Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använda Huawei E180 på MacBook Air utan extraprylar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-08 18:29

Eller egentligen vilken vinklad USB-dongel som helst för mobilt bredband. För deras senaste skapelse fungerar inte riktigt optimalt med MacBook Air. Apple har gjort en cool - kanske lite för cool - design av USB-porten för sin MacBook Air. Som de flesta känner till så sitter den inskjuten under chassit. Huawei E180 har ju en ledad USB-kontakt för en traditionell laptop (där uttaget sitter i linje med kanten på sidan på chassit).

Hur löser vi det här? Jag har planer på en prototyp för att förlänga uttaget. Annars så kan jag tänka mig en existerande 90-graders vinkel som finns på typ 49 pengar på Webhallen etc. Men allt extra junk är just - extra. Tar plats. väger (mentalt) i väskan. Och kan gå sönder. Och jag är paranoid.

Så, 99.se: vad ska jag (vi) göra? Förslag! I massor!

Senast redigerat 2009-02-10 14:28

Du menar att plasten på dongeln gör så att du inte kan trycka in kontakten helt?

Låter som att du blir tvungen att löda fast en förlängning för att få en permanent lösning. Annars får du nog stå ut med extra junk :/.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-09 01:17

Ja, en del i det vita skalet tar i chassit och därmed så kommer inte kontakten (tungan) på USB-delen in i uttaget. Möjligen karva lite, men jag skulle också vilja kunna ha antennen i vertikalt läge. För en dongel tjänar väl på det?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-09 21:14

Hur fungerar det med en USB-förlängningssladd?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 02:35

Om den är ledad, varför har du den inte bara rakt ut i så fall?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-10 09:33
Ursprungligen av iNbred:

Om den är ledad, varför har du den inte bara rakt ut i så fall?

Den går inte hela vägen in (= får inte kontakt) vilket gör att jag idag måste använda en förlängningssladd. Dongeln tar alltså i chassit på MacBook Air pga en något för stor klump vid leden mellan kontakt och dongel. Hmm, kanske dags för ett foto... Och nu är foto på plats!

Senast redigerat 2009-02-10 14:31
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-10 09:26
Ursprungligen av Henil:

Hur fungerar det med en USB-förlängningssladd?

Det förtar ju lite finessen med den ledade dongeln.Jag gör så idag, men är inte nöjd med lösningen. Jag bifogar en länk till dongeln i originalinlägget.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 00:47

Aha! Då är det nog sladd som gäller.

På min MBA hade jag faktiskt fått plats med den där! Men det beror enbart på att jag lyckades att böja min lucka när jag trampade på en sladd som var inkopplad... Allt fungerar fortfarande!

MBA är en otroligt stryktålig dator.

1
Bevaka tråden