Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari buggigare nu (i och med 3.2)?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag upplever det som om de senaste två uppdateringarna gjort Safari avsevärt mer instabil. Fram till för ett par månader sen rullade den på ganska OK. Men numer kraschar den oftare. Efter senaste uppdatering till 3.2 slutade pluginen som börjar på Pit och slutar på helmet att funka (kan jag leva med) men nu är den ÄNNU fler krascher.

Är det bara jag som upplever detta? I så fall har jag väl fel på nåt annat... Eller har fler märkt detta?

Senast redigerat 2008-11-24 09:07

Inget jag har märkt av på min dator och inget som jag hört från de som jag hjälper. Vad har du för tillägg installerat, typ Saft, Inquisitor eller liknande? Kanske något som behöver uppdateras då.
Är det på flash tunga sidor det händer på exempelvis aftonbladet eller har du inte sett något samband mellan krascherna?

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Inget jag har märkt av på min dator och inget som jag hört från de som jag hjälper. Vad har du för tillägg installerat, typ Saft, Inquisitor eller liknande? Kanske något som behöver uppdateras då.
Är det på flash tunga sidor det händer på exempelvis aftonbladet eller har du inte sett något samband mellan krascherna?

/Adam

Njae... jag använde en plugin som jag inte kan namnge eftersom forumet ersätter den med en rad med prickar, men den börjar på Pit och slutar med helmet, men har tvingats att avinstallera den iom 3.2.
Den enda pluginen jag använder nu är Stand SafariStand - hetima.com
åsså förstås att k´jag installerade Safari AdBlock Safari AdBlock (men det gjorde jag nyss, efter att ha kastat ut ......... och alltså efter att krasherna började).

Nej, jag kan inte se att de gäller speciella sidor med t.ex. många flash-annonser. Verkar hända slumpmässigt......

Inte för att jag upplever den instabil. Men ibland får den fnatt och trots att den ligger i bakgrunden utan öppna fönster tar den upp mot 90% av processorkapaciteten.
Starta om och det är lugnt igen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-23 21:00

För mig har Safari fram till nu fungerat bra. Och efter uppdateringen till 3.2 har den fortsatt att fungera. Givetvis är det sett till dom siter som jag typiskt besöker regelbundet. Vilket gör mitt svar mindre användbart dessvärre...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 21:03

Jag kan inte påminna mig att Safari i någon version kraschat. Helt stabil hos mig.

Ny uppdatering av Safari ligger ute. 3.2.1 ska vara stabilare, pröva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:36

Nu kanske det löser sig med 3.2.1 men annars är rådet här och i alla liknande fall med Safari som krashar. Lay off alla plug-ins!

Safari har alltid varit stabilt och säkert för mig, och fortsätter vara det nu.
Men så kör jag heller inga "plug-ins". Det är alltså "plug-ins" från tredjepartstillverkare som ställer till det, därför att när Apple släpper en ny Safari så ändrar de lite i koden och så, lägger till nya funktioner, förbättrar grejjer. Och tredjeparts mjukvara är ofta lite klantigt skriven så de fungerar sen inte när Apple gör en ny Safari, så tredjeparts programmerarna behöver uppdatera sina plug-ins när det kommer en ny Safari. Och det kan ta lite tid ibland, men det kommer...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-14 21:43

Har jätteproblem med Safari. Kraschar i ett.
3.2.1, nyinstallerat system, inga plug-ins alls.
Surt.

Very Apple-unlike...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-17 08:28
Ursprungligen av Micke F:

Har jätteproblem med Safari. Kraschar i ett.
3.2.1, nyinstallerat system, inga plug-ins alls.
Surt.

Very Apple-unlike...

Någon?
*bump*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 08:31

Varför kan man inte skriva ......... - någon form av autocensur?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-09 12:59

Mitt Safari är också det väldigt segt ibland (stannar helt för att sedan slänga upp all reklam på en sida på en gång istället en åt gången), paraplyet dyker upp lite då och då, även vid simpla sidbyten osv.
kraschar har det nog inte gjort på ett bra tag, men det är ju nästan man önskar att det skulle göra det och sedan fungera smärtfritt, inte plågsamt segt som nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-28 20:52

Safari + flash = krasch

Vid vissa flash sidor kraschar safari (och firefox) för mig. Skivbehörigheterna blir fel och det har funkat att fixa dessa via startskivan, men problemet återkommer ganska snart.

Någon som har en lösning?
Är fruktansvärt frustrerande då vissa sidor som jag använder frekvent inte längre fungerar.

ofta när jag ska öppna tex. en länk i ny flik så kommer paraplyet upp och läsaren låser sig sen kommer menyn upp och jag kan välja "öppna i ny flik" ...så sjukt irreterande.

körde firefox men bytte tebax till safari..vet ej varför.

1
Bevaka tråden