Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension : Hörlurar till iPhone (In-Ear). Nocs, Apple, Sennheiser och Vibe duo

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 23:45

ok då kör vi!!

överlag kan jag säga att Apples nya "In Ear" är bättre än de gamla dem gjorde, men hur står dem sig till det som finns idag?

Inte så bra tyvärr, jag har träffat min vän Oskar, och vi har testat mina Sennheiser CX500, Sennheiser MM iP50, Apple in ear, Vide duo för iPhone och Nocs för iPhone. Alla har samma prislapp på runt 700 kronor

efter mycket framåt och tillbaka har vi kommit fram till följande

Sennheiser CX500:

dessa lurar har det bästa ljudet av alla testade, fint och stabilt ljud, känns mjukt och skönt i örat med fin bas, väldigt väldigt bra bas, dennes stora brist är ju då att den inte har mikrofon och den kända knappen för nästa låt och svara, så om det ringer måste du ta upp telefonen ur fickan vilket som är väldigt jobbigt. Dem sitter väldigt skönt och mjukt i örat, medföljer massa olika proppar till dessa, de sticker inte heller ut ifrån örat, utan det ser fint ut

(dock kan man köpa en mick till iPhone, som du sedan kopplar in i dina CX500 men då har du en väldigt lång sladd = jobbigt)

Betyg:

9/10 Ljudet är riktigt riktigt bra, men saknar mick, kan inte Sennheiser göra en iPhonemodell av dessa?

Sennheiser MM50 iP

Ja dessa lurar är egentligen ett par CX300, fast de satt en mick på dem. De är allt som Cx500 men sämre, basen är sämre och ljudet är sämre. Men ljudmässigt kommer faktiskt dessa på en andra plats. När det gäller micken så är den stor och ful, och jag menar riktigt ful! Knappen för att svara e väldigt liten och kan vara jobbig. För övrigt sitter dem exakt lika skönt i örat som CX500

betyg:

7/10 kunde vart mycket mer om micken var bättre och snyggare

Nocs 200B

dessa lurar har bra ljud, känns ok, inte lika mjukt som CX500 känns lite som de skär sig ibland, som ger lite huvudvärk. Sedan passformen är inte ultimat, de sitter bra i örat, men de är långa, så dem sticker ut ur örat lite väl långt, ser rätt fult ut enligt min mening. Micken på denna funkar bra, har liknande funktion som Apples man klickar med hela knappen.

Betyg:

6/10 Ljudet är inte så bra, inte om man jämför med andra i samma prisklass. De sitter skönt men ser fula ut.

Apple In Ear with remote

Ja då kommer man till dessa, dem är väldigt snygga, micken funkar bra.
det var väl det, saken är den att för oss skaver dessa i örat, silikonkuddarna är spetsiga så det e hårt på toppen, det skaver emot något i våra öron, om man jämför tex med CX500 där det är öppen helt i mitten. Ljudet är väldigt rent, man tänker mycket " oj fanns detta ljudet i denna låten?" på det sättet är dessa i en väldigt hög klass ljudmässigt. Men basen är alldeles för låg, nej dem sitter inte löst i örat och ja kuddarna täcker hela öronhålet. Jag vet inte faktiskt varför basen är så låg eftersom det har en egen liten högtalare i dessa. Dessa lurarna räcker tyvärr inte hela vägen fram tyvärr, men om ni lyssnar på klassisk musik eller musik som inte har bas är dessa riktigt bra! Synd bara att dem skaver...

Betyg :

5/10 så nära men ändå så långt ifrån

Vide Duo iPhone:

ja aså dessa ser väldigt coola ut, snyggt med metall ( vi hade den svarta versionen). Men som med Nocs, sticker dessa ut ur örat väldigt mycket, vilket som stör oss. Sedan till ljudet, de är skräp! De skär sig totalt gör ont i örat vid högre volym och ingen bra bas alls. Micken är stor och klumpis knappen på den är hur liten som helst! omöjlig att träffa. Saken är att micken har värdelöst ljud med, folk man pratar med har svårt att höra vad man säger. Nej usch dessa var sämst.

