Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyttjar min MacBook alla 4GB ram?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Häromdagen började jag pilla med Google SketchUp och tycker att min MacBook gör ett ganska mediokert jobb med det. Väääldigt många badbollar.
Det är en MacBook med 2.2ghz core 2 duo-processor, 4GB ram och x3100-grafik. Tycker att den borde göra rätt så okej ifrån sig. Jag kollade iStat Nano och ser att den använder <2GB ram. Cirka 1.7GB. Borde inte datorn använda mer minne åt en sådan applikation?

Jag funderar över om VmWare kan vara inblandad. För vid installation utav dessa kunde man välja hur mycket minne som skulle assignas emuleringen av Windows. Jag minns att jag valde 2GB. Det kan väl inte vara så att VmWare snor 2GB även när det inte är igång? (Jag gissar att det inte är så, vill bara få det undanstökat.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 08:43

Kolla i Aktivitetskontroll. Fliken minne.
Ledigt Minne (grönt) är minne som inte används.
I listan över processer visar RSIZE hur mycket RAM en viss process använder. Klicka på rubriken för att sortera efter detta.

Huruvida just SketchUp går långsamt för att den är begränsad av CPU, minne, disk eller nätverk beror på hur programmet är skrivet. Om den behöver mer CPU hjälper det inte att stoppa i mer minne, t.ex.

Titta i Aktivitetskontroll just då du får badbollar. Ligger CPU-förbrukning på max (fliken processor)? Eller snurrar räknarna för page-in eller page-out (fliken Systemminne)? Eller sprutas det disk-trafik (fliken Hårddiskaktivitet)?

Tjenis pesc,

Tack för ditt tips och ditt svar. När jag får badbollar och tittar i Aktivitetskontrollen så ser jag faktiskt inget märkvärdigt. Systemminnet är långt ifrån fullt utnyttjat, inga skrivningar in eller ut på hårddisken och som max tar Sketchup upp 10-15% utav processorkraften. Däremot står det "svarar ej" i röd text efter Sketchup som process. Gissar att det är dåligt skrivet för mac, men jag kan ha fel. Ska testa på min PowerMac G5 senare under dagen för att se om t.ex nVidia-kortet i den hanterar det bättre.

Ursprungligen av henkebarn:

Tjenis pesc,

Tack för ditt tips och ditt svar. När jag får badbollar och tittar i Aktivitetskontrollen så ser jag faktiskt inget märkvärdigt. Systemminnet är långt ifrån fullt utnyttjat, inga skrivningar in eller ut på hårddisken och som max tar Sketchup upp 10-15% utav processorkraften. Däremot står det "svarar ej" i röd text efter Sketchup som process. Gissar att det är dåligt skrivet för mac, men jag kan ha fel. Ska testa på min PowerMac G5 senare under dagen för att se om t.ex nVidia-kortet i den hanterar det bättre.

I mina öron låter det som att det är nätverket som begränsar. Program har en tendens att inte svara när de står och väntar på svar från motparten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 10:29

Jag skulle också misstänka nätverket. Har du händelsevis nätverksmonterade diskar? Och hur fungerar ditt program? Måste det gå ut på nätverket för att fungera (det är ju skrivet av Google)?

Får du badbollar om du kopplar bort alla nätverksanslutningar (airport, ethernetkabel, etc) innan du startar programmet?

1
Bevaka tråden