Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Melodifestivalen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-14 20:39

Är det min nya stärkare och surroundljud som gör det eller låter svenska artister så jäkla dåligt?

Nej det är det inte. Du hör bara hur det låter.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-14 20:52

Skrämmande är då ordet, och ändå har jag inte fått mina nya frontar, kör fortfarande med 30 år gamla Sony högtalare som front.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-14 21:31

Ja, det då inte hög kvalité på melodifestivalen. Är inget annat än en parodi på riktig musik.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-15 10:59

Fenomen som Melodifestivalen får mig att fundera på att lämna Sverige. Kan man leva bland miljoner människor som älskar det? Jag känner ungefär samma sak inför hela den tv-medietrend som utvecklats de senaste tio åren och alla jävla kvällstidningar som måste skriva om dessa kvasi-händelser.

Skjut mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-15 11:03
Ursprungligen av planB:

Fenomen som Melodifestivalen får mig att fundera på att lämna Sverige. Kan man leva bland miljoner människor som älskar det? Jag känner ungefär samma sak inför hela den tv-medietrend som utvecklats de senaste tio åren och alla jävla kvällstidningar som måste skriva om dessa kvasi-händelser.

Skjut mig.

Fast då måste du ju lämna Europa. Fast det kanske man kan stå ut med..
Fast det finns alltid massa värdelösa jippon i alla länder, man får helt enkelt ignorera dom!

"Lämna Sverige"? "Skjut mig"?

För att man inte gillar ett tv-program? Är det inte lite överdrivet?

Om man inte gillar det, så är det ju bara att låta bli att titta, och hoppa över de sidorna i tidningarna. Det finns massor av andra tv-kanaler att titta på, och massor av andra artiklar att läsa i tidningarna.

Man kan ju inte gå och bli upprörd för varje tv-program som man inte gillar, men som många andra älskar. Då gör man ju snart inget annat.

Jag gillar Melodifestivalen. Men det finns ju massor av andra "tv-fenomen" som jag inte gillar, men som väldigt många älskar (Let's Dance, Stjärnor på is, Stjärnorna på slottet och Idol t.ex). Men jag blir ju inte upprörd för det. Jag låter bara bli att titta på dem. Man behöver ju inte göra det svårare än så.

Men så tråkig du är Jesper! Lite mer drama i livet gör väl allt roligare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-16 08:52

Har ni märkt att på de senare åren så deltar fler och fler redan kända och etablerade artister. Jag gissar att detta behövs göras för att hålla tittarsiffrorna uppe. Vore kul att se om Sverige skickar en mer gångbart bidrag denna gången. Dock antar jag att röstningsmetoden kommer att vara densamme som senast...

Ursprungligen av Reisan:

Dock antar jag att röstningsmetoden kommer att vara densamme som senast...

Om du menar röstningen i den svenska finalen, så ja, den kommer att se ut ungefär som tidigare - dvs ett antal jury-grupper som står för halva poängutdelningen, och sen folkets telefonröster som står för den andra halvan.

Men man har infört ett nytt moment. Det finns nu ytterligare en jury-grupp - en internationell jury som består av medlemmar från ca 10 europeiska länder. Förutom att vara med i röstningen tillsammans med de regionala svenska jury-grupperna, så har den internationella juryn också rätt att utse en extra finalist (det kommer alltså att vara 11 låtar i finalen i år)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-16 09:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du menar röstningen i den svenska finalen

Ursäkta, var lite otydlig, syfta på slutliga Eurovision Song Contest. Men kul att få veta mer om den svenska röstningen.

Ursprungligen av Reisan:

Ursäkta, var lite otydlig, syfta på slutliga Eurovision Song Contest.

OK, du menade kanske fenomenet att vissa grupper av länder röstar på varandra.

Ja, det lär väl fortsätta. Men så har det alltid varit. Skillnaden är att nuförtiden är det många fler länder som deltar, och då syns detta kanske lite tydligare.

Men där tycker jag också att folk överdriver - man klagar och ojar sig över det här fenomenet. Men det är ju skillnad på musiksmak och musikkultur i olika delar av Europa. Det är inte samma typ av låtar som ligger på listorna i Sverige som det är i Turkiet, Serbien eller Vitryssland. Det är väl självklart att folk röstar på den typ av musik som ligger närmast deras egen musikkultur, och som de är vana att höra. Inget konstigt med det, tycker jag. Det gör ju de nordiska länderna också, och har alltid gjort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-16 11:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK, du menade kanske fenomenet att vissa grupper av länder röstar på varandra.

Ja, det lär väl fortsätta. Men så har det alltid varit. Skillnaden är att nuförtiden är det många fler länder som deltar, och då syns detta kanske lite tydligare.

Men där tycker jag också att folk överdriver - man klagar och ojar sig över det här fenomenet. Men det är ju skillnad på musiksmak och musikkultur i olika delar av Europa. Det är inte samma typ av låtar som ligger på listorna i Sverige som det är i Turkiet, Serbien eller Vitryssland. Det är väl självklart att folk röstar på den typ av musik som ligger närmast deras egen musikkultur, och som de är vana att höra. Inget konstigt med det, tycker jag. Det gör ju de nordiska länderna också, och har alltid gjort.

