Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa NAS-enhet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-08 22:27

Tänkte köpa en nas att stoppa mina två 500gb diskar i och skulle behöva några tips. Har lite krav med men specar upp dom nedan. Nån som har erfarenheter av NAS:ar och kan säga vad man inte ska köpa samt vad man bör köpa för märke.

* Ska fungera bra med OSX
* Ska ha plats för två diskar gärna så dom kan köras utan raid så jag får tillgång till allt utrymme
* Ska ha inbyggd ftp
* Ska ha inbyggd bittorrent klient
* Får ej kosta hur mkt som helst (4000:- är smärtgränsen) Helst billigare.
* Bör vara tyst

Har du tittat på Qnap Turbo Station TS-209 II?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-09 01:53

Ska genast spana in den? Har du en sån?

Nej, men jag har läst kilometervis om NAS-enheter på sistone och den är en av mina kandidater. Folk verkar hyfsat nöjda med QNAP utifrån vad läst.

Jag har bland annat försökte läsa på lite vilka som är bäst för Mac. Det är en handfull av tillverkarna som erbjuder AFS som nätverksprotokoll och det är att föredra för den som använder Mac, så man t.ex. slipper konflikter pga av otillåtna tecken i filnamn osv (som man kan få via SMB).

Däremot verkar det inte spela någon roll om det interna filsystemet är HFS+ eller ext3 så vitt jag har förstått det. De flesta NAS-enheter kör ju Linux och då brukar det vara ext3 internt. Här är en tråd hos hos MacNN kring detta ämne som jag följt: Best NAS for Mac?

Det ska bli intressant att se om QNAPs produkter kommer att stödja den nya 2 TB-disken från WD, för den är väldigt intressant. Den ingår i deras Green-serier som drar mindre ström men ändå har rätt god prestanda i tester i sin andra generation (trots att de ibland går på 5400 rpm). I den här tråden på QNAPs forum diskuteras just den disken, dom verkar vänta in exemplar för att testa den.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-09 16:10

Nu har jag byggt en NAS själv, det vart en liten desktop pc (p4 3.2ghz m 2gb ram och två 500gb sata diskar) På den installerade jag FreeNas som har stöd för AFP samt inbyggd bittorrentklient mm

Ah, ja det är ju också ett alternativ förstås, ofta får man bäst prestanda och störst flexibilitet då. Hur mycket gick det på totalt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-10 08:47

För den lite mer händige.

Om man tycker att de färdigbyggda NAS varianterna inte har de funktioner som man behöver, tex ssl-AFP som är standard i OSX men inte i majoriteten av färdigbyggda system. Och inte heller vill ha en fullstor PC ståendes i garderoben så finns det lösningar.

Nu när ATOM baserade mini-ITX moderkort börjar bli lite vanligare så kan man hitta färdiga paket med chassi, moderkort och minne för ca 1500-2000kr. Behöver man fler än två hårddiskar så går det även att hitta vettiga chassin.
Men några få undantag så har dessa moderkort bara plats för 2 SATA samt oftast 1 PATA

Baserat på dessa byggstenar så går det att ordna till en NAS som har samma elförbrukning som en glödlampa. Skulle gissa på att mitt bygge har ett TDP på 35-70W beroende på hur pass aktiv den är.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-10 11:02

Köpte ju en beggad IBM netvista för 1900:- och diskarna hade jag på hyllan så det vart mkt billigare än och köpa en riktig NAS.

1
Bevaka tråden