Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband '09

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har nu släppt Garageband '09, som en del av sitt uppgraderade programpaket iLife '09.

Bland nyheterna finns inbyggda piano- och gitarrlektioner, där man dessutom kan köpa nytt material med kändisar som visar hur man spelar deras låtar, nya gitarrförstärkarsimuleringar med 30 färdiga kombinationer av förstärkare och effekter, samt ett fullskärmsläge där man kan jamma med ett virtuellt band.

Känner man en obändig lust att kunna se Sting visa hur man spelar Roxanne följer iLife '09 med alla nya macar, och uppgraderingar från tidigare versioner kostar 895kr. Mer information finns hos Apple.

Senast redigerat 2009-01-07 16:37

Ars Technica har skrivit om första intrycken av Garageband 09. Det verkar finnas en del mer nyheter utöver vad Apple själva skriver om, mest gränssnittstweakar iofs.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-07 11:24

Oh, god... vi snackar lull-lull in absurdum...

Gissar att jag inte tillhör målgruppen och springer snabbt tillbaks till mitt Logic 8...

Jag tror faktiskt inte någon på 99musik tillhör målgruppen.

Men Garageband börjar ändå bli ett väldigt kompetent program.

[QUOTE="false messiah;1690938"]Apple har nu släppt Garageband '09, som en del av sitt uppgraderade programpaket iWork '09.

Nja. Det följer väl med programpaketet iLife (med iMovie, iPhoto, iWeb, iDvd)
iWork innehåller pages, numbers och keynote.

Ursprungligen av lilla_vit:

Nja. Det följer väl med programpaketet iLife (med iMovie, iPhoto, iWeb, iDvd)
iWork innehåller pages, numbers och keynote.

Helt rätt och jag har rättat det. Jag skyller på morgonförvirring orsakad av koffeinbrist.

Create Digital Music har en genomgång av alternativ för den som vill ha musiklektioner, men som inte vill köpa en ny mac eller pynta för en uppgradering.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2009-01-08 01:15

tycker det verkar vara många negativa miner till garagebands nya upplaga?
har ni kört igenom det ordentligt?
jag menar, det är fan inte så kasst som många verka tycka/tror.
Gillar programmet starkt, dock inte om man ska göra större arrangemang.

Ha D Kaga
MVH/ David.

Ursprungligen av ztudion:

tycker det verkar vara många negativa miner till garagebands nya upplaga?
har ni kört igenom det ordentligt?
jag menar, det är fan inte så kasst som många verka tycka/tror.

Jag tror du blandar ihop apati och negativism.

Jag tror inte något är direkt negativ, däremot är det ju ett program som är inriktat på nybörjare i första hand, och det är inte riktigt 99musiks kärnanvändare.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-01-08 01:58

det fungerar att använda som bandare, nu sitter jag iofs
med GB2 på datorn (ids inte att plocka bort den)...

Om jag skulle köpa en ny dator, och inte var så inbiten Reasonist, så skulle jag absolut kunna tänka mig en Mac och köra med Garageband.

Tror nog att min egen brist på musikalisk uttrycksförmåga är ett större hinder än de flesta programs begränsningar.

I Musikministeriet igår tyckte jag väl det bevisades att det inte är en produkt för enbart nybörjare. Sen känner jag många duktiga musikmakare som får sina idéer genom att "leka" med Garageband. När sen idén skall tas vidare, lyfter de över projektet till Logic.

Kan man "lyfta över" från GB till Logic? Jag tror att man börjar om från skratch.

Ursprungligen av wonderboy:

I Musikministeriet igår tyckte jag väl det bevisades att det inte är en produkt för enbart nybörjare. Sen känner jag många duktiga musikmakare som får sina idéer genom att "leka" med Garageband. När sen idén skall tas vidare, lyfter de över projektet till Logic.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man "lyfta över" från GB till Logic? Jag tror att man börjar om från skratch.

Ja. Nej (inte alltid iallafall).

Ursprungligen av false messiah:

Ja. Nej (inte alltid iallafall).

Dagens svar

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-04 17:04

Det spelar väl ingen roll om andra använder lull-lullet? Säkert skitkul om man lockas av det. Jag gör det inte.

Jag vill ha ett DAW, inte jamma med ett virtuellt band eller få gitarrlektioner.

Shit :-D. Jag har alltid harvat i Logic och man kan alltså öppna ett GB-projekt i Logic! Jezez vad coolt. Nästa låt ska jag grunda i GB och sedan lyfta in i Logic där t.ex. en del grymma instrument finns som inte finns i GB (B3'an t.ex.).

kan man ha "längre" låtar än förut?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 23:29

När släpper dom ACIDpro till mac®?

Ursprungligen av ~~~:

När släpper dom ACIDpro till mac®?

man kan ju alltid drömma

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 02:54

Jag har använt GarageBand i 3 månader, sedan jag bytte upp mej till en iMac från PC,
för mej är dom andra musikprogrammen alldeles för svåra att bemestra så det får duga till mej
och 09 är ett lyfft för mej i alla fall, lätt att använda och förstå och med div plug-ins som Raprure, T-Raks3 Ozone4 mm är GB kanonbra.
Ps. Jag ska lägga upp lite musik så ni får höra resultatet av GB.

Tommy

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 04:54

→ man får inte direkt med några enveloper för att manipulera vågformernas pitch, filter, lfospeed ..
--- men mac® OS X e ju bara en programstartare i o f s!!→ lite vissen dokk
→ ska inte ha det man söker default!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-11 09:47

Garageband är svinkul speciellt för oss som har ett musikintresse säger jag iaf. Otroligt kul med "magic garageband" och liknande funktioner. Speciellt i sociala sammanhang. Spännande med en uppdatering med ännu mer lull-lull hehe

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-11 14:47

..."för oss som har ett musikintresse"???

Nu har Ars Technica en längre recension av Garagband '09 (och av de andra iLife-programmen, tidigare).

1
Bevaka tråden