Betyg:

3/10 dessa var inte bra alls, dock satt de bra i örat och är snygga, men inte mer.

Slutsats:

När det gäller hörlurar är det verkligen så att dem som är kända och funnits i denna marknaden längst är bäst, Sennheiser har klart det bästa ljudet i denna klassen, går inte att få bättre enligt mitt tycke, och de kan anses som orättvist att jämföra med dessa men man vill ändå ge en rättvis bild.

Min lösning kommer bli att jag har mina Sennheiser CX500 och satsar på Bluetooth headsetet av apple istället, ta ut en lur och stoppa i den och svara. thats it griffin lösningen med extra mick är inget för mig eftersom de ger så lång sladd!

over and out!

Idag fick jag, efter att ha gått och väntat i veckor, äntligen tag på Apples nya in-Ear lurar till min iPhone 3G! Jag har länge vantrivts med originalhörlurarna som (även om ljudet är hyfsat) ständigt glider ur mina öron. Apples gamla in-Ear lurar var ett skämt – ett flera år långt misslyckande. Detta instämde förmodligen Steve Jobs med för han presenterade de nya lurarna med: "...we really think we got it right this time".

Döm då av min besvikelse när jag på tunnelbanan hem ceremoniellt packade upp förpackningen, och med stora förväntningar stoppade dom i öronen... Och vad hör jag - ett tanigt och dovt ljud, nästan helt fritt från bas. Nästan lika urdåligt som första generationens in-Ear. Oavsett vilken musik jag spelade, och hur jag än ruckade på lurarna, så kvarstår det bittra faktum att Apples nya in-Ear lurar ännu en gång misslyckats med att nå upp i godtagbar klass.

Därför kan jag inte göra annat än att hålla med ovan – fast jag ger bara 3 av 10 i betyg. Riktigt trist – jag som hade så stora förväntningar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-07 04:14
Ursprungligen av richard788:

Idag fick jag, efter att ha gått och väntat i veckor, äntligen tag på Apples nya in-Ear lurar till min iPhone 3G! Jag har länge vantrivts med originalhörlurarna som (även om ljudet är hyfsat) ständigt glider ur mina öron. Apples gamla in-Ear lurar var ett skämt – ett flera år långt misslyckande. Detta instämde förmodligen Steve Jobs med för han presenterade de nya lurarna med: "...we really think we got it right this time".

Döm då av min besvikelse när jag på tunnelbanan hem ceremoniellt packade upp förpackningen, och med stora förväntningar stoppade dom i öronen... Och vad hör jag - ett tanigt och dovt ljud, nästan helt fritt från bas. Nästan lika urdåligt som första generationens in-Ear. Oavsett vilken musik jag spelade, och hur jag än ruckade på lurarna, så kvarstår det bittra faktum att Apples nya in-Ear lurar ännu en gång misslyckats med att nå upp i godtagbar klass.

Därför kan jag inte göra annat än att hålla med ovan – fast jag ger bara 3 av 10 i betyg. Riktigt trist – jag som hade så stora förväntningar...

Mitt tips till dig är Sennheiser MM IP 50, Sennheiser kommer nog med ett par nya snart, många har förstått hur mycket iPhone ägare vill ha in ear lurar.

Köp absolut inte NOCS heller, alltså det är rent skräp dem också, anledningen att jag gett ganska höga betyg är för att alla ligger på runt en nivå som inte kan jämföra sig med tex CX500,

Sedan för att försvara apple lite, basen i dem är riktigt dålig, men detaljrikedomen är extremt bra, de skulle haft en större bas bara alltså ett större element för det... att EQa upp bas skapar bara brus, så gör inte det

åter igen Sennheiser jag kan lova dig att då blir du mer nöjd!

Tack för tipset, men jag slog till på ett par V-Moda Vibe Duo Chrome på eBay. Min polare är grymt nöjd med sina. Ville egentligen ha ett par vita lurar, Apple freak som jag är, men men... Dags att växa upp. Ljudet är viktigast.

