Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook startar ej, "please restart your mac". Ominstallera OS X?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En Macbook fick idag slut på ström vid tittande på SVT play, då säckade den ihop och startar nu inte.

Efter att man kommit till äpplet så kommer den klassiska bilden med en text om att man skall starta om datorn upp. Den som är på flera språk med en strömbrytare i bakgrunden.

Det är en Vit Macbook, den näst nyaste modellen.

Kör nyaste OS X.

Så min fråga är vad man skall börja med?

EDIT: Har nu startatat den från DVDn, och kör skivkontrollen, men den hittar inte ens någon volym på disken. Däremot dyker disken upp.

Vilket är det bästa programmet för att rädda kapsejsade hårddiskar?

Tacksam för alla små tricks som kan väcka upp denna dator.

//K

Senast redigerat 2009-02-13 17:33
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 17:32

Du får en så kallad kernel panic. Det kan hjälpa att installera om systemet, men det kan också vara så att du har dåliga minnen.

Hej nllub!

Datorn startar fint på DVD skivan, men volymen hittas ej på hårddisken. När jag kör en kontroll hittar den ingen Btree och hela den biten. Bara röd text.

Vill inte formattera så jag har hakat på en extern USB disk som jag installerar OSX på just nu.

Kanske finns det något bra program som kan återskapa eller laga FAT?

//K

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 17:38

OSX kan inte vara installerat på FAT, det måste vara HFS+ annars går det inte. Jag rekomenderar Data Rescue 2 för att försöka rädda data på egen hand. Men har du tur så mountar disken och då är det bara att dra över användarkontot..

Ursprungligen av nllub:

OSX kan inte vara installerat på FAT, det måste vara HFS+ annars går det inte. Jag rekomenderar Data Rescue 2 för att försöka rädda data på egen hand. Men har du tur så mountar disken och då är det bara att dra över användarkontot..

Jo, det känner jag till. Men jag syftar till FAT som i filallokeringstabell.

Det är antagligen denna som blivit korrupt varför datorn inte fungerar som den skall, kanske finns det något fiffigt program som kan återskapa denna?

Dvs strukturen som håller reda på alla filer osv.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 19:04
Ursprungligen av kebarb:

Jo, det känner jag till. Men jag syftar till FAT som i filallokeringstabell.

Det är antagligen denna som blivit korrupt varför datorn inte fungerar som den skall, kanske finns det något fiffigt program som kan återskapa denna?

Dvs strukturen som håller reda på alla filer osv.

FAT är ett sätt att hålla reda på filer, HFS+ är ett annat och NTFS är ett tredje. Det skulle ju vara väldigt förvirrat om det fanns något som hette FAT i alla olika filsystem. Det är olika saker som gör samma sak, men vissa gör det bättre. Det du ska återskapa är filsystemet och ja det finns program som klarar det. För HFS så ska du använda Disk Warrior. Men filsystemet kan vara så korrupt att det inte fungerar. Data Rescue är ett alternativ. Det söker igenom disken på blocknivå och letar efter filer som kan finnas i strukturen.

Har kört dessa apps nu, verkar som om hårddisken fysiskt är trasig.

det går dock att rädda en hel del från disken vilket jag håller på med i skivande stund.

Så får er som får samma problem någon gång:

Disk Warrior

Data Rescue II

Datarescue kan tanka över filer till en annan disk men lagar inte den defekta, Disk Warrior lagar den defekta disken och tillåter räddning eller återställning.

Datarescue finns att ladda ned från tillverkarens hemsida.

//K

1
Bevaka tråden