavdelningen nej?

Windows 7 Release Candidate (RC): Instructions for Free Download

Ursprungligen av Macce65:

varför får du inte köra officiell RC med skarp nyckel från MS då? Säger dataavdelningen nej?

Windows 7 Release Candidate (RC): Instructions for Free Download

Tack för länken. Men... Jag fick fightas för att överhuvudtaget få köpa en Mac så jag är rätt nöjd ändå... jag kan vänta ett tag på Windows 7... men jag skulle ju vilja köra 64 bitars om jag kan, men jag vette tusan om jag orkar installera om alla applikationer.

Så tillbaks till huvudfrågan - går det att uppgradera till XP 64-bit eller måste man installera om??

Fridens liljor

Ursprungligen av almeling:

Så tillbaks till huvudfrågan - går det att uppgradera till XP 64-bit eller måste man installera om??

Fridens liljor

du måste installera om!

fast egentligen har du ju bara nytta av 64-bitarsversionen om, du har mycke ram-minne..tror att det är halvsvårt med drivare till XP 64 dessutom

det finns mycket bättre drivrutinstöd för vista 64 och win 7 64..

du verkar ha en konservativ dataavdelning om de kräver att du ska köra gamla XP..

hellu, XP is soooo 2001, som Brüno skulle sagt..:)

Senast redigerat 2009-08-07 14:18
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-07 16:29
Ursprungligen av Macce65:

hellu, XP is soooo 2001, som Brüno skulle sagt..:)

Well, bättre än o köra Vista iaf om man nu inte kan ha Win 7!!

1
Bevaka tråden