Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touchpad på nyaste MBPn, en besvikelse.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-13 21:47

Jag sitter här med min nya, precis uppackade MacBook Pro, min första Mac för övrigt.
Och de första intrycket jag får är att touchpaden inte alls lever upp till mina högt ställda förväntningar.

Jag har hört jättemycket snack om att den nya fina "knapplösa" touchpaden skulle vara hur bra som helst.
Men om jag jämför den med touchpaden på min 4 år gammla Acer PC blir jag faktiskt riktigt, riktigt besviken.

Inställningsmöjligheterna är ju i de närmaste obefintliga i jämförelse! Visst du kan göra fancy saker med flera fingrar, men jag vill ju kunna bestämma själv vad som ska göras med vilken "gesture".
Jag hittar inte heller någon funktion för att ställa in "zooner", t.ex. att jag vill scrolla längst ut till höger som man gör på de flesta PCs (då jag arbetar hos Europas största laptop producent så är jag ganska van vid PC sättet att göra saker).
Och jobbigast av allt. Jag kan inte hitta någon inställning om hur känslig plattan ska vara. Just nu tycker jag att man måste trycka alldeles för hårt på den för att den ska reagera på vad man gör.

Jag satt satt och letade efter en "avancerade inställningar" knapp i styrplatteinställningarna så man kan komma åt dessa saker, men de verkar inte finnas?

Finns det något tredjeparts program som kan ge mig fler inställningsmöjligheter?

Oj, du skulle nog ha testat lite först. Som arbetande hos Europas största laptop producent kommer du säkert hitta mängder av saker som inte fungerar precis likadant som på windowsdatorer. Du måste nog tyvärr förbereda dig på en mängd besvikelser, beklagar

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-13 22:10
Ursprungligen av akerstrom:

Oj, du skulle nog ha testat lite först. Som arbetande hos Europas största laptop producent kommer du säkert hitta mängder av saker som inte fungerar precis likadant som på windowsdatorer. Du måste nog tyvärr förbereda dig på en mängd besvikelser, beklagar

Jo, att saker fungerar olika är jag fullt medveten om. Och de mesta tror jag inte att jag kommer att ha några problem med heller. OSX i sig verkar väldigt trevligt, och förutom touchpaden har jag inget att klaga på hårdvarumessigt heller, tvärtom. Men jag får väl helt enkelt hoppas på att jag lär mig tycka om den.

Jag är mest förvånad över bristen på inställningsmöjligheter. Specielt när det har pratats så mycket om hur bra den nya touchpaden är.

Jag satt för övrigt och lekte lite med en modifierad Synaptics drivrutin innan idag, som innehåller många av multitouch funktionerna, och jag måste säga att möjligheterna är mycket bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 03:37
Ursprungligen av akerstrom:

oj, du skulle nog ha testat lite först. Som arbetande hos europas största laptop producent kommer du säkert hitta mängder av saker som inte fungerar precis likadant som på windowsdatorer. Du måste nog tyvärr förbereda dig på en mängd besvikelser, beklagar

dell? ;] skiten funkar inte ens med vindoz default
-- köper hellre e~ varianterna utan OS

→ få då "phreeDOS" på tvingat, som man kan spola av rätt fort!

Om du vill ställa in vad olika "gestures" ska göra så finns MultiClutch http://www.macupdate.com/info.php/id/27016/multiclutch vet inte om det fungerar på den modellen som du har, men antar att det gör det. Man binder olika kortkommandon till olika "gestures"

Sen för det där med zoner finns Sidetrack http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/ det fungerar inte med den modellen som du har just nu men kan ju vara värt att veta om att den finns ifall det kommer någon uppdatering til den

/Adam

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-13 22:44
Ursprungligen av adamsen87:

Om du vill ställa in vad olika "gestures" ska göra så finns MultiClutch http://www.macupdate.com/info.php/id/27016/multiclutch vet inte om det fungerar på den modellen som du har, men antar att det gör det. Man binder olika kortkommandon till olika "gestures"

Sen för det där med zoner finns Sidetrack http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/ det fungerar inte med den modellen som du har just nu men kan ju vara värt att veta om att den finns ifall det kommer någon uppdatering til den

/Adam

Stort tack!

