Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Farligt att köra utan router?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte byta ämne i en tråd som berör det ämne jag vill fråga om. Satt en gång i tiden med trådlöst Telia ADSL 8Mbit/sek men tyckte jag tappade allt för mycket hastighet jämfört mot när jag använde en nätverkskabel mot modemet. Telia menade att livet är sånt när man kör trådlöst. Tog nyligen upp ämnet med den IT ansvarige på jobbet för att kanske kunna få svar från någon kunnig. Han menade på att en router är ett filter mellan internet och min dator, att man bör ha en sådan, "att köra datorn rätt mot modemet är som att ha byxorna neddragna" tydligen. Sen fick jag höra om alla virus osv man skyddar sig mot den vägen. För att slippa mac vs. PC diskussionen nämnde ja inte att jag kör mac. Att min hastighet var dålig berodde nog på en dålig router kom vi fram till, men nu är jag nyfiken: Sitter ja me rumpan bar mot internet när jag har en sladd mellan datorn och mitt modem? Är det osmart även om det saknas virus till mac? Bör jag försöka säkra upp här hemma? tacksam för svar.

Ovanstående inlägg har brutits ut från en annan tråd, där det inte hörde hemma.

Den tråden handlade om vilka hastigheter man får ut av de olika Wifi-standarderna. Inte så många beröringspunkter med den här frågan, tycker jag.

/Mod

sant, ber om ursäkt. tänkte ändå att det var smidigare än att skapa en ny tråd.

Att telia säger tå dig att köra mot modemet är i felsökningssyfte. En sak mindre som kan vara fel med din uppkoppling om du plockar bort routern.
Det är inte livsfarligt att köra direkt mot modemet. Finns som sagt få virus till mac, så är man noga med vart man klickar på nätet och vad man laddar hem så kan man vara lugn. Annars så finns ju antivirus och brandvägg till mac också om man vill känna sig ännu mer säker.

alright, så det är inte nån säkerhetsrisk att inte ha en router för en macanvändare som dessutom försöker vara försiktig så att säga? Är det kvalitén på routern annars som avgör hastighetsmöjligheterna?

Ursprungligen av wildcard:

så det är inte nån säkerhetsrisk att inte ha en router för en macanvändare...

Ställer man in brandvägg m.m. rätt i datorn - så är det precis lika säkert som att köra med en router som har de säkerhetsfunktionerna

Och ställer man in routern fel - så är det precis lika osäkert som att köra med en oskyddad dator.

Det är ju inte apparaten i sig som gör det hela säkert eller osäkert - det är ju inställningarna i datorn respektive routern.

(Lite hårddraget resonemang, kanske - men i princip stämmer det )

Är kvalite till viss del men också märke. Jag har haft d-link som krånglat med mac men annars funkat bra samt netgear som funkat bra. Kör TM nu och det funkar jättebra men sen så är ju det apple också

alright, tack. Då fortsätter jag lita på min brandvägg.

1
Bevaka tråden