Tyckte även att kvalitétsintrycket, särskilt "tryckknappen" verkade bättre på V-Moda. Och att sladdarna liksom är "tyg-klädda". MM IP 50 verkade lite old-school med sin plastiga lilla tryckknapp.

ESA: Du har inte haft möjlighet att testa V-Moda?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-02-08 09:17
Ursprungligen av richard788:

Tack för tipset, men jag slog till på ett par V-Moda Vibe Duo Chrome på eBay. Min polare är grymt nöjd med sina. Ville egentligen ha ett par vita lurar, Apple freak som jag är, men men... Dags att växa upp. Ljudet är viktigast.

Tyckte även att kvalitétsintrycket, särskilt "tryckknappen" verkade bättre på V-Moda. Och att sladdarna liksom är "tyg-klädda". MM IP 50 verkade lite old-school med sin plastiga lilla tryckknapp.

ESA: Du har inte haft möjlighet att testa V-Moda?

Har de bytt kablar? Mina är väldigt tunna, plastklädda.... känns som de skulle gå av när som helst. Men ljudet är bra, dock är tryckknappen väldigt liten. Men man kan lägga lite epoxilim på den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-08 14:16
Ursprungligen av richard788:

Tack för tipset, men jag slog till på ett par V-Moda Vibe Duo Chrome på eBay. Min polare är grymt nöjd med sina. Ville egentligen ha ett par vita lurar, Apple freak som jag är, men men... Dags att växa upp. Ljudet är viktigast.

Tyckte även att kvalitétsintrycket, särskilt "tryckknappen" verkade bättre på V-Moda. Och att sladdarna liksom är "tyg-klädda". MM IP 50 verkade lite old-school med sin plastiga lilla tryckknapp.

ESA: Du har inte haft möjlighet att testa V-Moda?

allt är en smaksak japp jag hade ett par sådana men lämnade tillbaka dem... själva snäckorna ud stoppar i örat är stora och sticker ut mycket sen är de tunga... det med tyg stämmer, MEN!!! intaget till själva iPhonen är enorm :S... så man var rädd att m man böjde lite ovanför telefonen skulle det bändas sönder.

här finns bild:

http://cache.gizmodo.com/assets/images/gizmodo/2008/09/vmodanew.jpg

till höger är de nya intaget

sedan är själva mickdelen väldigt tung och knappen är minimalt liten och svår att träffa

bild på detta

http://www.blogcdn.com/www.engadgetmobile.com/media/2007/10/vibe-duo-2.jpg

sedan hade sådana jag känner problem att höra vad jag sa i mikrofonen minsta lilla brus i bakgrunden (tex spårvagn och bilar) så får man upprepa sig hela tiden, de var man inte tvungen med apple..

ljudkvalitén på mina var under all kritik med, ljudet var sådär skärande om man höjde lite, så man fick ont i öronen och huvudet, svårt att förklara, men det var kanske bara fel på mina

allmänt är det så att jag har haft CX500 i ett halvår snart, och ljudet i dem är riktigt bra, så man har blivit kräsen, många som köper lurar kanske aldrig haft in ear innan. så kom ihåg det du kanske är jättenöjd med dina nya lurar , men åter igen knappen på micken är riktigt irriterande

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-02-10 20:18

Jag skaffade ett par Griffin TuneBuds mobile lurar till min iPhone 3G. Är väldigt nöjd med både kvalité och ljud. Det är ett par inear lurar med 3 olika utbytbara kuddar till. 299:- kostade de.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-02-10 21:18

Är inne på mitt andra par V-Moda Duo och är hur nöjd som helst...har inte haft några problem med ljudet eller klagomål på att jag inte hörs...
Den förra modellen med rak kontakt och plastsladd var dock ingen höjdare...dessutom så pajade micken efter bara tre månader...

Senast redigerat 2009-02-16 12:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 14:31
Ursprungligen av lasselu:

Är inne på mitt andra par V-Moda Duo och är hur nöjd som helst...har inte haft några problem med ljudet eller klagomål på att jag inte hörs...
Den förra modellen med rak kontakt och plastsladd var dock ingen höjdare...dessutom så pajade micken efter bara tre månader...

