Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Calendar och Gmails adressbok får Exchange-stöd

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Numer har Gmails adressbok och Google Calendar stöd för Exchange. Det innebär kort och gått att iPhone och iPod touch numera automatiskt kan synca kontakter och kalender (stöd för e-post via Exchange saknas, men IMAP och POP-stöd finns sedan tidigare och funkar bra).

Läs mer om hur du aktiverar funktionen: http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?answer=138740

Tillägg
Lista med buggar och begränsningar:
http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?answer=139635

Snabba reflektioner:

1) Många av de uppgifter som kan lagras i datorns adressbok sparas inte i Gmails motsvarighet. T ex försvinner inlagda födelsedagar, kontaktbilder och kontaktspecifika ringsignaler. Illa.
Läs mer här http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=138759

2) Tyvärr ser det inte ut att välja i vilken kalender man vill lägga en aktivitet i. Den hamnar i standardkalendern. Vill man flytta en post mellan kalendrar får man göra det via webbgränssnittet.

Ursprungligen av Christofer:

Snabba reflektioner:

1) Många av de uppgifter som kan lagras i datorns adressbok sparas inte i Gmails motsvarighet. T ex försvinner inlagda födelsedagar, kontaktbilder och kontaktspecifika ringsignaler. Illa.
Läs mer här http://www.google.com/support/mobile/bin/answer.py?hl=en&answer=138759
.

Bra synpunkt. Jag hade funderat på hur jag skulle göra med kontaktsynken men nu behåller jag synk mot min normala Addressbok via iTunes.

Det jag inte förstår är hur synkningen sker. Alltså synkar den över GPRS eller över WIFI - om man har G1 iPhone.

Det beror på vilken nätverkskoppling du har. Är du kopplad mot WLAN så går det via WLAN. Annars så använder den mobildata (GPRS, EDGE eller 3G)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det beror på vilken nätverkskoppling du har. Är du kopplad mot WLAN så går det via WLAN. Annars så använder den mobildata (GPRS, EDGE eller 3G)

Ah, så måste det vara! men kan man göra så att den bara synkar vissa kontakter och kalendrar?

Ursprungligen av Helmot:

Ah, så måste det vara! men kan man göra så att den bara synkar vissa kontakter och kalendrar?

Kalendrarna kan du välja. Kontakterna är inte så flexibla dessvärre eftersom synkningen inte stöder grupper vad jag kan se.

Inte fler än 5 kalendrar heller för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 07:24

Mina kontaktbilder försvann också. Men eftersom Google har stöd för kontaktbilder, borde det inte gå att lägga till på något sätt igen?

Med NuevaSync var man tvungen att stänga av tidszon i inställningarna. Vet någon om detta är fallet även med Googles sync?

@Christofer: När jag klickar på "Lägg till aktivitet" kan jag välja vilken kalender den skall höra till. Om du inte får upp detta, gå då till m.google.com/sync på din iPhone och välj vilka kalendrar som skall synkas.

Ursprungligen av kia2:

@Christofer: När jag klickar på "Lägg till aktivitet" kan jag välja vilken kalender den skall höra till. Om du inte får upp detta, gå då till m.google.com/sync på din iPhone och välj vilka kalendrar som skall synkas.

Det där är mycket viktigt. Jag fick bara upp min huvudkalender först och innan jag listade ut att jag var tvungen att besöka m.google.com/sync för att ställa in vilka kalendrar som skulle synas (max 5) så fungerade ingenting som det skulle.

Se bara till att du har valt engelska som språk. Jag hade svenska och då sa den först att mitt device var inte supportat...

Lustigt att just den där informationen är så dold. Google nämner inte ens den själva på sin instruktionssida vilket känns lite svagt av dem.

Ursprungligen av kia2:

Mina kontaktbilder försvann också. Men eftersom Google har stöd för kontaktbilder, borde det inte gå att lägga till på något sätt igen?

Det blev lite för mycket för mig att vissa inlagda uppgifter försvann, så jag gick tillbaka till synkning med datorns egna adressbok istället. Kalendrarna via Exchange kommer dock få stanna kvar.

Ursprungligen av kia2:

@Christofer: När jag klickar på "Lägg till aktivitet" kan jag välja vilken kalender den skall höra till. Om du inte får upp detta, gå då till m.google.com/sync på din iPhone och välj vilka kalendrar som skall synkas.

