Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aftonbladet uppmanar till brott??!!

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-08 20:34

http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article4347784.ab

Hur i hela friden kan de publicera nått sånt??

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 20:42

Olagligt enligt Apple, men har det prövats i svensk domstol?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-02-08 21:03

Jag skulle vilja se dem skriva en artikelt hur man gör för att installera en fulkopia av windows vista utan att behöva registrera över internet... Väldigt besynnerligt måste jag säga.

Ursprungligen av bollman:

Jag skulle vilja se dem skriva en artikelt hur man gör för att installera en fulkopia av windows vista utan att behöva registrera över internet... Väldigt besynnerligt måste jag säga.

Det går, eller rättare sagt, det finns skivor...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 22:15
Ursprungligen av LCR:

Det går, eller rättare sagt, det finns skivor...

Får man skriva det på 99.se?

Ursprungligen av Macus:

Får man skriva det på 99.se?

Med tanke på att skivan inte är pirat, ja.

Ursprungligen av LCR:

Med tanke på att skivan inte är pirat, ja.

Ja, det finns volymlicensskivor där det inte krävs aktivering.

Men dessa får inte användas utanför det företag som har volymlicensen, så det är ändå ett avtalsbrott om någon använder en sådan skiva hemma.

Och det är OT i den här tråden, så jag tycker vi lägger ner den sidodiskussionen nu.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

så jag tycker vi lägger ner den sidodiskussionen nu.

Vilken diskussion ?...

On-topic:

Intressant att läsa kommentarerna på AB's sida, ganska många anti-Macare där ute.

Någon som kan något om denna (som nämns där) http://www.efi-x.com/index.php?option=com_content&view=article&id=21&language=english

LCR

Har väl fått det via MacWorld.se där man (tror det var Skrufve som installerat* och) hävdar "det är ju lite omtvistat det där med om det är olagligt eller inte - vilket jag hävdar att det inte alls är sålänge du köper en OS X licens, däremot bryter det mot Apples EULA…"

* Orkar inte leta fram artikeln nu - har bara kvar citatet i ett epostmeddelande från en "yngre man" som ville testa det på vår lilla bärbara när han kom hem. Men jag kollade det då och jag blev förvånad över att det faktiskt stod så - men det spelade ingen roll för här bryter vi inte heller mot licensregler

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 21:31
Ursprungligen av macwitty:

Har väl fått det via MacWorld.se där man (tror det var Skrufve som installerat* och) hävdar "det är ju lite omtvistat det där med om det är olagligt eller inte - vilket jag hävdar att det inte alls är sålänge du köper en OS X licens, däremot bryter det mot Apples EULA…"

Jag hävdar att Svensk upphovsrättslagstiftning paragraf 11 och 12 säger att du inte får framställa tillfälliga exemplar eller exemplar för eget bruk av just datorprogram. Därmed får du inte installera din inköpta DVD på en hårddisk. Om du inte får tillstånd från innehavaren av upphovsrätten, dvs från EULA.

Jag är ingen advokat och har inte studerat lag. Här är lagtexten:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 21:30

Steve Jobs och Apple har uttryckt att de tycker att DRM-skydd på musikfiler är dåligt.

Jag tycker att DRM-skydd på operativsystem är minst lika kass.

Men givetvis så ska man köpa en riktig licens. Sen borde det vara fritt att installera på vilken burk man vill och själv äger.

Och äntligen så får man ju användning för Apple-dekalerna också om de inte fanns på datorn från början.

Ursprungligen av Macus:

... Sen borde det vara fritt att installera på vilken burk man vill och själv äger.

Varför det ? Om det skulle vara lagligt att installera på vad som helst och
en massa PC-burkmakare skulle börja sälja "Mac datorer" skulle Mac OS X
snart få lika dåligt namn som Windows eftersom saker inte längre skulle
fungera lika bra längre!

Ursprungligen av Macus:

Och äntligen så får man ju användning för Apple-dekalerna också om de inte fanns på datorn från början.

Finns massor av vettiga ställen att sätta dem, bilen bl.a.