Mitt femte par v-moda duo är nu på väg från USA (garantin gäller fortfarande). Förra gången fick jag den nya modellen. Men precis som tidigare modeller pajjar den också efter några månader... I övrigt är jag nöjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-15 15:06
Ursprungligen av kia2:

Mitt femte par v-moda duo är nu på väg från USA (garantin gäller fortfarande). Förra gången fick jag den nya modellen. Men precis som tidigare modeller pajjar den också efter några månader... I övrigt är jag nöjd.

hehe hade du sagt så om din iPhone gick sönder lika ofta?

Är det bara jag som haft total otur med dessa och fått knoppen man sätter in i uttaget, alltså gummidelen, att gå av? Lurarna funkar finfint fortfarande, men gummit ser ut som om man tagit en hvtång och kapat det rakt igenom. Köpte dem på MacFOrum, men de sa att de inte fick skicka tillbaks dem för tillverkaren(? kanske importören), för det såg ut som om ajg måste ha gjort skadan själv. Det har jag inte.

Ursprungligen av Esa:

Sennheiser MM50 iP

Ja dessa lurar är egentligen ett par CX300, fast de satt en mick på dem. De är allt som Cx500 men sämre, basen är sämre och ljudet är sämre. Men ljudmässigt kommer faktiskt dessa på en andra plats. När det gäller micken så är den stor och ful, och jag menar riktigt ful! Knappen för att svara e väldigt liten och kan vara jobbig. För övrigt sitter dem exakt lika skönt i örat som CX500

betyg:

7/10 kunde vart mycket mer om micken var bättre och snyggare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 11:39

Själv använder jag NOCS 200B och är väldigt nöjd.
Förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att de sticket ut för mycket, antingen har du vanskapta öron eller så har jag det eller så har jag inte kollat i spegeln... men faktum är att de funkade kanon under skidhjälmen i Åre förra veckan.
Sen snackade jag i telefon medans jag åkte skidor också med micen placerad innanför min balaklava... funkade suveränt.

Visst, ljudet är kanske inte förstklassigt, det saknas lite djup men det är otroligt mycket bättre än deras orginallurar.

Nästa test blir att se hur de är att ha på sig under MC-hjälmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-12 16:39

Hm..sjysta tips kommer nog köra på sennheiser MM50..Ska bli nice med bttre ljud...

En jättebra sammanställning!

Vilka av dessa har:
- Volymreglage
- Svara/Läggpå-reglage
- Bytlåt-reglage
...som funkar med iPhone 3G?

Någon som har någon uppfattning om dessa (Iceman V9 iPhone handsfree):
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=431228

Bra pris iallafall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-18 21:21

volymreglage har ingen stöd för
svara lägg på har alla
byta låt reglage har alla! DOCK har apples också trippeltryck för att gå bakåt de har inte dem andra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 22:22
Ursprungligen av Esa:

volymreglage har ingen stöd för
svara lägg på har alla
byta låt reglage har alla! DOCK har apples också trippeltryck för att gå bakåt de har inte dem andra

Nja.. V-moda kan det och även om jag inte testat de andra så tror jag att om du kan byta låt så kan du också backa med trippeltryck.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-31 14:16
Ursprungligen av B-lund:

Nja.. V-moda kan det och även om jag inte testat de andra så tror jag att om du kan byta låt så kan du också backa med trippeltryck.

Japp. På MM 50 iP fungerar ett klick, två klick och tre klick precis som på orginallurarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-01 22:16

Nocs

Köpte ett par NOCS NS 200B idag och anser redan efter 2 timmars lyssning att ljudet är riktigt bra. Håller därmed inte riktigt med testet i början av tråden men smaken är ju som baken Har lyssnat på lurar för betydligt mer pengar, bland annat V-moda och Audio-Tech och anser inte att de är värda pengarna. För upp till 1000:- är enligt min mening NOCS ett riktigt bra köp.

Lycka till alla i sökandet efter schyssta lurar!

