Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla FileMaker med Adressboken?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Någon som kan det här med hur man kopplar FileMaker (9 och 10) till Adressboken (mac)?

Jag har skapat en hyggligt bra databas för företagets aktiviteter och kontakter men jag vill inte mata in adressuppgifter på två ställen. Jag vet att jag kan tex importera från Bento (som jag också har) men jag vill ha det direktsynkat på samma sätt som Bento - inte behöva gå via... Dessutom, importera från Bento går bra men jag har inte hittat hur man gör det omvända, dvs importerar från FileMaker till Bento...

Jag är hygglig på det generella med tabeller och så men kan inte skript, plug-ins och annan programmering.

Kan någon hjälpa mig med en enkel steg-för-steg instruktion som min mormor skulle förstått? (först trycker du på den knappen, sen den knappen -typ)

Tack på förhand alla kunniga!

Eva Dogan

Välkommen till 99.se!

Kan inlägg nr 6 i denna tråd vara något?
http://www.99.se/filemaker/240731-kunder-till-adressbok-fran-fmp6.html

Det finns även en lösning att köpa med en dubbelriktad koppling mellan FileMaker och Adressboken, siten börjar med en video:

http://www.addressbookmanipulator.com/

Tack!

Jag har installerat nu. Men jag förstår nog inte det här med plug-ins... Vad gör jag nu? Om jag öppnar en av mina databaser, hur importerar jag sedan? Hur får jag direktförbindelsen att funka - om jag uppdaterar i databasen så ska det ju uppdateras automatiskt i adressboken och tvärtom.

Jag har sett de olika demo'sarna med en massa koder jag inte förstår mig på. Vad ska jag göra med dem?

Sorry, men jag är novis.

Eva

Jag har nu fått det att funka så jag kan få upp adresserna i PCAB (som jag först inte förstod är FM-filen...), och jag ser också att jag kan när jag lägger till information i PCAB så uppdateras det i Adressboken men jag vet inte hur man får det att uppdatera i PCAB-filen om jag gör en uppdatering i Adressboken. Återigen, på samma sätt som Bento.

MEN, jag vill kunna välja hur jag använder fälten, i vilken tabell och fil. Här verkar det som jag måste hela tiden PUSH och PULL i den här PCAB-filen. Stämmer det eller har jag missat något? Jag har ju redan en kunddatabas som jag integrerat till en aktivitetslogg. I denna fil vill jag ha direktkontakt med adressboken så jag inte behöver uppdatera ev namn/adress/telefon/e-mail/mm -uppgifter på två ställen.

Om inte detta finns, BORDE det finnas! I Bento funkar ju det... Vän av ordning kanske undrar varför jag inte använder Bento då men den är inte byggd som jag vill ha den för mina syften. Jag vill helt enkelt kunna bygga in samma funktionalitet som finns i Bento vad gäller adressbok (och gärna iCal) i en egenbyggd fil.

Eva

1
Bevaka tråden