Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tumtecken i Illustrator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-02-06 11:06

Är det meningen att man måste gå in i ”Text > Specialtecken” för att skriva ett helt vanligt tumtecken i Illustrator?

Om jag använder tangentbordet gör nämligen programmet ett slags citationstecken - utan att fråga mig först. Inte hittar jag något om frågan i vare sig inställningarna eller den bifogade hjälpen.

21" <-- jag vill skriva
21„ <-- illustrator tror sig veta bäst

  • Medlem
  • 2009-02-08 16:19

Kolla i dokumentformat/Text.

Det står i Hjälpen...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-02-09 07:34

Tackar.

Jag märker att jag i hjälpen inte skulle sökt efter ”tumtecken”, trots att det var just sådana jag önskade skriva. Tydligen har även Adobe börjat kalla sådana för icke typografiska citattecken. Så utomordentligt fånigt.

Hursomhelst, det verkar som att man behöver göra denna inställning för enskilda dokument – och att det inte gäller globalt för hela programmet. Kan det stämma? Iochförsig är det något jag kan leva med.. men jag blir ju lite konfunderad över hur de tänkt.

Är det inte bara att göra alla inställningar du önskar _utan att något dokument är öppet_ så blir dessa default sedan?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-02-09 14:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte bara att göra alla inställningar du önskar _utan att något dokument är öppet_ så blir dessa default sedan?

Man kan tycka så. Dock ligger inte denna inställningen under Inställningar – utan under Dokumentformat, och jag har inte hittat något sätt att köra inställningen globalt ännu. Men det är ingen stor sak nu när jag vet hur jag ska göra i fortsättningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 19:02

Jag tycker det är en stor sak för det händer varje gång - irriterande! Om någon har en fix så blir jag väldans glad!

  • Medlem
  • 2009-02-09 20:03

Hur ofta vill man skriva tumtecken istf citattecken?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-02-10 07:20
Ursprungligen av Baron:

Hur ofta vill man skriva tumtecken istf citattecken?

De gånger man gör en förpackning med måttangivelser, där den senare ka tryckas i länder som inte använder metersystem. Men även i meter-länder, om förpackningen innehåller en TV, monitor, motorsåg eller cykel. Exempelvis.

  • Medlem
  • 2009-02-10 07:33

Jo, jag kan föreställa mig när du vill ha det, men inte hur ofta du vill det jämfört med tvärt om.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-02-10 07:41

Helt ärligt kan jag inte påstå att det är speciellt ofta – men det går i vågor. Ibland är det många förpackningar på en gång, ibland inga alls. Lika ärligt kan jag säga att jag varit i behov av tumtecken fler gånger än jag varit av citattecken, om vi håller oss till Illustrator då.

1
Bevaka tråden