Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Summering i en portal

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det står still i knoppen just nu, någon som vet hur jag löser följande problem.. (Ola kanske?

Jag har en kalkyltabell och till den relaterat en tabell med kalkylrader. I Kalkylkylrader kan användare göra en egen numrering av inmatade poster, där dessa nummer sen grupperas för sig vid granskning eller utskrift som delpriser. I Kalkyltabellen har jag skapat en portal som ska visa alla rubriker av dessa numreringar, relationen är skapad så att om användaren skriver rubrik med Versalgemener så kommer den med som en rubrik i den portalen, skriven med enbart gemener kommer den inte med.

Bekymret kommer när jag vill summera pengarna från alla de poster som ingår i samma numrering från kalkylrader under samma rubrik i samma portal som ovan. Jag har skapat en självrelation till samma tabell (kalkylrader) på denna numrering, men får det inte att fungera...

Filemaker är underbart, men när det inte fungerar i tankekontoret så blir jag gaaah... ))

Förtydligande:
Delsumman för alla ingående numreringar med samma nr som rubriken ska stå på samma rad i rubrikportalen

Jag löste det till slut i alla fall... Det var bara ett statistikfält som behövdes....

Ledsen, var inte online idag, men du löst det själv, bra jobbat!

Om jag förstår dig rätt så är vad du har en kalkyleringslösning som i sitt upplägg är väldigt lik order och orderrader? Ett sätt att få en slutsumma är som du sett genom ett statistikfält.

Har du istället en portal kan du summera rader i portalen genom att skapa ett beräkningsfält som innehåller funktionen Sum. Om relationen i portalen heter Kalkyler tex och fältet i varje portalrad med siffran i heter Resultat, så kan du ha ett beräkningsfält i kalkyler (som i det här motsvarar order) som summerar beloppet på dina kalkylrader (orderrader):

Sum(Kalkyler::Resultat)

Detta är ett sätt att göra det, som du gjorde fungerar också.

Senast redigerat 2009-02-14 14:52
1
Bevaka tråden