Upptäckte det också lite senare. Hade bara min huvudkalender aktiv från början. Är det bara jag som tycker att informationen om hur man ändrar detta är lite väl dold?

Så går det när man börjar skriva och inte postar omgående Då är jag iaf inte ensam om att tycka att det är lite småknöligt att hitta all relaterad info hos Google.

Någon som vet om Google Sync funkar om man kör med Googls Apps med egen domän?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 16:57
Ursprungligen av stevenD:

Någon som vet om Google Sync funkar om man kör med Googls Apps med egen domän?

Ja men du måste aktivera ActiveSync i dina Google apps inställningar.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 19:53

Synd att adressboken i Gmails webgränssnitt är helt oanvändbar. Det går inte att redigera en kontakt utan att det buggar och man får ladda om sidan. Samma sak både Firefox och Safari. Där faller liksom halva nöjet med denna synkningen.

Synk mot Google Calendar verkar ju vara en någorlunda bekväm upplevelse.

Problemet blir det ju direkt när man vill ha flera kalendrar synkade. Mot googles exchange och mot exchange på jobbet. Iphonen klarar bara av ett exchange-konto...

Det är konstigt att detta fortfarande ska vara raketforskning.

Ursprungligen av markus:

Det är konstigt att detta fortfarande ska vara raketforskning.

Ja, man blir förbannad... Men så är det i alla branscher, det enkla görs så jäkla svårt.

Stortrist att man inte kan ha två exchangekonton aktiva samtidigt i telefonen!!! grrr. Det funkar ju med exchange + Me.. Tänkte ha jobbets + Google som min privata men nej.

Edit. Såg att fler var irriterade på just detta.

Gjorde slag i saken och förde över alla kontakter från adressboken till gmail för att pröva på googlesynkningen och hur den förhåller sig till mobileme. (Googles implemenation är ju faktiskt gratis)

Kalendersynkningen är angenäm men kontaktsynkningen verkar inte riktigt fungera för mig, eller så tar det bara olidligt lång tid för saker att dyka upp i webbgränsnittet. Men det känns bra att vara tillbaka i googlekalendern faktiskt. Har saknat den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 10:29

Någon som jämfört med NuevaSync? Har använt det länge och ser ingen fördel att byta just nu...

Jag upplever att det fungerar på samma sätt och lika bra som NuevaSync. Jag bytte därför att det kändes som att det var en rakare väg att gå direkt på google istället för att gå runt via en extern proxy.

Jag har inga säkerhetsmässiga tankar kring detta men det är förmodligen säkrare att gå direkt på Google.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-11 22:40

Jag har följt instruktionerna och fått till synkning av kontakter och kalender. Jag ser dock bara min egen (första) kalender och när jag besöker m.google.com/sync får jag meddelandet:

"Enhetern har inte stöd för Google Sync."

Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-02-11 23:10
Ursprungligen av Micke F:

Jag har följt instruktionerna och fått till synkning av kontakter och kalender. Jag ser dock bara min egen (första) kalender och när jag besöker m.google.com/sync får jag meddelandet:

"Enhetern har inte stöd för Google Sync."

Vad kan det bero på?

Funkade när jag bytte språk till engelska på m.google.com/sync.

Hmm...

Vad trist att man fortfarande inte kan välja vilken färg som respektive kalender ska ha när den är synkad till iPhone.

Någon som har en lösning, jag vill inte se min "Jobb"-kalender i gult!

Ursprungligen av bastuman:

Vad trist att man fortfarande inte kan välja vilken färg som respektive kalender ska ha när den är synkad till iPhone.

Någon som har en lösning, jag vill inte se min "Jobb"-kalender i gult!

Här finns en semi-lösning: http://www.google.com/support/forum/p/Google+Mobile/thread?tid=06356b2a1058adba&hl=en

Jag provade på detta men eftersom default-kalendern inte går att ta bort ur synckningen så fick jag inte att fungera. Förstår inte hur en så enkel detalj ska vara omöjlig att lösa.

Eftersom att Google sync inte har stöd för kontaktgrupper tänkte jag höra med Er - ni som har koll på läget. Det står på Google sync:s sida att om man aktiverar activesync kommer den att radera saker och ting. Men jag vill ju bara att den skall synka kalender och mail. Hur skall jag i så fall göra om jag vill ha kvar mina kontakter från adressboken, men ha i gång activesync med kalender och mail?

