Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OD-klienter kan inte logga in, fel på tiden mellan server och klient

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en kund med följande problem.

Deras datorer kör bootcamp. I windows är det inga problem att logga in, men i Mac OS X har de problem upp emot OD-servern. Vad jag kunnat se så är det något med tiden mellan klienterna och servern. Det tar ett par minuter upp till en kvart innan servern och klienterna är i fas med varandra. Det är så klart inte hållbart.

Någon som har tips på att lösa detta?

De kör 10.5.6 på klienterna och 10.5.6 på servern. De hade samma problem innan med 10.5.4 och 10.5.5

Hallå

Vad menar du med innan de "är i fas"
Om du använder dig av kerberso authentisering så brukar det vara så att det inte får sklja mer än 5 minuter mellan server och klient för att authentiseringen ska fungera.
Vad använder du för dns:er på klienterna i OS X, det borde ju vara de interna DNS:erna för att OD(tror jag OD borde fungera ungefär som AD) ska fungera, kolla så att det inte är inställt på typ open dns eller teilas eller likannde.

Det är en intern DNS som används.

Kerberso används.

Problemet är ju att en inte inloggad användares klocka går helt fel. Det tycks vara då de bootar ifrån windows till Mac OS X som Mac OS X inte får rätt tid.

Fått ett tips att göra en fil i följande katalog:
/etc/rc/local

Med följande innehåll.

#!/bin/sh

ipconfig waitall
/usr/sbin/ntpd -q -g 0

Dock har jag inte hunnit testa. Någon som har testat?

http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=3807859#post3807859

"SOLUTION:

1 - set the realtimeisuniversal setting as described above.
2 - go into control panel -> administrative tools -> services (or "manage computer" and go to services) and select "apple time service". set this to be DISABLED and it won't change your clock again.

works fine "

Fullösning, läs hela tråden som jag länkar till

Tack!

Skall testa och det ser ju ut att vara en lösning som borde fungera!

1
Bevaka tråden