Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hotswappa minne?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-14 17:04

Efter ett litet missöde kombinerat med vad jag endast kan tänka mig vara ett psykotiskt försök till att spara vikt från Apples sida har jag inte längre någon strömbrytare i min iBook.

Kontakten lossnade från logikkortet när jag skulle byta hårddisk. Till mitt försvar får jag väl säga att kontakternas hane och hona satt hårdare ihop än vad honan gjorde i logikkortet. Detta innebär att om jag ska starta upp datorn från avstängd måste jag öppna den och sen mha en pincett hålla kontakten mot logikkortet samtidigt som jag trycker på strömbrytaren. Och sen bygga ihop datorn medan den är på.

Nu har jag fått ett nytt och större minne från en skrotad Powerbook och vill självklart byta. Måste jag då stänga av datorn och göra bytet, eller går det att hotswappa?

Jag tänker mig följande tillvägagångssätt:

Omstart.
Uppstarten stannar vid inloggningsrutan.
Byte av minne.
Ny omstart.
Inloggning.

Vad tror ni? Vad riskeras? Om det enda jag riskerar är en frysning så är det inga problem, går det så går det. Men riskerar jag några komponenter?

Låter som ett bra sätt att steka minnena... Eller något annat på moderkortet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-14 17:13

Häll ut ett glas cocacola över i den när du ändå är igång

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-14 17:19
Ursprungligen av Mija:

Häll ut ett glas cocacola över i den när du ändå är igång

På vilket sätt var det där roligt?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-14 17:22

Jag förstår att du inte förstår.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-14 17:55
Ursprungligen av Mija:

Jag förstår att du inte förstår.

Varför denna attityd?

Jag har inte satt mig in i hur en dator fungerar eftersom jag endast är intresserad av vad den kan göra, inte varför den kan göra det.

Att vätska och elektronik inte är bra vet väl de flesta. Men att förstå varför man inte kan byta ut ett minne när man sett till att det är i princip tomt och innan datorn hunnit starta upp alla processer (som är minneskrävande) är i min värld en helt annan sak.

Men uppenbarligen är det självklart för dig.

Grattis. Du är en dryg och arrogant människa. Hoppas för din egen del att du bara är så kaxig när du är ensam.

Mattias Hedman: Ok, då får jag ta den långa vägen. Tack för svar!

Det går inte att hotswappa minne. Försök inte ens.
Jag har sett hur det kan gå.

Stäng av datorn. Se till att du är fri från antistatström. Byt minne.

Ja, det var ett riktigt drygt svar. Luktar tonåring där...

Se RAM-minnet som en mellanlagring för processorn. Jag har aldrig försökt men jag kan tänka mig att det blir en hel del som går snett om dom försvinner. Att datorn i sig däremot skulle ta någon fysisk skada och bli obrukbar har jag svårt att tänka mig men som sagt, stäng av först så.

För protokollet, det går alldeles utmärkt att hotswappa minne (på system som är gjorda för det). Men jag känner inte till några macar som klarar det så det är nog bäst att prova något annat

Hrrm hrrm jag glömde den delen. Men inga konsumentdatorer klarar det i alla fall. Så jag klarar mig så gott som.

det finns ju datorer som klarar läsk också...

Faktum är att du kan ställa en laptop delvis i vatten rätt länge men den puttrar fortfarande på som vanligt. IDG gjorde ett test för några månader sedan (filmat) där dom bl a ställer datorerna på en bricka fylld med vatten i 25 minuter. Händer inget.

Jag har däremot tappat en kopp kaffe i ett tangentbord, drygt 15 år sen iofs så tekniken kanske har tagit ett steg åt det vattentäta hållet, men det tangentbordet var bara att hiva...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-02-16 21:27

Grundregel nr1 (konsumentdatorer)

Stoppa aldrig fingrarna i en dator om inte kontakten och batteriet är bortplockade först. Elektroniken i en dator är mycket känslig. Även om den inte är strömsatt så kan en liten statisk urladdning på fel ställe sabba hela datorn för gott. För att minimera risken att drabbas av detta ska både du och datorn vara jordade när du arbetar i den. Ha mycket stor respekt för alla datorns delar. De är mycket känsliga och går lätt sönder om man hanterar dem på fel sätt.