Tror MultiClutch kan råda bot på ett par av de irritationsmoment jag har just nu :).
Lite tråkigt att Sitetrack inte fungerar på min modell, men scrollningen är nog inte de största problemet ändå, man kan ju alltid använda piltangenterna för de.

Finns det något bra ställe att hitta program som dessa? Jag testade att söka lite på forumet och på google men hittade inte riktigt något.

Ursprungligen av tofen:

Stort tack!

Tror MultiClutch kan råda bot på ett par av de irritationsmoment jag har just nu :).
Lite tråkigt att Sitetrack inte fungerar på min modell, men scrollningen är nog inte de största problemet ändå, man kan ju alltid använda piltangenterna för de.

Finns det något bra ställe att hitta program som dessa? Jag testade att söka lite på forumet och på google men hittade inte riktigt något.

Jag använder fortfarande versiontracker.com som bibliotek om det är något jag söker. Det mesta verkar gå att hitta där.

Varför krångla till det?

Använd två fingrar för att scrolla!

Så att scrolla med två fingrar (både upp/ner höger/vänster) är uteslutet? Tycker själv det är helt underbart och mkt bättre än att ta fingret till sidan av plattan. På mac-viset, med två fingrar, kan man ju scrolla var man vill
Eller missuppfattar jag något?

Kanske är lite knepigt att vänja sig vid. Jag kom in i det direkt dock, men sen har jag aldrig haft en laptop innan min första mac så kan ju bero på det

Hoppas du blir sams med den!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-13 23:04

Tvåfingersscrollen är helt enkelt genial. Det är den funktion som jag saknar mest och först när jag använder någon annan dator som inte har den funktionen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-13 23:09

Precis. En bärbar utan tvåfingersskroll är närmast oanvändbar... Genialt som sagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 23:42
Ursprungligen av tofen:

Och jobbigast av allt. Jag kan inte hitta någon inställning om hur känslig plattan ska vara. Just nu tycker jag att man måste trycka alldeles för hårt på den för att den ska reagera på vad man gör.

Jag har lite svårt att tänka mig hur lätt du vill att den ska reagera, när du håller handen ovanför ?

På min så behöver jag bara ta i ytan precis så mycket att det 'utåtstående' av fingeravtrycken nuddar, om man nu kan beskriva det så, oändligt lätt beröring i alla fall, att beskriva det som att 'trycka' känns främmande, snarare 'snudda' i mitt fall.

Men du kanske fått ett exemplar med fel på ?

Edit: Eller menar du när du trycker ner knappen ? i så fall missförstod jag din mening, sorry för det i så fall...

Buhuh!

Min nya maskin funkar inte EXAKT som min gamla, då är den skit.

(Tänker osökt på min Gamla 245:a, skruttig motor, snedsuttna säten, hjulupphängning från -72 eller så, knirr i varenda panel, allt var löst, svajjade och knäppte. Köpte en V70... den är ju inte direkt som en 245:a - det får man ju säga. Å då JOBBAR jag ändå sedan 10 år hos en stor biltillverkare på Hisingen..)

PC-tillverkare lider av några grundfel

1) EN tillverkare har en bra idé. De genomför, men ingen annan... no conformity
2) Tekniker styr ofta för mkt. Det finns ofta NOLL koppling människa-maskin

Apple har satt sig ner och kollat. HUR jobbar man, hur kan det göras bättre, enklare och elegantare. Hur kan man göra det NATURLIGT, så att det faller sig så enkelt att man inte ens tänker på det..
Det finns dussintals sådana ställen i OS'et då man hickar till av ren överraskning när man ser hur de löst ngt och hur datorn kommunicerar med en.

Alla PC-tillverkare verkar tänka att med en avläsningskrets till kopplad i serie med fasförskjutning fixar så att man kan använda två fingrar.... PUNKT.

Senast redigerat 2009-02-14 09:50

För att fortsätta på detta om två-finger-scroll... Den fungerar på sidan av trackpaden också (bara så länge du använder två fingrar).

Kan bara instämma med alla föregående talare. Detta var en av de features som gick snabbast att vänja sig när jag switchade.

