Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på NAS och Airport Extreme+HD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 12:54

OK, jag misstänker att jag kommer blir klassad som helidiot nu men jag frågar ändå:)

Vad är skillnaden på en NAS och att koppla en extern hårddisk till en Airport Extreme?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-11 21:26

Ingen skillnad alls!

Förkortningen NAS står för Network Attached Storage, i dagligt tal en hårddisk som är kopplad direkt på nätverket, dvs inte "utdelad" via en dator.
Kopplar du in en hårddisk på USB-porten på en APE, och delar ut den med hjälp av inställningarna i Airport-verktyg - ja, då har du, per definition, en NAS!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 08:36

Jag tackar och bockar för informationen!

Då slänger jag in en följdfråga.

Vad är den praktiska skillnaden på en separat NAS jämfört med den i Airport Extreme inbyggda funktionen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-12 13:45
Ursprungligen av Per Fogelberg:

Då slänger jag in en följdfråga.

Vad är den praktiska skillnaden på en separat NAS jämfört med den i Airport Extreme inbyggda funktionen?

Det beror väl lute på vad du vill ha din NAS till.
Apples lösning har ju exempelvis stöd för Time Machine.

Andra NAS-lösningar kan t ex levereras med backuplösningar för andra typer av datorer/operativsystem.

En del kan fungera som mediaservrar med DLNA-stöd utan att någon dator är igång.
Det finns t o m de som har ingyggd iTunes-server. Det borde Apple också ha. Men det kommer kanske.

Se finns det de som har olika RAID-system med flera diskar för ökad säkerhet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-12 19:37

Instämmer helt med Macus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 08:46

Ok, ytterligare en följdfråga.

Om man har en Airport Extreme + HD, kan man då komma åt den "utifrån" och hur gör man i så fall, eller funkar det endast inom ens lokala nätverk?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-13 12:10
Ursprungligen av Docko:

Ok, ytterligare en följdfråga.

Om man har en Airport Extreme + HD, kan man då komma åt den "utifrån" och hur gör man i så fall, eller funkar det endast inom ens lokala nätverk?

Du kan dela ut HD'n på internet via inställningar i AirPort-verktyget. (Se bif. bild)

Vad dock noga med att sätta ett komplext lösenord O:-)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 13:18

Wünderbar! Detta måste testas!

1
Bevaka tråden