Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2,5" 320 Gb PATA disk ny el gammal?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 17:44

Tänkte sätta in en ny HD i min PB G4 1,67 GHz. Pratade med macforum och det största de kunde erbjuda var en seagate 160 Gb, kollade nätet och hittade den här:

Multitronic Sverige AB

320 Gb, 5400 Rpm disk från WD. Killen på macforum lät som att han inte trodde på att det fanns så stora ATA diskar och sa att den skulle bli superslö.

Frågan är alltså om det kan ligga något i detta? Vet att samma disk i 250 Gb har fått godkänt av andra på forumet. Kan det vara skillnad på 320/250 ?

Några erfarenheter?

Mvh Magnus

Senast redigerat 2009-02-19 20:03

Kan inte förstå varför en stor hårddisk skulle vara långsammare än en liten.

320-giggaren (IDE) verkar vara utfasad från WD:s håll, så det är nog ett restlager du har hittat. 250 GB är den största IDE-versionen av Scorpio blue som WD gör nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 18:11

Man kan ju iofs fråga sig varför de har fasat ut den större disken. All utveckling går väl mot större och större diskar?

Ja, större SATA-diskar!

  • Medlem
  • 2009-02-16 18:55

Bytte själv för knappt en månad sedan. Jag ville också ha en större men kom att nöja mej med en 160 GB. Anledningen till utfasandet av de större sades vara att de var känsliga och gick sönder oftare än acceptabelt.
Vet inte om det stämmer men det var infon jag fick...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 19:14
Ursprungligen av McNuz:

Bytte själv för knappt en månad sedan. Jag ville också ha en större men kom att nöja mej med en 160 GB. Anledningen till utfasandet av de större sades vara att de var känsliga och gick sönder oftare än acceptabelt.
Vet inte om det stämmer men det var infon jag fick...

På macforum sa de att de har så mycket problem med WD att de skall sluta sälja dem helt och hållet... Gällde främst externa diskar, men ändå.

Vad fick dig att välja en 160 disk till slut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-19 20:00
Ursprungligen av McNuz:

Bytte själv för knappt en månad sedan. Jag ville också ha en större men kom att nöja mej med en 160 GB. Anledningen till utfasandet av de större sades vara att de var känsliga och gick sönder oftare än acceptabelt.
Vet inte om det stämmer men det var infon jag fick...

Gällde det WD diskarna? Har googlat lite och det verkar som att 320 gig är en ny modell som de kanske inte har fått upp på WD hemsidan än?

Hittade bla:
Tuesday February 17, 2009. 08:40 PM
AccelerateYourMac

Site sponsor OWC wrote they have 320GB WD Scorpio IDE/ATA drives in stock for $127.99. "This is the highest capacity 2.5in internal drive option ever available for Powerbook G4, iBook G3/G4, and Mac mini G4 systems."

Hittade däremot inget om några problem med disken... hmm

Större (sanning med modifikation, men nyare diskar i alla fall) har högre lagringstäthet och är snabbare än mindre (äldre) diskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 22:21

Nyare hårddiskar är i allmänhet snabbare än äldre. Utvecklingen går framåt och tätare spår ger snabbare och färre diskar. ATA diskar finns i storlekar till och med 750 GB. Jag rekommenderar en så stor hårddisk som du har råd med. Se http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=357&o=eg_104
Mvh Joel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 23:07

750 gig vore fint, men det är 3,5" diskar... I PBn sitter det en 2,5" och de finns vad jag har hittat upp till 320 gig.

Frågan det gäller är ju egentligen inte nyare eller äldre eftersom de uppenbarligen har slutat producera 320 gig varianten.

Men om de nu har slutat med den (för att den kraschade för mycket?) så kanske det är klokt att inte köpa den, även om jag gärna skulle vilja 70 gig extra.

1
Bevaka tråden