Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac duger som klient?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-02-15 15:36

Hej!

Jag går kursen Lokala Nätverk A på distans. Och enligt skolan skulle man ha följande hemma om man ville göra alla laborationer hemma:

* 2st Servrar (PC)
* 2st Klienter (Helst 2 men kunde vara 1 med)
* 1st Nätverkskrivare
* 1st Router/Hub/Switch
* Windows 2003 Server

Av allt detta har jag fått tag i:

* 2st Pc (servrar)
* Windows 2003 Server
* 1st Switch

Och som klienter har jag:

* iBook G3 366Mhz (OSX Panter 10.3.9)
* iBook G4 1.2Ghz (OSX Leopard 10.5.5)

Frågan är alltså: kan jag använda Mac som klient eller måste klienterna vara PC dom med?

Läraren visste inte eftersom han inte arbetat med Mac innan.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-15 15:42

Om inte läraren kan svara på det tycker jag att du skall be att få en mer kompetent lärare.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-15 15:53
Ursprungligen av MatsOlov:

Om inte läraren kan svara på det tycker jag att du skall be att få en mer kompetent lärare.

Jo men vad anser ni här? Måste väl gå att använda en Mac som klient? Pc & Mac kan ju kommonicera i LAN osv ju??

Det borde gå utmärkt så länge ni inte ska göra något Windows-specifikt även på klienterna. Om så ändo vore fallet skulle du kunna köra flera virtuella maskiner på datorerna. Då kan du labba med så många noder som du lyckas köra igång samtidigt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-15 15:57

Det beror ju på vilka uppgifter som du skall göra? Nätverket är ju samma men programvarorna i de olika OS:en är ju olika. Egentligen borde det ju inte spela roll vilket OS du jobbar med men man vet ju knasiga kurser/kursledare kan vara.
Min sambo fick knappt gå en kurs i MS Office eftersom läraren inte klarade av att lära ut till någon som hade Mac :/

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-15 16:17

Om du har en dator av lite nyare modell kan du väl köra allt virtuellt? Det kanske finns någon färdig lösning att kolla upp, då sparar du el, plats och slipper en massa värme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 16:35

Tydligt att kursen är inriktad på Windows-plattformen. Alltså tas det ju för givet att klienten har Windows installerat. Att tro något annat är tyvärr lite väl optimistiskt.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-15 17:07
Ursprungligen av acke:

Tydligt att kursen är inriktad på Windows-plattformen. Alltså tas det ju för givet att klienten har Windows installerat. Att tro något annat är tyvärr lite väl optimistiskt.

Ja klart den verkar vara windowsinriktad men kan det vara nåt speciellt som klienten måste kunna mer än att vara uppkopplad mot servern tror ni? Annars borde man väl kunna använda en mac med OSX?? Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-15 17:36
Ursprungligen av Elajtenworld:

Ja klart den verkar vara windowsinriktad men kan det vara nåt speciellt som klienten måste kunna mer än att vara uppkopplad mot servern tror ni? Annars borde man väl kunna använda en mac med OSX?? Eller?

Ja det tror jag. Antagligen så går man väl genom Windowsspecifika funktioner på klienterna. Tycker jag låter troligt eller hur.
Två Windows server licenser, får du betala för det själv eller får du låna licenser?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-15 17:11

Som sagt, det borde inte vara det, men om din kursledare inte kan svara på det, så....

Det är inga små krav de ställer på vad man ska ha hemma.
Vad kostar inte två serverlienser för Windows?

Vore det inte bättre att gå på något inte kostar eleverna något?
Nej just det ja då är vi inne på MatsOlovs argument - en lärare med annan kompetens.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det är inga små krav de ställer på vad man ska ha hemma.
Vad kostar inte två serverlienser för Windows?

Vore det inte bättre att gå på något inte kostar eleverna något?

Om de är anslutna till MSDNAA är kostnaden noll kronor.

Men jag läste inlägget igen och nog finns detta erbjudet på skolan?
För detta gäller bara om du ska göra ALLT hemma?
Då blir det lite skillnad.

