Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappkommando för att ändra rättigheter

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-16 20:49

Går det att ställa in ett mappkommando som har funktionen att jag får skrivrättigheter till alla mappar/filer som ligger i den valda mappen?

t.ex som det ser ut i mitt fall.

Jag har en server, om jag kopierar en fil från den till min dator så har jag endast läsrättigheter på den och måste ändra manuellt.

Kan jag om jag kopierar in filen från servern i en mapp ha ett mappkommando på den mappen som gör att de filer som kopieras till mappen automatiskt får inställningen så att jag kan läsa och skriva till dom?

Detta skall du ju kunna ställa in i rättigheterna på servern där mappen ligger.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-17 15:24

Förvisso men nu var det ju inte det som efterfrågades Har en ftp där det laddas upp vissa filer nämligen och rättigheterna till uploadmappen har jag såklart, men alla filer som laddas upp i den mappen får bara läsrättigheter.

Hur kopierar du? Vad för FTP kör du?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-17 20:02

Kör pureftpd på en nas som jag ansluter till via afp från macen, och får bara läsrättigheter på alla filer som laddas upp (så jag måste högerklicka och ändra rättighet) Därför vill jag skapa en mapp med ett mappkommando på min mac som jag kan kopiera filerna till och då ska dom automatiskt få skriv/läs rättigheter.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-19 16:56

Ingen som vet alltså?

Låt bli AFP! Kör ren FTP eller SMB. Massa med rättighetsstrul kring AFP.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-20 15:42

Ok, då ska jag testa det istället.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-20 19:16
Ursprungligen av Sweet_112:

Låt bli AFP! Kör ren FTP eller SMB. Massa med rättighetsstrul kring AFP.

Det var underligt. Kan du ge några konkreta exempel eller referenser till detta? För det låter mycket allvarligt.

Ursprungligen av frazze:

Det var underligt. Kan du ge några konkreta exempel eller referenser till detta? För det låter mycket allvarligt.

Det är 10.5 som har problem rent generellt. 10.4.11 var helt felfritt ifrån rättighetsproblem. Med 10.5 har det blivit en massa extra strul.

Kolla på Apples diskussionstrådar
http://discussions.apple.com

10.6 lär ha löst de problem som idag finns i 10.5. Fast det hjälper inte de med en X-server med PPC...

1
Bevaka tråden