Och en annan sak... när jag switchade tillbringade jag många timmar med att försöka förstå hur man skulle göra saker och ting... bara för att till sist inse att det var så mycket enklare att göra än på en "PC" och att det var "bara att göra..."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 09:26
Ursprungligen av BlackSmp:

För att fortsätta på detta om två-finger-scroll... Den fungerar på sidan av trackpaden också (bara så länge du använder två fingrar).

Kan bara instämma med alla föregående talare. Detta var en av de features som gick snabbast att vänja sig när jag switchade.

Och en annan sak... när jag switchade tillbringade jag många timmar med att försöka förstå hur man skulle göra saker och ting... bara för att till sist inse att det var så mycket enklare att göra än på en "PC" och att det var "bara att göra..."

Jag håller med helt och fullt!

Jag har nu haft min MacBook i lite mer än ett år, och detta med att scrolla med två fingrar är helt suveränt! Samma sak med "höger klick" två fingrar på styrplattan och så klicka.
Jag är tvungen att använda Windowslaptop i arbetet samt att hustrun har en. När jag använder dessa använder jag också alltid mus då jag anser styrplattan är i det närmaste omöjlig att ha att göra med på dessa datorer, men jag använder nästan aldrig mus till min MacBook.

Det är verkligen som BlackSmp säger, med en Mac är det bara att göra...!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-14 09:26

Scrollandet är som sagt inte de största problemet, jag lär mig antagligen att använda tvåfingerscrollen så småningom. Det hade bara varit trevligt om de gick att få de lika dant som på en PC så man slapp tänka efter vilken dator de var man satt vid när man ska navigera omkring.

MultiClutch löste några av dom andra sakerna jag hade problem med (inte kunna gå bakåt/framåt i Firefix t.ex.), så jag börjar bli mer och mer nöjd med touchpaden nu :).

Hade de bara gått att ställa in känsligheten lite bättre så hade jag varit helt nöjd. Det kan vara mitt ganska slitna pekfinger som ställer till de också, verkar fungera bättre när jag använder långfingret av någon anledning :/.

BTW, en nybörjarfråga, hur suddar man år höger? det finns ju ingen delete knapp som på PC :P?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-14 09:31
Ursprungligen av tofen:

BTW, en nybörjarfråga, hur suddar man år höger? det finns ju ingen delete knapp som på PC :P?

fn + backspace

Ursprungligen av tofen:

BTW, en nybörjarfråga, hur suddar man år höger? det finns ju ingen delete knapp som på PC :P?

Det skall finnas en hel tråd någonstans som handlar (väldigt uttömmande) om Deleteknappen, fn+Backspace, forward delete och en massa kring detta i-landsproblem...

Sök lite här på 99 så hittar du ngn lång tråd...

Ursprungligen av tofen:

Scrollandet är som sagt inte de största problemet, jag lär mig antagligen att använda tvåfingerscrollen så småningom. Det hade bara varit trevligt om de gick att få de lika dant som på en PC så man slapp tänka efter vilken dator de var man satt vid när man ska navigera omkring.

Eller så kanske det hade varit trevligt om PC-tillverkarna och Microsoft kunde göra det lika enkelt och bekvämt som på en Mac.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller så kanske det hade varit trevligt om PC-tillverkarna och Microsoft kunde göra det lika enkelt och bekvämt som på en Mac.

Jag har pc på mitt ena jobb, mac på mitt andra och mac där hemma. Jag kan förstå att man kan störa sig på det, men att tycka att man ska standardisera något som ständigt är under utveckling, som tillexempel styrplattor, tycker jag är lite löjligt. Dels är producenterna måna om sin integritet och sin egen profilering, dels förändras tekniken hela tiden.

Men visst kan jag hålla med om att HP med flera gör usla trackpads som känns klibbiga, tröga och som man måste vara ute i någon högerkant för att kunna scrolla med. Dessutom med knappar som känns förfärliga... TVI.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2009-02-15 10:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller så kanske det hade varit trevligt om PC-tillverkarna och Microsoft kunde göra det lika enkelt och bekvämt som på en Mac.

