Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 startar inte - 3 snabba blinkningar på power-LEDen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som rubriken antyder så vill inte min PowerMac G5 (dual 1.8) starta. När jag trycker på power-knappen så går fläktarna igång och power-LEDen tänds. Så långt verkar allt normalt, men efter någon sekund så börjar power-LEDen blinka med tre snabba blinkningar och sedan händer inget mer (dvs skärmarna förblir släckta och inget startljud hörs).

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
Jag har ett visst minne av att jag ganska nyligen läst om ett liknande problem någonstans här på forumet men nu när jag söker så hittar jag det givetvis inte.. Och inte hittar jag något om den varianten av blinkningar på Apples support-sidor heller (fast det finns där säkert nånstans..).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-16 00:03

Jag tror thomasti menar att det är på datorn det blinkar och inte på skärmen.

Ursprungligen av Csoft:

Jag tror thomasti menar att det är på datorn det blinkar och inte på skärmen.

Precis! Men det var nog just den tråden jag mindes - fastän det uppenbarligen inte är relevant i det här fallet..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-16 00:00
Citat:

The status light flashes and the computer won’t start up.
* If you recently installed additional memory, a PCI expansion card, or another internal
component, make sure that it is correctly installed and that it is compatible with your
computer. See if removing it allows the computer to start up.
* If the status light still flashes, determine the number of flashes to identify the
problem:
* 2 flashes: no RAM installed
* 3 flashes: incompatible RAM installed
* 4 flashes: no good DIMM banks
* 5 or 6 flashes: contact Apple or an Apple Authorized Service Provider

Kan det vara minnet som krånglar?

Detta är saxat från användarmanualen, du har kanske en nyare model.

Ursprungligen av Csoft:

Kan det vara minnet som krånglar?

Detta är saxat från användarmanualen, du har kanske en nyare model.

Ah - tack, enligt den infon verkar det ju vara något fel på minnet. Det har visserligen fungerat felfritt i flera år, men kan ju mycket väl ha gått sönder nu. Jag får ta och prova med annat minne..

Uppdatering och info till andra som eventuellt kan råka ut för samma sak:

Efter diverse felsökning och sökningar på nätet så hittade jag den här tråden:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8603132
Det visar sig att jag tydligen är långt ifrån ensam om problemet.
Tyvärr är det inte minnena det är fel på utan det verkar vara moderkortet som gett upp
Nå, i ovan nämnda tråd så ges två tips på vad man kan prova för att väcka datorn till liv igen: Dels kan man ta en hårtork och värma moderkortet i närheten av minnena i någon minut och sen prova att starta, och dels kan man trycka på en viss punkt på kortet medan man startar. Och minsann, båda dessa små trix funkar på min dator!!
Problemet i sig är troligen att någon lödning har blivit dålig (antagligen för att den sitter intill en kylfläns/rör som ger stora variationer i temperatur).
Men de båda "lösningarna" kan väl i bästa fall anses vara temporära vilket betyder att jag nog måste köpa en ny dator rätt snart.. Visst, man kan ju lämna in burken för att få moderkortet utbytt, men det kostar antagligen betydligt mer än vad datorn är värd (jag har inte några svenska priser men en uppgift i tråden jag länkade till nämner 1200$+VAT i USA...).

*Suck* Det där var inte riktigt inräknat i min budget för det närmaste halvåret.. Funderar starkt på att skaffa en PearC istället... (fast det ska jag nog inte nämna mer om här då diskussioner om sådana produkter välkomnas mer på andra ställen - och det respekterar jag naturligtvis)

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-20 09:27

Det är ju sjukt att datorn inte skall hålla. Hur gammal är den? Om den inte är äldre än tre år så skulle jag reklamera den. Men jag antar att den är äldre än så... Trist.

Jo, datorn är fem år nu så det är nog bara att glömma att reklammera den, tyvärr (även om vissa i ovan nämnda tråd tycks mena att det är ett designfel av moderkortet som Apple borde ta sitt ansvar för..).

Må vara att fem år är mycket i datorvärlden, men burken har varit en bra arbetshäst under hela den tiden och jag tyckte att den fortfarande hängde med rätt så bra så jag hade inte planerat att byta ut den på ett år än..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-05 11:38

Är du lite händig själv och har tid över kan du ju alltid scanna ebay eller liknande sidor efter ett ersättningsmoderkort till bra pris. Byta det själv borde väl inte vara en omöjlighet med hjälp av guider på nätet exv. Onödigt att kasta en så fin burk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-09 20:38

Thomasti, jag har inget emot att plocka ditt chassi annars

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-10 21:30

Morsans G5 tokhängde sig i avstängt läge,men lysdioden stirrade ändå.Tog ur minnesbatteriet och Zappade pram.Stoppade tillbaka batteriet och samma fel återuppstod.Tog ur det igen och körde så ett par dagar med icke "komihåg"på klockan.
Nytt batteri och Zappa PRAM igen.
Går kanon efter detta.
//

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-24 21:29

Verkar vara ett bäst före datum på dessa Powermacs. Nästan alla rapporter jag läst om detta gäller datorer från 2004 och några från 2005. Fem år är ju generellt sett ett långt liv för en dator, men för 26 000 kronor önskar man ju att man hade fått några bonus år. Bra kvalitet overall dock, men det känns ju surt att det ska sluta med en taskig lödning. Ingen hjältedöd precis.

1
Bevaka tråden