Jag har nu lyckats med det jag faktiskt ville Har dock problem. Kalendern verkar funka, förutom att den inte vill synka de event jag redan har inlaggda på google kalender, men inte mailen. Någon som har en lösning på mitt problem?

Hur skall jag göra för att få den att synka in alla mina events från kalendern?

Fixat! nu är kalendern i gång Det enda problemet jag har nu är mail. jag kan inte få det att hämta mina mail. Det skumma i kråksången är att jag kan skicka mail men inte ta emot dem. Jag får bara svar att mail inte kan ansluta till serven.

Någon som har en lösning på detta problem?

Nu börjar det bli riktigt pinsamt! Efter lite letande, eftersom att ingen svarade, så har jag nu upptäckt vad felet beror på. Gmail stödjer inte push Hoppas dock att dom arbetar på det

Senast redigerat 2009-02-14 11:11

Exchange-mail i iPhone?

[QUOTE="Christofer;1712895"]Numer har Gmails adressbok och Google Calendar stöd för Exchange. Det innebär kort och gått att iPhone och iPod touch numera automatiskt kan synca kontakter och kalender (stöd för e-post via Exchange saknas, men IMAP och POP-stöd finns sedan tidigare och funkar bra).

Jag var i en mac-butik häromdan och fick då info om att iPhone funkar med Exchange-mail-konto. Någon som vet om det går bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-17 09:10

Väldigt bra men det fungerar ju hemskt illa.

Gör jag en ändring i google kan det bli fel i iPhonen och tvärtom. Händelser dubbleras, påminnelser försvinner, hela händelser försvinner, färgerna i telefonen ändras.

Jag var lyrisk, men när det krånglar så här så blir det bara massa extrajobb att hålla koll på att det verkligen synkas rätt.

Buuh.

Det är väl ingen jättestor chansning att Gmail kommer att använda sig av Exchange inom kort med. Jag har suttit hela dan och klurat och experimenterat med detta, kalendern funkar jättebra, Gmail kör jag via IMAP, men kontakterna funka inte bra.

När man tex ska märka ett telefonnummer i iPhone, så finns inte "övriga", men det finns i Gmail's kontaktbok, och om man väljer den märkningen så syns den inte i iPhone. Helskumt!

Gammal tråd, men jag får göra ett försök iaf...

Jag synkar nu alltså både Adressbok och iCal mot Google från min Mac, och min iPhone är ju med på ett hörn via Exchange. Allt fungerar jättebra tycker jag, framför allt när det gäller kontakterna. Ändringarna syns på respektive ställe relativt snabbt och någon kontaktinfo eller bilder försvinner ej. Dock har jag stora problem med påminnelser på kalendersidan...

Det första jag upptäckte var att det hos Google var inställt per default att få epost-påminnelser för alla nya händelser, tog bort det och trodde att biffen var fixad. Nej... det verkar vara min iPhone som inte riktigt hänger med i svängarna. Om jag ställer in en påminnelse i iCal på tex 2 timmar innan, så blir det automatiskt 10 minuter innan när telefonen hämtar informationen från Google. Någon som har samma problem och kanske några tips för att få till det här?

Min första tanke är att det kanske krockar om påminnelsen är en annan än dom som finns som "förval" i iPhone. iCal och Google har ju betydligt mer flexibla alternativ på den biten... Ska testa lite till och se om det gör någon skillnad.

edit: Ni kan nog glömma det här, när jag nu försöker provocera fram felet så fungerar allt som det ska Återkommer om det knasar igen.

Senast redigerat 2009-11-12 22:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-13 11:28

Så synk med kontakter funkar bra nu? Man tappar ingen info?
Jag blev lite skrämd när jag läste tråden och vågar inte riktigt prova (även med backup så tar det ju tid att pilla med allt).

Stämmer, nu har ju inte jag överdrivet med info på mina kontakter, oftast ett hemnummer, en mobil eller två och email, samt bild. Men jag har då inte förlorat någonting.

Det enda man kan behöva tänka på innan är väl att synka över från Adressbok till Google, och sen dubbelkolla där så alla kontakter är med. Sen när man skapar exchange-kontot på telefonen kan man välja radera alla kontakter innan utan att svettas. De kontakter som synkas blir nämligen en grupp för sig, har man då så att telefonen visar alla kontakter blir det dubletter i listan. Samma sak gäller kalendern...

Bevaka tråden