Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar Mac mini att spela upp video i 1080p?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 15:51

Hej,

Har sökt lite på forumet, främst i tråden om Mac Mini som Mediacenter, men jag har inte riktigt fått svar på om Mac Mini pallar med 1080p (helst den billigare varianten, 1,83GHz) flytande utan problem i FrontRow, Vista Media Center eller nåt annat..

Tacksam för svar!

P

i Mac OS X så finns det egentligen bara två alternativ som kan spela upp 1080p på en datororer med sämre prestanda än Mac Pro. VLC och Plex.

Mac mini kan eventuellt fixa det i Plex men det är nog tveksamt. Brorsans MacBook med 2.0 GHz Core 2 Duo och GMA950 fixar det inte i VLC (ej testat med Plex men de brukar vara rätt jämnbördiga).

I Windows så fixar den det utan problem i Media player classic om du drar hem K-Lite codec pack.

Hassebrasse vet inte riktigt vad han snackar om. För att bena upp det lite så är det såhär, att det som avgör om du kan eller inte kan spela 1080P inte går att säga rakt av. Det beror nämligen på en del saker, bland annat vad det är för sorts videoformat (.avi, .mpeg bluray eller HD-DVD för att nämna några) och även vad det är för bitrate på materialet.

Jag har en macmini 2.0Ghz i standardutförande och med XBMC (som hands down är bäst med tanke på dess inbyggda decoders) kan jag spela upp allt som tar upp till 20GB (och är 1-2 timmar långt) sålänge det är komprimerat med X.264, i 1080P.

Det KAN gå med den sämre modellen också, skulle det inte göra det kan du ju köra en bootcamp med XP och sen köra MPC med Core-AVC codecen... Men som sagt, allt beror på hur bra kvalité du ska visa!

Ursprungligen av PeeMaN:

Hassebrasse vet inte riktigt vad han snackar om.

Är mycket väl medveten om att bitrate och codec spelar in när det handlar om att spela upp film - däremot har jag testat 1080p-filmer i olika bitrate på mina datorer här hemma och kommit fram till att det som jag skrev ligger ganska nära sanningen. Har en del erfarenhet av att spela/försöka spela upp 720p och 1080p på både Windows och Mac OS - på en mängd datorer (dual G4, Quad G5, Core Duo, Core 2 duo, Pentium M, Pentium 4).

Plex bygger för övrigt på XBMC så de körs med precis samma förutsättningar.

Just fpr the record eftersom du anser att andra svamlar :

.avi, Bluray och HD-DVD är inga videoformat. AVI är ett filformat - HD-DVD och Bluray är filformat och mediastandarder (plastskivor). I AVI och på dessa skivor kan man slänga in alla möjliga videoformat (codec), ljudformat och allt annat också.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det beror nämligen på en del saker, bland annat vad det är för sorts videoformat (.avi, .mpeg bluray eller HD-DVD för att nämna några) och även vad det är för bitrate på materialet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Just fpr the record eftersom du anser att andra svamlar :

.avi, Bluray och HD-DVD är inga videoformat. AVI är ett filformat - HD-DVD och Bluray är filformat och mediastandarder (plastskivor). I AVI och på dessa skivor kan man slänga in alla möjliga videoformat (codec), ljudformat och allt annat också.

Nja, altså visst är BRD och HD-DVD fysiska mediastandarder. Samtidigt finns det vissa standarder för vad minst bitrate är till exempel, självklart för kommersiellt bruk, att få "loggan" så att säga, men visst kommer vi få se "hemmavideos" på BRD i framtiden. Det gäller att skilja på Bluray-spelare för dator och stationära också. De kommersiella filmerna använder ju bara tre olika codecs:
En "enhanced MPEG2 för HD
MPEG-4 ACV, även känd som H.264
SMPTE VC-1 som är något Windows påhitt om jag inte minns fel.
Och det är ju som de stationära måste stödja.

