Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mac-mini, frågor om minne/hd

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-12 18:58

Tänkte ev beställa mig en mac-mini men såg att det inte finns 4gb ram att välja vid köp, ej heller hd större än 160gb.

Vad är det för minnen i mac-mini, man bör ju kunna köpa 2x2gb tänkte jag, samt är det en vanlig 2.5" eller 3.5" hd i mac mini?

Det lär väl inte vara så dumt att dom inte stöder mer än 2gb ram, samt större disk än 160gb?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-02-12 20:01

Intel-baserade Mac Mini kan addressera 3 GB RAM. Det går att sätta i 2X2GB, men den "hittar" alltså bara 3. Samma som på en del modeller av vita iMac.

Intern hårddisk är 2,5" i formatet. De exempel jag sett på nätet (www.ifixit.com mfl.) brukar man sätta i 250GB eller 320GB.
När det gäller hastigheter på disk (5400rpm eller 7200prm) tycks det ofta vara en smaksak. Den långsammare disken är tystare och svalare, medan den snabbare låter mer och blir varmare.

Tipset är att du googlar "mac mini upgrade" eller variationer på det för att hitta gör-det-själv-guiderna.

!Och tänk på att Mac Mini får, enligt Apples garantivillkor, endast uppgraderas av Apple-certifierade servicepartners. Dvs. skruvar du isär en ny Mac Mini så gäller ev. inte garantin längre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 23:25

Och om du inte tänkt på det innan: den nuvarande Mac Minin har inte uppdaterats på över 550 dagar, så hårdvaran i sig är inte något att hurra över idag. Men vill man ha en så spelar det mindre roll.

http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-13 19:06

Hm ja man kanske ska leta efter en begagnad maskin eller vänta ett litet slag så kanske dom hinner släppa en uppdaterad variant av mini:n

1
Bevaka tråden