Jättebra att du frågar innan du stoppar fingrarna i datorn och gör bort dig. Bry dig inte om de andra omogna kommentarerna. Endel är helt enkelt bara bättre på att hantera sina datorer än vad de är på att hantera sina medmänniskor.

Jag har hållit på med datorer i bortåt tjugo år, smetat med ojordade fingrar i strömsatta datorer och böjt och bänt för att få saker dit de ska. Det har funkat finfint, de är inte så ömtåliga som folk tror.

Men jag håller med dig Spooky, man BÖR vara försiktig, men är man inte det så är det ganska lugnt ändå

Ursprungligen av akerstrom:

Jag har hållit på med datorer i bortåt tjugo år, smetat med ojordade fingrar i strömsatta datorer och böjt och bänt för att få saker dit de ska. Det har funkat finfint, de är inte så ömtåliga som folk tror.

Men jag håller med dig Spooky, man BÖR vara försiktig, men är man inte det så är det ganska lugnt ändå

Problemet med den typen av skador som kan uppstå vid den typen av felhandhavande är att de inte märks direkt. I många fall kanske komponenterna inte skadas i den grad att de går sönder under datorns normala livslängd. Halvledare är generellt alltid känslig i en viss grad och moderna halvledare är känsligare än äldre pga av att de är mindre nu än någonsin.

Det är ju inte "for show" som tex företag som ericsson eller appla för den delen lägger mindre förmögenheter på att ESD-säkra sina anläggningar. Det går väldigt tydligt att mäta statistiskt att ESD skadar.

  • Medlem
  • 2009-02-17 11:01

Kasaen: Undrar bara, varför ska du starta om datorn, byta minne och sen starta om datorn igen? Varför inte stänga av datorn, byta minne och sen starta datorn igen (Vilket man måste göra ändå)?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-17 18:51
Ursprungligen av jac:

Kasaen: Undrar bara, varför ska du starta om datorn, byta minne och sen starta om datorn igen? Varför inte stänga av datorn, byta minne och sen starta datorn igen (Vilket man måste göra ändå)?

Anledningen till att jag frågade öht var precis som jag skriver i första inlägget. Jag har ingen fungerande strömbrytare (startknapp).

Min tanke var att tömma minnet mha en omstart. Rycka ur det minne som sitter i, sätta i det nya och sen starta om för att få datorn att fatta att det sitter ett nytt minne i.

Men det är tydligen inte värt risken, så jag har kastat bort den idén.

  • Medlem
  • 2009-02-17 22:23
Ursprungligen av Kasaen:

Anledningen till att jag frågade öht var precis som jag skriver i första inlägget. Jag har ingen fungerande strömbrytare (startknapp).

Min tanke var att tömma minnet mha en omstart. Rycka ur det minne som sitter i, sätta i det nya och sen starta om för att få datorn att fatta att det sitter ett nytt minne i.

Men det är tydligen inte värt risken, så jag har kastat bort den idén.

Aha, det missade jag visst.

du kanske kan slå på 'automatisk start efter strömavbrott' eller vad det nu heter i strömsparar-inställningarna.
ryck sedan sladden/batteriet istället för att stänga av på rätt sätt, byt minne och stoppa till sist tillbaks strömmen..?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-17 23:22
Ursprungligen av gabriela:

du kanske kan slå på 'automatisk start efter strömavbrott' eller vad det nu heter i strömsparar-inställningarna.
ryck sedan sladden/batteriet istället för att stänga av på rätt sätt, byt minne och stoppa till sist tillbaks strömmen..?

Jag trodde givetvis att jag hade den rutan ikryssad och blev sur förra gången datorn totalstannade för mig så jag fick rycka batteri/strömsladd.

Men nu när jag tittade var den lilla rackaren urkryssad! Då är det bara att hoppas och tacka för att du fick mig att dubbelkolla.

1
Bevaka tråden