Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU/Fläkt maxar vid grafik/video

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har en MB 2GHZ X3100.

När jag drar igång spel, typ WOW så får datorn jobba betydligt hårdare och fläkten går upp från normala 1300varv till över 6000 varv. Från 44grader till 75 grader (CPU).

Några tips på vad jag kan göra för att motverka detta? Otroligt jobbigt att sitta och lyssna på fläkten... Jag har inte speciellt höga inställningar i WOW...

Alla tips mottages för hur jag skall kunna få en så tyst MB som möjligt (vid spelande...)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=61105628 Funderar även på att köpa en sån för att spara på datorn lite... Men den lär inte lösa mina problem...

Alla tips mottages varmt!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-10 17:34

Finns inte så mycket att göra, spel är krävande och datorn är klen. I nya Macbook med Gforce 9400M så fungerar det bättre, men äldre Macbook har aldrig pallat. Helt normalt.

Ofan..
Segt :/

Aja, skall köpa en stationär Mac framöver ändå så... Tänkte bara kolla om min MB vad onormal!
Jobbigaste är när man sitter o slösurfar och fläkten börjar snurra i flera tusen varv för att man kollar en flashfilm, hoppas det löser sig i framtiden. skall la inte vara så mekkigt att spela flash tycker man..

men men

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-13 11:38

Felet ligger ju i Flash som inte är bra optimerat för någonting alls. Sidor med mycket reklam samt youtube och andra liknande flashbaserade filmsidor för datorn att andas lite

Se till att inte ha datorn på mjukt underlag, typ i sängen, på täcket, kudde i knäet etc. Kylningen fungerar betydligt sämre när datorn är nedsjunken i något mjukt tyg.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-14 11:11
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Se till att inte ha datorn på mjukt underlag, typ i sängen, på täcket, kudde i knäet etc. Kylningen fungerar betydligt sämre när datorn är nedsjunken i något mjukt tyg.

Jo men det vet nog dom flesta Men min Macbook gillar inte flash heller, fast det står på ett vanligt skrivbord.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-15 09:48

Ingen MacBook gillar flash De spottar, fräser och för så mycket oväsen de kan för att deklarera sin avsky Rätt märkligt för samma fenomen existerar inte om man bootar Windows med bootcamp och kör lite flashgrejer. Att Adobe kan vara så oförmögna att fixa problemet är för mig helt obegripligt.

Senast redigerat 2009-02-16 07:42

Det är nästan lite skrämmande att Adobe inte fixat detta än... kommer de någonsin att göra det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-13 21:40

TIps till er som stör er på flash.
Ladda hem "Flashblock" till firefox. Då startas inte flash automagiskt på alla sidor.
Nya alubooken är helt klart MYCKET tystare än föregångaren för övrigt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-13 22:21
Ursprungligen av Zajber:

Nya alubooken är helt klart MYCKET tystare än föregångaren för övrigt.

Jag antar att det är för att aluminium-chassit är bättre på att leda bort värme.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-03-14 07:28
Ursprungligen av planB:

Jag antar att det är för att aluminium-chassit är bättre på att leda bort värme.

Kan även vara delvis att det är strömsnålare CPU och grafiken är "smartare"
så den avlastar CPU som inte behöver arbeta lika hårt.

Xcode innehåller ett litet program för att stänga en kärna om man vill begränsa prestanda och värmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-14 14:36
Ursprungligen av Erik_J:

Xcode innehåller ett litet program för att stänga en kärna om man vill begränsa prestanda och värmen.

Faktiskt en liten systeminställning som heter Processor och ligger i Developer > Extras > PreferencePanes.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-14 08:54

Det bästa man kan göra när man belastar datorn och inte vill att den låter som en flygplan som står inför take-off är att leda bort så mycket värme som möjligt. Jag låter min MacBook Pro vila direkt på en lite tjockare aluminium-skiva med skenor under så att skivan friläggs från underlaget och luft kan passera. Försök få tag på så tjock skiva som möjligt, även om det kostar en slant.

1
Bevaka tråden