Just som jag sa: BRD och HD-DVD är inte videoformat och sedan räknar du upp vad som verkligen ÄR videoformat. Att BRD och HD-DVD inte bara är själva plastskivan - utan även att spelare/dator måste fixa biffen för att få loggan är väl underförstått (det gäller ju alla medium; DVD, CD, etc). Jezez. Vilket kvasiinlägg

Ursprungligen av PeeMaN:

Nja, altså visst är BRD och HD-DVD fysiska mediastandarder. Samtidigt finns det vissa standarder för vad minst bitrate är till exempel, självklart för kommersiellt bruk, att få "loggan" så att säga, men visst kommer vi få se "hemmavideos" på BRD i framtiden. Det gäller att skilja på Bluray-spelare för dator och stationära också. De kommersiella filmerna använder ju bara tre olika codecs:
En "enhanced MPEG2 för HD
MPEG-4 ACV, även känd som H.264
SMPTE VC-1 som är något Windows påhitt om jag inte minns fel.
Och det är ju som de stationära måste stödja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-11 09:22

Okej. Fina svar, tack.
Jag kör ju Plex på min Macbook Pro som är Core Duo (ej Core 2 Duo alltså) med 2gb RAM och så där. Och där flyter det tamejtusan jäkligt bra med 1080p. Förutom vid extremt detaljerika miljöer i exempelvis Wall-E.

Jag står i en tvist faktiskt just nu, that's why I'm asking jag har köpt en HTPC, en PC, som kör vista media center och klarar av full HD utan problem alls. Men den är så jäkla ful! Och jag gillar inte vista för fem öre. Så jag vill köra ner storleken till en femtedel och köra på en Mac Mini istället. Men jag vill ju utnyttja full HD på min plasma, så om inte minin klarar det så är det ju skit samma.

Ursprungligen av trendol:

Okej. Fina svar, tack.
Jag kör ju Plex på min Macbook Pro som är Core Duo (ej Core 2 Duo alltså) med 2gb RAM och så där. Och där flyter det tamejtusan jäkligt bra med 1080p. Förutom vid extremt detaljerika miljöer i exempelvis Wall-E.

Jag står i en tvist faktiskt just nu, that's why I'm asking jag har köpt en HTPC, en PC, som kör vista media center och klarar av full HD utan problem alls. Men den är så jäkla ful! Och jag gillar inte vista för fem öre. Så jag vill köra ner storleken till en femtedel och köra på en Mac Mini istället. Men jag vill ju utnyttja full HD på min plasma, så om inte minin klarar det så är det ju skit samma.

Jag skulle nog vänta på att Mac mini uppdateras, vilket den borde inom en snar framtid. Trodde själv den skulle uppdateras 10 januari.

Lustigt att du har en MBP Core Duo - det har jag med. Den klarar, som du säger, 1080p rätt bra. Tror det beror på det hyffsat moderna grafikkortet. Min G5 Quad fixar inte 1080p och den har en äldre generation grafikkort (GeForce 6600). Är också antagligen grafikkortet som är Mac minis svaga länk.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle nog vänta på att Mac mini uppdateras, vilket den borde inom en snar framtid. Trodde själv den skulle uppdateras 10 januari.

Lustigt att du har en MBP Core Duo - det har jag med. Den klarar, som du säger, 1080p rätt bra. Tror det beror på det hyffsat moderna grafikkortet. Min G5 Quad fixar inte 1080p och den har en äldre generation grafikkort (GeForce 6600). Är också antagligen grafikkortet som är Mac minis svaga länk.

Det är som jag i tidigare länk sa inget som helst problem med min Macmini, så någon "svag länk" finns inte. Däremot hade jag nog också väntat, särskilt om man har en fungerande HTPC. Macmini är verkligen inte prisvärd i dagsläget, mitt eget heta tips är att den kommer i nyversion i samband med Snöleoparden (till sommaren var det väl sagt sist) och att Apple då förhoppningsvis kommer med Bluray-spelare i den, vilket det ryktats om ska implementeras stöd för i Snöleoparden.

Tror vi den nya Mac mini klarar av 1080p med plex utan problem?

