Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB12": Andraskärmen blir grön

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Samtron-skärm är uppenbarligen full av avund för min PB:s skärm. Den blir nämligen tonad starkt grön när jag kopplar in den i PB:n. Detta händer både vid skärmbildsdubblering och som två skärmar. Finns det någon möjlighet att kalibrera skärmarna var för sig?

Edit: Södergran

Jo, det går att kalibrera skärmarna var för sig. Det skötte Mac OS X väldigt smart. Men den är fortfarande helt grön. Vad kan vara fel??

För mig låter det som att någon av pinnarna i skärmens kontakt är skadad eller glappar. Fungerar skärmen med en annan dator?

Kontrollera att samtliga pinnar är hela.

/M

Helt korrekt! En pinne saknas! Tack!

Lite mystiskt bara att skärmen visar helt rätt färger med datorn den tidigare satt i. Kan PB:ns VGA-konverter vara känsligare än kontakten på mitt GeForce 2MX?

  • Medlem
  • 2003-04-11 00:49

En pinne ska saknas...

Jag har fått samma problem vid kabelbrott. Min skärm blev gulaktig. Kan ju kanske vara adaptern som är trasig någonstans?

Citat:

[i]

Lite mystiskt bara att skärmen visar helt rätt färger med datorn den tidigare satt i. Kan PB:ns VGA-konverter vara känsligare än kontakten på mitt GeForce 2MX? [/B]

Tycker också som att det låter som något problem med kabel/kontakt. Kan vara så att någon pigg blivit lite intryckt i kontakten och att powerbookens kontakt är lite djupare än den på andra datorn. Kan ju också bero på att kabeln är dålig inuti och att du kanske vrider den i en riktning som gör att detta uppstår...

Piggen är verkligen borta, det är det inget tvivel om. Jag ska kolla med ny kabel i morgon. Förhoppningsvis är det den. Fast jag har inte lyckats få igång composite-kopplingen heller, men det är nog min TV som krånglar.

stfm menar troligen att en pinne ska saknas, det ser ut så på VGA-kontakterna. Det är alltså inte det som är felet med din kabel.

Du kan istället ha fel med kabelbrott eller något annat glapp.

/M

Där avslöjade jag min okunskap, alla piggar som ska vara där är där (det räknade jag ut själv när jag kollade på andra sidan av kabeln och samma pigg "saknades" där med). Men är det logiskt att kabelbrottet orsakar en grön skärm med PB:n och inte med PM:n?

Ett tecken på att kabeln kan vara bruten är att min PM inte längre kan identifiera skärmen utan kallar den "okänd skärm" till skillnad från "Samtron 95N+" tidigare. Elller?

  • Medlem
  • 2003-04-11 11:19

Om man inte puttar i adaptern tillräckligt långt i datorns uttag, kan man få samma symptom (Jag trodde att det var fel på min TV-adapter t ex).
Men om vi utgår från att du gjort det, kan det sannolikt också vara fel på själva kontakten i datorn. Enklaste sätten att avgöra i vilken ände problemet sitter är nog att koppla in datorn i valfri annan skärm. Kolla det och återkom med rapport hur det gick.

Har nu testat med flickvännens skärm (med annan sladd) och fått samma härligt mögelgröna ton på skärmbilden. Det blir nog till att ringa Apple i morgon, right?

Ohohh....finns en stor risk att det är Holland som gäller.

Jag har också haft det där problemet. Externa skärmar var alltid okänd skärm och kopplade man till TV flimrade det bara.

Jag installerade om system och härjade med kalibreringar, inget hjälpte. En kollega på jobbet fick nyligen samma problem.

Dessutom är Powerbook 12" så ny att dom flesta service providers i Sverige inte kunnat gå kurser om den än, och har inte inte tillgång till reservdelar. Kolla med en service provider. Själv skickade jag min till LAN-Master (08-702 9030) i Stockholm, och dom vidarebefodrade den till sin partner i Holland. Nu är det så att dom har en ny partner där nere som är _mycket_snabbare än tidigare, så resan fram och tillbaka från Holland tog endast TRE dagar! Hade datorn tillbaka på 5 dagar!

Jag var hos MacForum och hälsade på idag och datorn åker på semester till Tyskland i början av nästa vecka.

1
Bevaka tråden