Mjo, men nu är de knappast varken PC-tillverkarna eller Microsoft som gör styrplattedrivrutinerna, utan de är oftast styrplattetillverkaren själv t.ex. Synaptics eller Elantech.
Och nu verkar ju Synaptics försöka så smått att lägg in några av de funktioner dom finns i Apples multitouch. Dock är de antagligen inte de lättaste eftersom Apple har patent på de hela.
Men frågan kvarstår, varför inte bara lägga till tillräckligt med konfigurationsalternativ för att var och en ska kunna ha de på de sätt som dom trivs bäst med? Både på PC och Mac maskiner.

~~~: Dell är Amerikanskt ;).

Ursprungligen av tofen:

Men frågan kvarstår, varför inte bara lägga till tillräckligt med konfigurationsalternativ för att var och en ska kunna ha de på de sätt som dom trivs bäst med? Både på PC och Mac maskiner.

~~~: Dell är Amerikanskt ;).

Ett ord: Conformity

Man skall kunna lita på att en dator bär sig åt som en dator helt enkelt. Blir det för många config-alternativ blir det ju bara gröt av det hela.
Datortillverkarna förjer regeln att om man ger ngn tillräckligt mycket rep så hänger de till slut sig själva....

Ponera att jag lånar kompisens maskin och han har ändrat plats på vänster och höger samt upp och ned. Dubbelklick motsvarar enkelklick. Ett enkelklick får datorn att gå i vila....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 13:55
Ursprungligen av Goflorp:

Ett ord: Conformity

Man skall kunna lita på att en dator bär sig åt som en dator helt enkelt. Blir det för många config-alternativ blir det ju bara gröt av det hela.

Prisa diktaturen, jag vill inte tänka själv!

Ursprungligen av JockeBo:

Prisa diktaturen, jag vill inte tänka själv!

Slipp då.

jag tänker. Jag har valt.
passar det inte så köp ngt annat. Enkelt.
ganska Basic egentligen.

Mitt inlägg formulerades ur de som tillverkar grejernas synvinkel, jag gissar att det är så de tänker.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 13:53
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller så kanske det hade varit trevligt om PC-tillverkarna och Microsoft kunde göra det lika enkelt och bekvämt som på en Mac.

För vissa saker finns en annan designfilosofi. Som någon sa tidigare, bara för att man är ovan betyder det inte att det nya är dåligt. Värt att tänka på är att det även gäller när man går från OS X till Windows.

Något annat värt att tänka på är patent. Det är inte ok att plocka russinen innan kakan har svalnat.

Det är rätt lustigt. Att jag tycker att det är underbart att styrplattan på nya MacBookarna är underbar och hjälper mig att effektivisera arbetsflöden behöver inte betyda att andra tycker det. Men ge det en chans!!

Förstår poängen, sitter själv med en Windows-bärbar på jobbet och varje gång jag kommer dit på måndagen efter att ha 2-fingerscrollat hela helgen sitter jag och försöker med det hela förmiddagen.

Sen när man kommer hem försöker jag dra fingret längs ena sidan en timme ungefär innan man ställt om sig. Irriterande.

Tilläggsfråga; om man kör Windows via Bootcamp på en ny Macbook Pro; kan man då tvåfingersscrolla i Windows?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 12:48
Ursprungligen av Leftrustle:

Förstår poängen, sitter själv med en Windows-bärbar på jobbet och varje gång jag kommer dit på måndagen efter att ha 2-fingerscrollat hela helgen sitter jag och försöker med det hela förmiddagen.

Sen när man kommer hem försöker jag dra fingret längs ena sidan en timme ungefär innan man ställt om sig. Irriterande.

Tilläggsfråga; om man kör Windows via Bootcamp på en ny Macbook Pro; kan man då tvåfingersscrolla i Windows?

Ja, styrplattan (och specialtangenter som höj/sänk volymen) funkar likadant som i OSX efter att man installerat Apples drivrutiner.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-14 13:43

Förutom att drivrutinen för multitouch ger Vista BSOD...

Ursprungligen av bollman:

Förutom att drivrutinen för multitouch ger Vista BSOD...

Vårt företag har inte gått över till Vista än, så det oroar mig inte...

Bevaka tråden