Ang Apple's nya In-ear lurar:

Tyckte precis som många andra att de var basfattiga i början. Men....som alla andra hörlurar/högtalare måste de "spelas in" tills att konupphängningen mjuknar och "släpper", det har mina börjat göra efter en månads användning.
Såå...nu njuter jag fullt ut av det mycket fina ljudet, välbalanserat med bas där det finns bas på inspelningen och mellan+diskantregister i toppklass!

Möjligen är de inte till glädje för dem som enbart lyssnar på Techno/Rap/Dance musik mm där basen enbart är syntetiskt framställd och inte speciellt musikalisk (personlig reflektion från en gammal musiker) men i de flesta andra "bra" inspelningar låter det kanon! Ganska mycket hifi faktiskt...
Bra jobbat Apple igen....:cool:

/Peder J

Ursprungligen av Esa:

volymreglage har ingen stöd för
svara lägg på har alla
byta låt reglage har alla! DOCK har apples också trippeltryck för att gå bakåt de har inte dem andra

Fast Sennheiserlurarna har väl inga reglage alls om jag förstår inlägget rätt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-23 10:35
Ursprungligen av Esa:

volymreglage har ingen stöd för
svara lägg på har alla
byta låt reglage har alla! DOCK har apples också trippeltryck för att gå bakåt de har inte dem andra

Jag har (av en slump?) hittat att lång-kort ger start på låten. Kan någon bekräfta detta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-03-23 11:27
Ursprungligen av frazze:

Jag har (av en slump?) hittat att lång-kort ger start på låten. Kan någon bekräfta detta?

Menar du 1 tryck för play/pause?

Följdfråga:

Appelurarna som följer med ger extremt mycket ljud om man råkar vidröra sladdarna.
Är detta ett vanligt problem, även på lite dyrare in ear-lurar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 23:41
Ursprungligen av carlsson:

Följdfråga:

Appelurarna som följer med ger extremt mycket ljud om man råkar vidröra sladdarna.
Är detta ett vanligt problem, även på lite dyrare in ear-lurar?

Jag har ett par nocs - och det låter mycket när sladdarna rör vid något IMO. Dessutom tycker jag att de blir väldigt stela av kylan vilket gör att de inte är speciellt följdsamma så här års.

Annars är jag väldigt nöjd med dem - sitter skönt och man låter tydligen helt ok i andra ändan oxå...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-26 19:32
Ursprungligen av carlsson:

Följdfråga:

Appelurarna som följer med ger extremt mycket ljud om man råkar vidröra sladdarna.
Är detta ett vanligt problem, även på lite dyrare in ear-lurar?

Ett tips här är att lägga sladden bakom örat, då försvinner oljudet och lurarna åker inte heller ut så lätt vid ryck i sladden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-26 19:08

Hittade ett par MM50 iP på ebay för ett buy it now-pris på 28,89 GBP ink. frakt (≈350kr) vilket kändes som ett fynd. Tack för ett bra tips!

Själv investerade jag hela 199:- (onoff lagerrens) på ett par klassiska KOSS in-ear hörlurar. Fungerar perfekt till iPhone - dock ingen mic. Det går dock att lösa har jag förstått

Hade ett par sennheiser som blev stulna förra helgen. Är nästan lite glad för det eftersom jag vill ha Apples in-ear. Varför? För dom fungerar till nya shuffle och jag tycker inte att knappen eller micken fungerade alls bra. Alla klagade på ljudet när jag pratade med sennheiserlurarna. Var tvungen att hålla micken 5cm från munnen för att det skulle höras bra. Har testat ett par Apple nu i veckan och dom fungerade mkt mkt bättre att prata med.
Sen har jag aldrig gillat lurar med sladdar som man "måste" lägga bakom nacken.
Ska omedelbums beställa mig ett par Apple in-ear och en shuffle nu

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-05-14 17:41

Jag hade problemet med att silikonkuddarna inte riktigt passade i oronen utan de lossnade hela tiden.
Skaffade mig ett par comply foam tips istallet for originalkuddarna och det fungerade klockrent.
http://www.complyfoam.com/

1
Bevaka tråden