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Tror vi den nya Mac mini klarar av 1080p med plex utan problem?

*suck*
Läs inlägg tre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 09:48

Enligt plex sida:

The Minimum system requirements for Plex are:

For HD Content (720p and 1080p) or SD content with upscaling:

* A Macintosh Computer with an Intel Core Duo processor 1.6 Ghz or better
* At least 1GB of RAM
* Mac OS X Leopard 10.5

Så då bör väl billigaste varianten på 1,83GHz (före uppdateringen) klara av att spela upp HD-material?

baller: tack var den infon jag har letat efter .. nu blev det en ny macmini

någon som fått sig den nya Minin och testat med lite 1080 än? är grymt sugen på att köpa en men då är stöd för 1080p ett måste.

EDIT: stöd för 1080p har den ju självklart men att spela upp filmer i det är inte lika självklart. sedan har det en del med bittraten att göra men så fort någon här testat och sett på någon typ av film i full HD så skriv!

Senast redigerat 2009-03-11 00:15

Ny mini med 1GB RAM och 2.0 GHz: en 1080p-film med genomsnittlig bitrate på 9774 kbit/s går att spela upp i VLC men det hackar lite när det är mycket som händer i bilden. Vid ett tillfälle frös filmen och krävde omstart av VLC. Testade lite snabbt att spela samma film via XBMC och där flöt det på bra, men jag hann faktiskt inte kolla så mycket så ta det med en nypa salt.

Filmen låg på nätverksdisk, för övrigt.

Edit: har funderat lite. Det är på gränsen med denna bitrate, men min gissning är att det finns utrymme för förbättringar. Nu kör jag en standardinstallation av OS X, man kan ju trimma bort lullull som inte behövs. Ska testa "strö lite snö" över OS:et och se om man får mer marginal då. En OpenCL-enablad VLC borde kunna leverera mycket bättre, men det ligger väl en smula längre fram i tiden det... Nog spekulerat, tillbaka till jobbet.

Senast redigerat 2009-03-11 09:38
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Ny mini med 1GB RAM och 2.0 GHz: en 1080p-film med genomsnittlig bitrate på 9774 kbit/s går att spela upp i VLC........... "

denna klara ju mer än Mini o kostar hälften...

http://www.asus.com/products.aspx?l1=24&l2=165&l3=0&l4=0&model=2728&modelmenu=2

ATI Radeon HD 3450 series with 256 MB DDR2 memory

Suggestion: Some formats play with limited bit rate as following
1. MPEG-2 bit rate <45Mbps
2. MPEG-4 AVC (H.264) bit rate <15Mbps
3. VC1 bit rate <25Mbps

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-11 10:43
Ursprungligen av Macce65:

denna klara ju mer än Mini o kostar hälften...

http://www.asus.com/products.aspx?l1=24&l2=165&l3=0&l4=0&model=2728&modelmenu=2

ATI Radeon HD 3450 series with 256 MB DDR2 memory

Suggestion: Some formats play with limited bit rate as following
1. MPEG-2 bit rate <45Mbps
2. MPEG-4 AVC (H.264) bit rate <15Mbps
3. VC1 bit rate <25Mbps

Processor: Intel Atom N270 1.6GHz <- Det var mig en trött stackare...

Ursprungligen av rhesus:

Processor: Intel Atom N270 1.6GHz <- Det var mig en trött stackare...

Om du ska använda den som HTPC/mediaplelare så räcker Atom - CPU'n ska ju bara orka köra ett OS o bläddra i menyer, ungefär...

De flesta inläggen i den här tråden handlar ju om att ha Mini som mediaspelare...

Avkodning sköts i ATI Radeon-grafiken och du kan ju själv läsa specen hur mycket den klarar i vad det gäller bitrates osv.

Med rätt grafikkort, rätt codec och rätt fil så kan Atom spela upp 1080p men det är ett ytterlighetsfall och inget man kan säga att den klarar generellt.