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 22:41
Ursprungligen av LCR:

Varför det ? Om det skulle vara lagligt att installera på vad som helst och
en massa PC-burkmakare skulle börja sälja "Mac datorer" skulle Mac OS X
snart få lika dåligt namn som Windows eftersom saker inte längre skulle
fungera lika bra längre!
LCR

Håller med fullt och fast, tror också att OS X skulle förlora på att säljas som windows. Men frågan var om AB uppmanade till brott eller inte? Och på den punkten är jag tveksam. Jag har ju tex inte skrivit på något när jag installerade mjukvaran. Sen att AB är en skittidning vet vi ju alla

Ursprungligen av MatsOlov:

Håller med fullt och fast, tror också att OS X skulle förlora på att säljas som windows. Men frågan var om AB uppmanade till brott eller inte? Och på den punkten är jag tveksam. Jag har ju tex inte skrivit på något när jag installerade mjukvaran. Sen att AB är en skittidning vet vi ju alla

Jag tror det största brottet begår AB varje dag genom att trycka skiten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 23:32
Ursprungligen av MatsOlov:

...Jag har ju tex inte skrivit på något när jag installerade mjukvaran....

Vad gav dig rätten att installera mjukvaran du köpt? Läs mitt tidigare inlägg (#6). Läs lagtexten och tänk efter. Varför tror ni dessa undantag för mjukvara lades till så sent som 2005?

(Nej, jag tycker inte heller om att lagen ser ut så där, men det har faktiskt ingen betydelse...)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-09 08:34

Ring Expressen...

  • Oregistrerad
  • 2009-02-08 21:37
Ursprungligen av bollman:

http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article4347784.ab

Hur i hela friden kan de publicera nått sånt??

Medhåll. Men nu kastas det väl sten i ett glashus. Jag är ingen jurist men att bryta sig in i en iphone och köra jailbreak på den är väl inte direkt lagligt heller, men det är ju fullt tillåtet här.

Ursprungligen av studiox:

Medhåll. Men nu kastas det väl sten i ett glashus. Jag är ingen jurist men att bryta sig in i en iphone och köra jailbreak på den är väl inte direkt lagligt heller, men det är ju fullt tillåtet här.

Snälla, inte den diskussionen här också...

På det här forumet har ledningen beslutat att det inte är tillåtet med diskussioner om OSX på icke-Apple-hårdvara, men att det är tillåtet att diskutera iPhone-jailbreak. Det är helt upp till forumets ledning att fatta ett sådant beslut, och ska man vara krass så behöver det beslutet inte motiveras överhuvudtaget, varken med hjälp av lagar eller någonting annat.

Den här tråden ligger väl på gränsen, men om den hålls till att handla om huruvida det är rätt eller fel av Aftonbladet att publicera artikeln, så kan väl tråden få stå kvar (tills vidare).

/Mod

Ursprungligen av studiox:

Medhåll. Men nu kastas det väl sten i ett glashus. Jag är ingen jurist men att bryta sig in i en iphone och köra jailbreak på den är väl inte direkt lagligt heller, men det är ju fullt tillåtet här.

Exakt, att jailbreaka en iPhone måste ju vara ett extremt mycket större lagbrott, där gör man ju direkt en stor ekonomisk skada mot Apple´s samarbetspartner, i Sverige´s fall Telia, samt att Apple förmodligen även har procentsatser på trafiken.

Installerar man OSX från en köpt retail Leopard DVD på valfri dator så är det mycket tveksamt om en svensk domstol kan komma fram till att detta är ett lagbrott.
Till och med i USA har ju Apple stora problem att stämma Psystar som säljer PC:s med förinstallerat OSX. Om det nu vore så självklart lagbrott borde det ha kommit en dom för flera månader sedan.
Egentligen tycker jag att det är tråkigt att det går att installera OSX på PC maskiner för på sikt sänker man ju möjligheterna på hårdvarutvecklingen hos Apple då, men å andra sidan är det deras fel att de inte levererar hårdvara som kunderna vill ha.

Liten bärbar för 5000:- samt budget MacPro, 4 kä[email protected] för 8000:-

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 21:53

Då får jag väl be om ursäkt om jag bröt mot forumets lednings beslut. Det var inte min avsikt.

Men det vore kul om någon kunde översätta Aftonbladets artikel och sen skicka den till Apple för granskning. Då kan det kanske bli en följetong i pressen.

Ursprungligen av Macus:

Men det vore kul om någon kunde översätta Aftonbladets artikel och sen skicka den till Apple för granskning. Då kan det kanske bli en följetong i pressen.