Ja, exakt det jag syfta på. Att grannländer röstar på varann istället för att rösta på det bidrag som de tyckte om. Ja, det syns mer nu än förr. Kanske har det alltid varit såhär i någon form. Det är mindre underhållande om man kan förutse vem som röstar på vem innan de ens lagt sina respektive röster.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, exakt det jag syfta på. Att grannländer röstar på varann istället för att rösta på det bidrag som de tyckte om.

Som jag försökte beskriva i mitt förra inlägg, så tror jag inte att man röstar på grannländerna bara för att det är grannländer. Utan jag tror faktiskt att man röstar på det man tycker om. Och sen råkar det i stor utsträckning bli grannarna eftersom det är den musikstil man är van vid att se och höra i radio, tv, tidningar och på listorna.

Men visst förekommer det säkert röstning på grannar bara för att de är grannar, men inte alls i den utsträckning som många påstår att det är.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-16 12:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som jag försökte beskriva i mitt förra inlägg, så tror jag inte att man röstar på grannländerna bara för att det är grannländer. Utan jag tror faktiskt att man röstar på det man tycker om. Och sen råkar det i stor utsträckning bli grannarna eftersom det är den musikstil man är van vid att se och höra i radio, tv, tidningar och på listorna.

Men visst förekommer det säkert röstning på grannar bara för att de är grannar, men inte alls i den utsträckning som många påstår att det är.

Ja, du har en point som mycket väl kan stämma. Då kanske de är rätt isolerade från annan musikgenre än deras "egen" musikgenre? Dvs att de inte vill eller inte fått möjlighet att lyssna på annan musik.

Ursprungligen av Reisan:

...kanske de är rätt isolerade från annan musikgenre än deras "egen" musikgenre? Dvs att de inte vill eller inte fått möjlighet att lyssna på annan musik.

Du säger "de" och "deras". Men det gäller inte bara dem - det gäller oss själva i precis lika stor utsträckning. Vi ger ofta höga poäng till Danmark och Norge, kanske även Finland och Island. Av precis samma anledningar - dels för att de är grannar, och dels för att det är låtar i en stil vi är bekanta med.

Vi hade förmodligen inte gillat hälften av det som ligger på topplistorna i Serbien eller Ukraina. Men vi har lite koll på vad som går i Danmark, och har ungefär samma musiksmak som där, och röstar på det bekanta.

Och samma som gäller för Sverige/Danmark, gäller också för Ukraina/Vitryssland, Serbien/Kroatien, Estland/Lettland, Rumänien/Bulgarien, Grekland/Cypern, osv.

Den stora skillnaden är ju att de är många fler länder där, och då ger ju "grannrösterna" större utslag. "Vi" har kanske 3-4 grannar som ger oss den typen av röster. "De" har kanske 6-8 grannar som ger den typen av röster.

Därför sticker det kanske mer i ögonen på oss. Och det börjar pratas om bojkotter, dela upp festivalen, göra en egen Västeuropeisk tävling, osv osv.

Trams, säger jag. Ta inte så allvarligt på Europa-finalen. Vi skickar en låt som funkar här. Går den inte så bra i Europa, so what. Ta det för vad det är. Det är bra tv-underhållning. Sen om det ger en Europa-hit eller ej är en världslig sak.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-16 20:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är bra tv-underhållning. Sen om det ger en Europa-hit eller ej är en världslig sak.

Jag vet inte om jag skulle sträcka mig så långt som att kalla det för underhållning, snarare plågeri

Eftersom etablerade artister inte kan vara med i Idol och liknande för att få sig en dagslända är de istället med i Melodifestivalen för att på så sätt försöka rädda en redan död karriär.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-16 13:00

Kolla in 1st Baltic Music Channel on Sirius at 4.8° East så får ni en inblick i "deras" musik och stjärnor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-16 13:37

Haha, du har schysst inställning Jesper! Jag tenderar sällan att reagera på sånt här, men jag blir mer och mer besviken för varje år sedan 2000-talet som melodi/schlagerfestival pågått.

Sätter en ära och heder i att ha så lite med Melodifestivalen öht att göra.
Ser inte skiten, köper inte Aftonbladet.

Inte sedan Christer Björkman slog klorna i det hela och det ledde till "pengakramning" i Pytonorms-klass! Massa deltävlingar, fylla arenor i varje stad, sälja T-Shirts, säkert dussinet deltävlingar.
"Folkets röst" som man få betala för att lägga. Alla media slår knut på sig själva för att ingå en total symbios.

Ett TV-Program ingår i svindeln där han kan vara "Programledare" och nordiska journalister betygsätter varandra...

Kommentaren ovan är inte "på allvar" ("Skjut mig"), men jag kan greppa känslan som leder fram till kommentaren utan problem....

Löpsedelarna senast idag med krigsrubriker "Grovt kriminell medverkade i melodifestivalen igår"
Måns Zelmerlöf hade en "Blackout" som varade 4 timmar. Carola går i spinn...Tröjorna som det står "melodifestivalen 2007" finns Fortfarande på NetonNet i Göteborg....

Sedan vinner någon dåre från Uzbekistan, (Tänk Iprenmannen-kopian som entonigt svänger med ngn luta på magen) med en låt som nordeuropeerna hämnas genom att inte spela en enda gång i radion....moahahahahahah. Där fick ni!

1
Bevaka tråden