Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite info om Snow Leopard Server från Apple.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple - Server - Mac OS X Leopard - Snow Leopard

Några intressanta saker finns det däribland infon: Remote Access, egen mobileme?; Stöd för ZFS; Adressbook Server, äntligen!.

Det verkar som om Snow Leopard blir första versionen då iCal Server verkligen fungerar

Vadå försöker du säga att det finns saker i 10.5 server som inte fungera? Skäms på dig!

Finns det saker i 10.5 Server som fungerar?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 13:41

Så, en iCal Server som fungerar och en gemensam adressbok som jag gnölat om i 7 år. Låter bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 02:12

Appleinsider skriver att Mac OS X 10.6 Server kommer innehålla GUI för att administrera ZFS för att sedan komma till Mac OS X 10.6 client.

http://www.appleinsider.com/articles/09/02/09/mac_os_x_snow_leopard_server_to_pioneer_zfs_ahead_of_desktop.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 16:57

Artikel om Mac OS X Server 10.6 Push Notification Server (PNS).
iPhone Push Notification Server tied to Snow Leopard Server

Ursprungligen av acke:

Artikel om Mac OS X Server 10.6 Push Notification Server (PNS).
iPhone Push Notification Server tied to Snow Leopard Server

Det är precis det som jag har suttit och hoppats på skulle dyka upp i OS X Server, men att det eventuellt är klart redan i Snow Leopard hade jag inte trott. Hoppas att det är sant. In med en motsvarande "MobileMe"-version i OS X Server så blir jag glad.

Utöver ovanstående så hoppas jag extremt mycket på att wiki- och bloggdelen är förbättrad i Snow Leopard. Jag är också intresserad av vad "My Page" egentligen innebär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 21:19
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det är precis det som jag har suttit och hoppats på skulle dyka upp i OS X Server, men att det eventuellt är klart redan i Snow Leopard hade jag inte trott. Hoppas att det är sant. In med en motsvarande "MobileMe"-version i OS X Server så blir jag glad.

Utöver ovanstående så hoppas jag extremt mycket på att wiki- och bloggdelen är förbättrad i Snow Leopard. Jag är också intresserad av vad "My Page" egentligen innebär.

Ja, det här är stort. Vågar vi hoppas på att de lånar mobilemes webmail-GUI också? Squirrelmail håller ju inte riktigt måttet.

Robo-X > Spelar det ingen roll om allt finns gratis på annat håll. Värdet här är att allt finns samlat under en produkt, Mac OS X Server. Inte 10 olika tjänster från olika företag (som uppdateras separat), program och fulhack.

Senast redigerat 2009-02-11 22:02
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 21:10

Det skulle vara bra men som det ser ut så har Google redan släppt en likadan lösning som är gratis. Och vi vet att man ska alltid akta sig för version 1.0. Om det nu är Google eller Apple programmet/tjänsten är alltid fullt med buggar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 22:07

My Page känns spännande. Låter som en hemsida som Mac OS X skräddarsyr med info för just dig. Antagligen då med länkar till webmail och allt. En sida som knyter samman användarens info för att komma åt var som helst ifrån?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av acke:

My Page känns spännande. Låter som en hemsida som Mac OS X skräddarsyr med info för just dig. Antagligen då med länkar till webmail och allt. En sida som knyter samman användarens info för att komma åt var som helst ifrån?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väl så jag också har tolkat det. Apple säger egentligen inte så mycket om "My Page", det enda jag har läst är:

Citat:

"Snow Leopard Server also introduces My Page, which gives users one convenient place to access their web applications, receive notifications, and view activity streams.

Någon som har mer information om vad som menas med detta?

Det man kan hoppas är ju bara att "My Page" inte är nåt nytt påhitt som dom nu lagt ner allt krut på att få halvfärdig och därför struntat i att fixa de övriga sakerna som verkligen behöver göras klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 22:36

Johan S > Nej, det är ju det som är hela tanken med Snow Leopard men jag håller verkligen med dig. Kolla och dubbelkolla alla funktioner så de är bergsäkra. Vet inte hur det är med er men jag kommer tappa det om vi får stora buggar i klass med AFP i SL samtidigt som Apple gör reklam för Podcast Producer 2.
Förövrigt tycker jag Apple gör helt rätt i att både stödja Exchange och utveckla ett eget Exchange. Känns som ett nytt tänk hos Apple.

Det sista håller jag med om till 100%.
Jag gillar verkligen att de anpassar sina produkter till Exchange men även fortsätter bygga sin egen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 13:54

Appleinsider skriver nu om att Mac OS X Server kommer byta mailmotor, Cyrus ut och dovecot in.
Bättre Open Directory och så vidare. http://www.appleinsider.com/articles/09/02/13/snow_leopard_server_to_ramp_up_scalability_and_performance.html

Citat:

Along with iCal Server and the mail services Apple provides using Dovecot, this will give Snow Leopard Server the integrated email, contacts, and calendar of Exchange without the cost of Exchange, or its steep resource demands related to its massive, specialized email database architecture.

Låter ju helt klart intressant!

"The Mobile Access Server provides a path through a corporate firewall for IMAP, SMTP, HTTP, and CalDAV without using VPN. Learn about the features of, and deployment tips for, this powerful new service in Snow Leopard Server."

http://www.appleinsider.com/articles/09/04/24/snow_leopard_server_to_offer_low_cost_secure_mobile_access_to_iphone.html

1
Bevaka tråden