Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet växte som en ballong

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte säga annat än att jag blev riktigt förvånad ..

Det började med att det inte längre klicka att klicka på styrplattans mus-knapp. Tänkte att nu har den väll gått sönder ... men sen så kände jag att denna MacBook Pro 17 tum gungade lite mer än vanligt .. som om något låg under den .. Så jag vände på den och vad ser jag ... Batteriet hade växt (blåst upp sig) riktigt riktigt mycket ..

Så jag stänger av maskinen tar ut batteriet ... Nu fungerar det att trycka mus-knappen på styrplattan så jag förstår att det var batteriet som tryckte mot den undre delen av styrplattan ...

Här är lite bilder .. (Batteriet har nu svalnat och är inte lika uppsvullet längre)

Det är fel på batteriet. Ring Apple Support så ser de till att du får ett nytt.

Jo självklart är det fel på batteriet .. Blev bara lite förvånad minst sagt . Har aldrig set något sådant här förut ..

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-22 11:46

Det är inget unikt, snarare ett välkänt problem, kolla in denna diskussion Tex:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/237472-buktande-batteri-apple-kallsinniga.html

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-22 12:42

Exakt samma ballong fick jag en dag + att det slutade ladda helt. Detta på en 18 månaders MBP... vad sa apple? Näääääää, inget garantiärende!

God Jul!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-22 12:49
Ursprungligen av Wiberg:

Exakt samma ballong fick jag en dag + att det slutade ladda helt. Detta på en 18 månaders MBP... vad sa apple? Näääääää, inget garantiärende!

God Jul!

Det är faktiskt riktigt dåligt av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 23:22

Jag hade samma problem, med ett 15 mån gammalt batteri och fick kalla handen av Apple. Riktigt dåligt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-02-11 01:44

Mitt batteri har oxå svällt upp. Det började med att datorn bara stängdes av när ja hade typ 20% kvar, sen 36%, och nu vid 40%. Sen så blev musknappen stum, och tillslut märkte ja på undersidan att batteriet har svällt. så nu kör ja utan batteri.

Men en intressant sak jag upptäckt är att utan batteriet så blir datorns prestanda sämre. Jag har kollat på en del film på min MBP17 och det har funkat bra. Sen på senaste tiden har all film laggat rätt mycke, och datorn har känts rätt trög. Så jag provade lite grejer för att lösa problemet. Installerade t.o.m om hela datorn, men det hjälpte inte. Tillslut kom ja på att det kanske kunde vara batteriet, så jag pressade(!) in batteriet i datorn. Då flöt filmerna på utan problem och datorn känns snabbare.
Nu har jag plockat ur batteriet igen, känns väldigt osäkert att ha den i.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 02:15
Ursprungligen av Swordh:

Mitt batteri har oxå svällt upp. Det började med att datorn bara stängdes av när ja hade typ 20% kvar, sen 36%, och nu vid 40%. Sen så blev musknappen stum, och tillslut märkte ja på undersidan att batteriet har svällt. så nu kör ja utan batteri.

Men en intressant sak jag upptäckt är att utan batteriet så blir datorns prestanda sämre. Jag har kollat på en del film på min MBP17 och det har funkat bra. Sen på senaste tiden har all film laggat rätt mycke, och datorn har känts rätt trög. Så jag provade lite grejer för att lösa problemet. Installerade t.o.m om hela datorn, men det hjälpte inte. Tillslut kom ja på att det kanske kunde vara batteriet, så jag pressade(!) in batteriet i datorn. Då flöt filmerna på utan problem och datorn känns snabbare.
Nu har jag plockat ur batteriet igen, känns väldigt osäkert att ha den i.

Vet inte hur gammal din dator är men du kan alltid prova att ringa Apple och säga att batteriet har svält.

Vad gäller prestandan så stämmer det att när man kör utan batteriet så blir datorn slöare. Det är rätt enkelt att förklara. Vid hög belastning kan datorn ta mer ström än vad ström adaptern ger och datorn kan då stänga av sig själv om batteriet inte är i datorn. Alltså för att komma runt det här problemet valde Apple att sakta ner processorn så att den inte tar så mycket ström. Vill man ha bästa prestandan måste batteriet sitta i datorn.

//Rob

Ursprungligen av Solid:

Jag hade samma problem, med ett 15 mån gammalt batteri och fick kalla handen av Apple. Riktigt dåligt.

Detta låter som ett solklart fabriksfel, så du borde utnyttja din reklamationsrätt:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-14 16:41

Apple gör som dom vill.

Jag orkade inte ens fråga om jag fick ett nytt batteri på garantin, efter 18mån och 15 min batteritid. Jag köpte bara ett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 16:59

Jag hade exakt samma problem, ringde Apple och fick kalla handen av någon ansvarig på "support" avd. där... Jag stod på mig för jag tycker inte att det är slitage eller handhavande fel när batteriet svullnar upp på detta sätt! Han kopplade mig vidare till en tjej på kundservice som hjälpte mig, fick mailat in en bild på batteriet och några dagar senare kom UPS med ett nytt, lade det gamla batteriet i samma kart. för retur och visp klart.. Så stå på er det går!

Måste berömma personalen speciellt dom på kundservice då dom var professionella och trevliga men jag blev ändå besviken på Apple då man inte skall behöva stå på sig i en sådan här sak, det skall bara bytas ut när det är denna typ av fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 17:05
Ursprungligen av Freddie:

Jag hade exakt samma problem, ringde Apple och fick kalla handen av någon ansvarig på "support" avd. där... Jag stod på mig för jag tycker inte att det är slitage eller handhavande fel när batteriet svullnar upp på detta sätt! Han kopplade mig vidare till en tjej på kundservice som hjälpte mig, fick mailat in en bild på batteriet och några dagar senare kom UPS med ett nytt, lade det gamla batteriet i samma kart. för retur och visp klart.. Så stå på er det går!

Måste berömma personalen speciellt dom på kundservice då dom var professionella och trevliga men jag blev ändå besviken på Apple då man inte skall behöva stå på sig i en sådan här sak, det skall bara bytas ut när det är denna typ av fel.

Hur gammalt var ditt batteri?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-14 17:15

Jag köpte datorn juli -07 och detta hände under början av -09 så mitt batteri var ca 1,5 år gammalt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 17:22

Kalas! Då ska jag ringa dom och hänvisa till ditt fall och den här tråden.

Batterier må vara en förbrukningsvara, men å andra sidan är detta inte normalt. Därav borde reklamationsrätten vara aktuell även om Apple gärna avvisar det. Om det är många som har fått kalla handen så kan väl en grupptalan för "brott mot reklamationsrätten" vara en idé att pröva. Känns som att Apple hellre går till mötes än tar en stämning i domstol som de riskerar att förlora.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 18:47

Oavsett skicket pa batteriet vet jag inte om det gar att gora en reklamation for en forbrukningsvara, oavsett om den ar felaktig eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 19:27

JAg får väl bara bara göra en +1 på detta då för att se till att det blir en rättvis statistik på problemet...

1
Bevaka tråden