Det finns mycket bättre spelare och codecs på windowssidan som klarar av sånt här på relativt klena datorer.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Med rätt grafikkort, rätt codec och rätt fil så kan Atom spela upp 1080p men det är ett ytterlighetsfall och inget man kan säga att den klarar generellt.

Det finns mycket bättre spelare och codecs på windowssidan som klarar av sånt här på relativt klena datorer.

I fallet Asus EEE Box med Radeon grafik är det grafikortet som kodar av.. ATI's drivare har stöd för H/W decode (än så länge bara för 32-bitars versioner av XP och Vista. Kommer snart för 64-bitars OS, i alla fall om man får tro ATI..)

Annars fungerar Core AVC drivare med ATI, kostar dock några dollar i licenskostnad...

http://www.coreavc.com/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-12 11:22
Ursprungligen av Macce65:

I fallet Asus EEE Box med Radeon grafik är det grafikortet som kodar av.. ATI's drivare har stöd för H/W decode (än så länge bara för 32-bitars versioner av XP och Vista. Kommer snart för 64-bitars OS, i alla fall om man får tro ATI..)

Annars fungerar Core AVC drivare med ATI, kostar dock några dollar i licenskostnad...

http://www.coreavc.com/

Är det så att det där programpaketet kan göra det möjligt att spela upp krävande h.264-material på klenare datorer?

Ollebro: Jag har fått min nya Mac Mini. Fungerar kalas med 1080p. Jag kör med Plex som mediacenter. Har än så länge sett 4 olika 1080p-filmer. Datorn har 2GHz 4Gb ram och 500Gb hdd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-12 11:47
Ursprungligen av robert lindeberg:

Ollebro: Jag har fått min nya Mac Mini. Fungerar kalas med 1080p. Jag kör med Plex som mediacenter. Har än så länge sett 4 olika 1080p-filmer. Datorn har 2GHz 4Gb ram och 500Gb hdd.

Har plex stöd för flera processorer?

Ursprungligen av robert lindeberg:

Ollebro: Jag har fått min nya Mac Mini. Fungerar kalas med 1080p. Jag kör med Plex som mediacenter. Har än så länge sett 4 olika 1080p-filmer. Datorn har 2GHz 4Gb ram och 500Gb hdd.

Underbart! blir dock 2gb ram för mig men det bör räcka!

Ursprungligen av robert lindeberg:

Ollebro: Jag har fått min nya Mac Mini. Fungerar kalas med 1080p. Jag kör med Plex som mediacenter. Har än så länge sett 4 olika 1080p-filmer. Datorn har 2GHz 4Gb ram och 500Gb hdd.

Du råkar inte ha Planet Earth i 1080p? Testa isåfall första (tror jag) avsnittet, där det är en STOR flock med fåglar som lyfter och flyger. Det är en rätt tungspelad scen.

Ursprungligen av Johan S:

Du råkar inte ha Planet Earth i 1080p? Testa isåfall första (tror jag) avsnittet, där det är en STOR flock med fåglar som lyfter och flyger. Det är en rätt tungspelad scen.

Den tror jag inte funkar, den har tillochmed min Windowsdator problem att spela! och den lirar jag crysis på utan probem:) den toppar 40mbit på flera ställen. Söker man på Killersample på google så hittar man den garanterat då den ofta används för att testa hur en dator orkar full hd.

planB: Tror det. fungerar i alla fall riktigt bra och snabbt.. startar snabbt och kan hoppa (skippa) i filmerna snabbt och utan problem.

Kan testa hur samma filmer fungerar i VLC

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-12 12:08
Ursprungligen av robert lindeberg:

planB: Tror det. fungerar i alla fall riktigt bra och snabbt.. startar snabbt och kan hoppa (skippa) i filmerna snabbt och utan problem.

Såg precis på plex hemsida att de har flerkärnesupport. Borde kollat innan jag frågade.

I VLC så hackar det till ibland. Pratade med en kompis som kör Windows Xp om det, och han sa att han inte heller kan spela upp 1080p-filmer (.mkv) i VLC utan hack men att det gick bra i media player classic.

Bevaka tråden