Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook fast i verbose mode

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-10 10:29

För att minska min arbetsbelastning vid nyinköp har jag en färdig image som jag blåser in på nyanlända datorer, antingen via NetInstall eller USB-disk, vilket som passar mig för stunden
Imagen har såklart allt det senaste, alla uppdateringar, jag underhåller denna image kontinuerligt.
Igår skulle jag blåsa in imagen på 2 nyanlända MacBooks. En titt på deras systemskiva gav att de körde 10.5.5 vilket torde göra att min image med 10.5.6 skall vara tillräcklig.
När jag startar från USB-disken så startar datorn i verbose mode. Skit vilket tänkte jag och blåste in imagen. Men se, det hjälper inte, datorerna startar ändå i verbose mode.
Jag har:
* Nollat PRAM
* Skrivit till nvram
* Byggt om extension cacherna
* Installerat om 10.5.6
* Repararerat skivbehörigheter (inga fel hittades)

Nu är jag "at complete loss".
Någon annan som har en bra idé?

Jag undrar om din image verkligen funkar på nya MacBook. Jag har 10.5.6 image, skapad på en MacBook Pro förra modellen (early 2008) och den bootar inte en MacBook av nyaste modellen. Den kommer med 10.5.5 och funkar inte med äldre versioner av OS X, även om man har en uppdaterat image, verkar det som.

Antar att du har testat även: sudo /usr/sbin/nvram boot-args=""

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-11 10:54

Yes, det har jag.
Det konstiga är ju att de startar upp fint, inga problem där, men uppstartsskärmen blir alltid i verbose mode.

Funkar det att dra in imagen och sedan starta datorn med dvdn och direkt göra en arkivera och installera? Så kanske du slipper att göra en ny image från grunden.
/Lennart

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-11 13:38

Fast då är det mycket jag får göra om, vi talar alltså en image för att snabbinstallera nyinköpta datorer.
I så fall får jag göra en ominstallation av systemet på själva imagen, funkar det för MB så borde det funka för andra datorer också. Systemet gjordes med en 10.5.4-generic på en iMac 20" alu.

1
Bevaka tråden