Sedan är frågan om man ska lära sig nätverk eller nätverk i windows. Två rätt olika saker.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-15 17:51

Du kan klara dig med en snabb å ny Mac å VMWare som du installerar flera virtuella PC-burkar på. De kan agera samtidigt och uppföra sig som en hel armada datorer. Du kan ju förstås använda macar för att nå PC-servrar, bara att skriva smb://servernamn så kommer du åt dem. Men du behöver windowsgränssnitt för att lära dig hur man snackar med servern på windowsmanér, så du klarar kursen. Macar i all ära men PC-burkar är ju gängse standard ute på de stora företagen så det skadar inte att veta hur man gör. Själv kör jag min MacBook halvt i smyg och gör precis allt jag ska med den enda macen på hela företaget, en mac å över 10.000 st PCs... ; )

  • Oregistrerad
  • 2009-02-15 18:42

I värsta fall får jag väl låna sambons MacBook o installera windows Xp på den. Problemet löst isåfall.

Angående utrustning så erbjuder skolan att man kan åka in och använda deras utrustning men kan jag få tag få godkänd utrustning själv vilket jag nästan gjort för 0 kr så gör jag ju hellre allting hemma.

Angående W2003 licenser så har jag en 180-day trial version av Windows 2003 Server Enterprise Edition som man kan/får installera upp till 4st servrar på. Och jag ska bara ha två.

Win xp har jag också liggandes här hemma.

Att läraren inte vet är ju lite jobbigt faktiskt.

Kursen heter Lokala Nätverk A och jag har inte ännu sett om det är windowsinriktat eller nätverksinriktat.

Det står att efter kursen ska man kunna bli anställd som nätverkstekniker så jag antar rent logiskt att det ska kvitta rätt bra om jag kopplar upp en Mac eller Pc som klient??

Att kunna sätta upp server och LAN är väl viktigare att kunna än att koppla upp en Pc mot en Server? I vilket fall som helst kan det lätt lösas med MacBooken isåfall.

Har mailat läraren och frågat om klienten ska kunna nåt specifikt eller bara just kopplas upp.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-02-15 19:41
Ursprungligen av Elajtenworld:

I värsta fall får jag väl låna sambons MacBook o installera windows Xp på den. Problemet löst isåfall.

Låter som ett bra alternativ, jag skulle rekomendera VirtualBox som finns i både fri version(gpl) och i gratis version utan massa registreringar osv som wmware brukar kräva.

Som nätverkstyp väljer du värdgränssnitt så bildar din dator en switch i mjukvara så du kan köra flera maskiner samtidigt och i princip göra din labb i en bärbar dator även om labbhandledaren/läraren säkert föredrar om en del av burkarna är separata.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Att läraren inte vet är ju lite jobbigt faktiskt.

Kursen heter Lokala Nätverk A och jag har inte ännu sett om det är windowsinriktat eller nätverksinriktat.

Får man fråga vilket lärosäte det handlar om

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 22:15

Jag vill minnas att när jag pluggar nätverka A + B så satt vi upp AD och kopplade klienter till det.
Utöver att läsa om olika nätverkstandarder genom historien osv.

Oftast dator relaterade ämneslärare är gamla matte lärare som nödvändigtvis inte kan någon nämnvärt om datorer eller nätverk mer en det dem själva har läst i det kursmaterial de lämnar ut till dig, oftast då ett par år ut-daterade.

Se det som så att om du kan koppla ihop PC-skrotet OCH Macarna, så lär du dig mer än vad kursen går ut på.

Du kommer ju veta både hur PC OCH Mac funkar, dessutom Tillsammans!

Jag tror du kommer behöva vässa till hjärnan lite extra ibland och att du på det sättet lär dig mer.
Dina kurskamrater kommer säkert koppla det mesta på halvfart, gammal vana osv. Du tvingas tänka i nya banor med jämna mellanrum.

Se inte macarna som en begränsning, se dem som en tillgång i ekvationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 22:52

Enig med goflorp, men, för guds skull, se till att du gjort allt det andra innan och med ditt största fokus, låt sedan macarna, ev linuxklienter bli extra kuriosa både för dig och för läraren.

Ursprungligen av Lm:

Enig med goflorp, men, för guds skull, se till att du gjort allt det andra innan och med ditt största fokus, låt sedan macarna, ev linuxklienter bli extra kuriosa både för dig och för läraren.

Självklart regeln: Basic först... sedan koppla överkursen...

1
Bevaka tråden