Eller ännu bättre, de lägger ner Aftonbladet så vi slipper skiten!!!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 21:54

AB skriver ju att du skall använda en köpt licens av OS X. Så dom uppmanar ju inte direkt till ett brott i detta fall tycker jag.

Ursprungligen av MatsOlov:

AB skriver ju att du skall använda en köpt licens av OS X. Så dom uppmanar ju inte direkt till ett brott i detta fall tycker jag.

Man får skilja på brott och brott - lagbrott och licensavtalsbrott.

Så länge det inte är prövat i svensk domstol så kan vi spekulera hur mycket som helst huruvida detta är ett lagbrott.

Men det råder ingen som helst tvekan om att det är ett licensavtalsbrott. Om du installerar OSX på annan hårdvara än Apples, så bryter du licensöverenskommelsen med Apple, och då har du väl i princip förverkat rätten att använda den programvaran/licensen.

Jag är inte ett dugg förvånad. Det är skillnad mellan att begå brott och berätta för någon hur de ska göra det. Tror inte ni hade reagerat likadant om de publicerat hur du sätter den bästa mäsken i en hembränning typ!

På samma sätt som 99.se är i sin fulla rätt att bestämma att man får diskutera jailbreak, men inte OSX på annat än apple-prylar så är väl aftonbladet i sin fulla rätt att skriva om vad de vill. Det är ju inte som att de uppmanar folk att gå ut och spöa nån

Att tipsa om Mac OS X-installering på en mini-PC ser jag inte som fel. I detta fall handlar det om en efterfrågad datorkategori och min enkla uppfattning är att det inte är fel att köra systemet på hårdvara som Apple saknar motsvarighet till. Finns det en motsvarande eller liknande Mac är läget annat, då bör man köpa Apples produkt för att köra OS X.

Vill Apple inte släppa mini-PC-datorer borde de överväga avtal med någon tillverkare av dessa i form av installationsmöjlighet för Mac OS X. D.v.s den specifika mini-PCn är godkänd för Mac OS X även om den inte kommer från Apple.

  • Medlem
  • 2009-02-08 23:07
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Att tipsa om Mac OS X-installering på en mini-PC ser jag inte som fel. I detta fall handlar det om en efterfrågad datorkategori och min enkla uppfattning är att det inte är fel att köra systemet på hårdvara som Apple saknar motsvarighet till. Finns det en motsvarande eller liknande Mac är läget annat, då bör man köpa Apples produkt för att köra OS X.

Vill Apple inte släppa mini-PC-datorer borde de överväga avtal med någon tillverkare av dessa i form av installationsmöjlighet för Mac OS X. D.v.s den specifika mini-PCn är godkänd för Mac OS X även om den inte kommer från Apple.

Det handlar inte bara om vilka produkter användarna vill ha utan om en massa andra saker, tex att Apple vills sälja hårdvara. En annan sak är att Apple inte kan ta ansvar för att deras produkt (OSX) fungerar som den ska på hårdvara de inte stödjer. De vill säkert inte att OSX ska köras på hårdvara som ger OSX badwill.

Jag följer den allmänna seden och börjar med att tala om att jag inte är en jurist. Så, fixat. Då kan jag äntligen börja uttala mig om något jag inte vet något om, eller åtminstone göra ett försök att framstå som belevad.

Det lilla jag fått lära mig om upphovsrätten är att den är glasklar på en hel del. Den som har upphovsrätten är gud och ord är lag. Inte bokstavligen som i att nationella insatsstyrkan beväpnade med kpist skulle storma Aftonbladets redaktion och släpa med sig halva redaktionen för att någon installerat Mac OS X på en PC, utan snarare att om Apple skulle inleda en stämning så skulle de troligen vinna.

Det finns mycket som man kan styra på samma sätt. Det förekommer t. ex. att en del väljer att begränsa hur många datorer som en programvara får köras på, eller hur många processorkärnor datorn får ha. Det är då inte konstigare att kunna styra vilka datorer programvara får köras på. Det är fundamentala delar av upphovsrätten, utan den hade inte vettiga licenser som t. ex. GPL existerat.

Men gud vad tråkiga ni är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 23:19

Ärligt talat är jag mest förvånad över att det fungerar. Trodde inte det...

Bevaka tråden