Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia E71 Maps och Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er.

Med en ny E71 i hand är man nöjd men lite ny. Jag har laddat hem
Nokia Map Loader och laddat hem karta för Sverige. Jag antar att jag
måste göra så för telefonen kommer inte med några kartor förinstallerade?
Hur får jag över den till min E71:a?

Jag tycker GPS:en är lite krånglig överhuvudtaget. Är det någon som
kan skriva en step by step guide för E71-Mac över hur man ska göra...

Tacksam för hjälp.

Anders

Det verkar som om jag inte ens kan hitta satelliter...

Ursprungligen av anders gbg:

Det verkar som om jag inte ens kan hitta satelliter...

Kolla Verktyg > Inställningar > Allmänt > Position > Positionsmetoder. Se till att Assisterad GPS, Integrerad GPS och Nätbaserad är aktiverade.

De inställningarna har jag men den kopplar inte upp ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 19:50

Min telefons GPS blev inte vettig förrän jag bytte A-GPS-servern till supl.nokia.com.

Se http://europe.nokia.com/A4480068
Main menu > Tools > Settings > General > Positioning

> Positioning methods - select assisted GPS.
> Positioning server > Access point - Select your service provider's access point.
> Positioning server > Server address - the positioning server address used for A-GPS (default supl.nokia.com)

Det är den jag har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 20:35

Innan A-GPS fungerar måste du veta att din internetuppkoppling fungerar.
- Står du på en hyggligt öppen plats? (Tät bebyggelse kan förvirra GPS-signalen)
- Går det att surfa på mobilen där du står?
- Får du ens signal från en enda satellit?

Jag får internet att fungera utan problem. signal från fyra satelliter (tror jag)

Jag förstår verkligen ingenting.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-14 11:04

Signaler från satelliter visar sig som fyllda pinnar (ändrad färg på ramen räcker inte) i den där statusmenyn. Du har också kollat att du har valt rätt anslutningsmetod för GPS:en så att den också går över din fungerande internetanslutning. Med andra ord - att din webbläsare som fungerar och din GPS använder samma anslutningsmetod.

När jag läser runt på olika forum så ser jag att den första låsningen kan ta ganska lång tid.

http://www.n95users.com/forum/gps/1218-problems-obtaining-your-initial-gps-lock-read-here.html

Vilket var ungefär vad jag gjorde själv med min N78. Jag tröttnade på att GPS inte fungerade och lämnade den i fönstret eftersom jag hade upptäckt att den hade fått någon form av kontakt med GPS-signalen där. Efter ca en halvtimme visste den var jag bodde någonstans. Sedan dess har den alltid fungerat men först med långsam låsning. Därefter bytte jag till Nokias egen AGPS-server från en annan fabriksinställd (från operatören?) server och får nu nästan alltid GPS-position under 20 sekunder.

Jahve. Tack för all din hjälp.

Jag lämnar den vid fönstret så får vi se vad som händer.

Då är min följdfråga, jag har Nokia Maps för Mac på datorn och har tankat hem Sverige. Jag tror jag har lyckats föra över den till minneskortet men jag är inte säker. Hur ser jag detta?

Angående satellitsignal: Jag har fyra "streck" men de har ingen färg. De är "tomma". Betyder det att jag inte fått signal?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-15 19:30

Innebörden av streck och och sådant i satellitstatusvyn framgår av manualen (alltid bra att läsa innan).

Så här står det i min manual:

Om enheten har hittat satelliter visas en stapel för varje satellit i vyn med satellitinformation. Ju längre stapel dess starkare satellitsignal. När enheten har tagit emot tillräckligt mycket data från satellitsignalen för att kunna beräkna koordinaterna för din position blir stapeln svart.

Angånde Map Loader. Jag har en svenskköpt mobil och den var redan förladdad med kartor över Sverige. Har därför aldrig provat Map Loader.

För att zooma och hitta adresser behöver du ingen GPS-signal. Jag antar att du kan testa om kartorna fungerar genom att zooma in på en svensk tätort och se om du hittar ett vägnät. Om så är fallet har du redan inlagda kartor.

Senast redigerat 2009-02-15 19:45
1
Bevaka tråden