Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prov: MacOS X #1

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag släpptes det första kunskapsprovet som kontrollerar hur dina kunskaper om MacOS X egentligen ser ut. Har du redan gått över till att använda MacOS X så är detta prov troligen ingen match för dig. Är du fortfarande användare av tidigare Mac OS versioner så kommer det troligen bli aningen knivigare för dig. Klicka på fliken "Kunskapsprov" ovna för att komma till provet. Du finner därefter "MacOS X #-provet under kategorinMjukvara".

Lycka till!

Hjälp 99mac att ta fram fler kunskapsprov, skicka in frågor som du vill att andra medlemmar ska svara på till följande adress: guru@99mac.com

Sista frågan måste vara fel.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-04-10 14:09

Din poäng: 12 of 12 (96%) ????
plus om svaret pa tvangsavslutning ar ratt sa funkar inte mitt mac os

Har personen som skivit denna quiz rökt crack?

Citat:

Mac OS X har en arkitektur med skyddat minne som tilldelar varje program ett eget utrymme. Eftersom programmen på så sätt har separata minnesutrymmen behöver du inte starta om datorn om något händer. Darwin stänger helt enkelt bara det felaktiga programmet och låter dig jobba, eller spela, vidare utan att bli avbruten. Men vilken är tangenter ska du trycka ner samtidigt för att tvångsavsluta ett program i MacOS X?

Rätt svar:
Kommando + Shift + Escape

Eh, nej? Det är kommando + alt + esc, vilket inte ens fanns med som alternativ.

Citat:

Vilken av följande funktioner var INGEN nyhet i Mac OS X 10.2?

Rätt svar:
Quartz Extreme

Återigen, nej. QE var visst en nyhet i 10.2, precis som allt annat på listan.

Sen tycker jag frågan om AppleScript var konstig. Men det kanske är för att jag inte hållt på så mycket med det.

Har personen som skivit denna quiz rökt crack?
Haha, nej Crack har jag aldrig provat. Kanske borde testa någon gång, vad tycker du?

Eh, nej? Det är kommando + alt + esc, vilket inte ens fanns med som alternativ.
Mycket riktigt, det är fixat.

Återigen, nej. QE var visst en nyhet i 10.2, precis som allt annat på listan.
Fixat det med.

Sorry för att det blev fel. Ingen är hundraprocentig

/M

Quartz och Quartz Extreme är väl inte riktigt samma sak?

Martin: Vi kan dra en jäkel ikväll på Macpuben om du kommer dit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-10 14:23

12 av 12, första spiken!

LOL - skumma frågor...
Ta tex frågan om Applescript. Uppenbart vad du vill att man ska svara men det stämmer väl bara som propaganda....högst subjektivt.
Svaret på frågan om vad MacOSX baseras på är ju oxå duktigt ambvivalent. Två av svaren kan ju tolkas som rätt fast inget av dem egentligen helt stämmer....

(jag skriver inte ut vad jag menar rätt ut ifall ngn skulle råka läsa detta innan de gjorde testen...)

(oj, inlägget lät lite otrevligt. menade det inte så...)

Senast redigerat 2003-04-10 18:36
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-10 16:39

Yes! Äntligen fick jag en spik. 96%! Weee! (Men, vänta nu...96?)

Ta testet som en provokation från min sida, en sporre för er att skicka in bättre frågor.

guru@99mac.com

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-10 18:28

10/12. Klantade bort mig lite...

Kul test, men "Springloaded folders" kan väl knappast betecknas som en nyhet i 10.2? Snarare ett trevligt återseende.

Och nu ett test för den som gjort prov-funktionen på forumet:

Om jag har alla rätt, hur många procent har jag då nått?

Tips: Det svaret som jag fick av forumet är fel (Din poäng: 12 of 12 (96%) )...

Något bör ses över. Mailet som man får stämmer inte heller:

Congratulations, you have successfully passed this quiz. You correctly answered 12 of 12 total questions - a grade of 100%.

- Datum: - 11th April 2003
- Poäng: 12 out of 12
- Procent: 96 percent

Var det nu 96% eller 100%?

Jag tycker näst sista frågan är lite dåligt formulerad också:
*********
Vad kallas det grafiska användargränssnittet i Mac OS X?
------------------------------------------------------------------------
___ _ Aqua
___ _ Quickdraw
___ _ QuickTime
___ _ Finder

*********

Ska man behålla svaret, borde man kalla det "grafikmotor", alternativt skulle jag säga att Finder är det grafiska användargränsnittet i Mac OS X, även om jag iofs vet att det inte är 100% korrekt.

Vad tycker ni andra?

Ska vi reda ut detta en gång för alla:

Finder är ju bara ett filhanteringsprogram. Det kan man ersätta (med tex pathfinder).
På gamla MacOS (<=9) däremot så "var datorn findern" på sätt och vis eftersom det inte fanns ngt CLI eller möjlighet att byta filhanterare.

Aqua är Mac OS X "look and feel" Varken mer eller mindre.

Quartz är 2D-grafiklagret/API i OSX. med hjälp av den kan man rita linjer cirklar och dylikt.

Quartz Extreme är Quartz där man låtit "compostiing" ske i hårdvara via OpenGL.

så ja.... fick man mästra lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 20:34

"Apple har baserat Mac OS X på ett välkänt och kraftfullt operativsystem, vilket?"

Idiot fråga... MacOSX är ju baserat på NEXT, eller i varjefall NeXT-teknologi. Det är i sin tur en typ av UNIX-system.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
"Apple har baserat Mac OS X på ett välkänt och kraftfullt operativsystem, vilket?"

Idiot fråga... MacOSX är ju baserat på NEXT, eller i varjefall NeXT-teknologi. Det är i sin tur en typ av UNIX-system.

Det där var nog en kuggfråga. NEXT är ett företag, inget operativsystem.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 19:38

Hette in OS:et "NeXT OpenStep"? Precis som det heter "Microsoft Windows" eller "Apple MacOSX"?

Kuggfråga upphöjt i 10.

1
Bevaka tråden