Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt MAMP utifrån

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat MAMP och utvecklat en sida men skulle vilja dela den med en kompis innan jag slänger upp den på ett webbhotell. Är det möjligt att komma åt MAMP externt eller är det bara med MAMP Pro det går? Jag har sökt runt litet men inte blivit klokare.

sitter du bakom en router får du ta o peka in port 80 till ditt lokala ip

Port 80? Ligger inte MAMP på port 8888?

Om du har ställt in MAMP på port 8888 (eller lämnat kvar det som är default), är det just det portnumret du skall göra portforwarding på i din router. Det är något du själv vet och ingen i ett internetforum kan veta hur du har gjort. Man kan som JonaZ skriver mycket väl ha ändrat det till 80 och då stängt av den inbyggda webbservern i datorn.

Tack för era svar! Jag har port forward på port 8888, jag har brandväggen öppen för den porten men det går ända inte.

Jag skulle naturligtvis skrivit att jag gjort detta redan i första inlägget. Ursäkta. Utöver det, finns det något mer att tänka på?

Jepp, är du medveten om hur många brandväggar det finns mellan din kompis och dig?

Det är i ordning:

Din kompis brandvägg (i datorn)

Din kompis brandvägg (lådan som hans dator är inkopplad i före bredbandsuppkopplingens låda, detta heter vanligen router)

Din kompis bredbandsleverantör

(Här kommer "The internets"...)

Din bredbandsleverantör

Din brandvägg

Din brandvägg (i datorn)

Hela vägen måste denna port alltså vara öppen.

Det finns något som heter Nätverksverktyg, som innehåller ping och tracerroute och port scans. (Ping är på andra portnummer). Kan vara användbart.

Jo, eventuella felmeddelanden är hur otroligt och osannolikt det än låter, till hjälp när man skall söka fel.

1
Bevaka tråden