Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Airport express och extreme att samsas?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 00:15

Jag har två airport enheter som jag vill använda på samma nätverk.
Expressen är gammal G variant, och Extreme är den nya N varianten.

Jag har upptäckt att Extremen får märkbart sämre prestanda och att jag ej kan använda den för 1080p streaming, samt att time machine går olidligt segt när jag väljer att länka ihop dem via wlan. Ett sätt jag helst skulle vilja slippa.

Det enda jag vill ha Expressen till är att streama musik optiskt till min förstärkare, inget annat.

Finns det något enkelt sätt att få dessa 2 enheter att samsas om detta på något sätt via kabel?
Har ni tipps eller svar så önskar jag dessa på en ganska novice nivå då jag annars är grön på nätverk utanför apples egna enkla guider som finns i airport utility.

Tack

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 07:29

Du ska använda WDS. Då kopplas båda ihop trådlöst till ett gemensamt nätverk.
Det går till så att du knappar in mac-adressen för Extremen i inställningarna för Expressen och mac-adressen för Expressen i Extremen.

Skriv ner mac-adresserna på en papperslapp. mac-adressen står angiven på en etikett på baksidan på resp router.

Använd sedan AirPort-verktyget när du knappar i mac-adresserna.

Sen kan du använda samtliga funktioner på båda inkl strömma musik och dela skrivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 12:49

Har inte provat WDS mellan g och n nätverk. Men borde inte det ge samma prestanda minskning som när du kopplar in valfri 802.11g enhet ett 802.11n nätverk??

Koppla ihop med kabel borde gå bra. Sätt Expressen i bryggläge och koppla in ethernetkabeln till en av LAN-portarna på Extremen. Sen borde allt dyka upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-08 12:53

Sen om du vill koppla in en 802.11g enhet, så ansluter du den till Expressens nätverk ist. Har du ingen dator med 802.11g, så kan du avaktivera det trådlösa på Expressen.

Rätta mig om jag har fel

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 14:59
Ursprungligen av ufred:

Sen om du vill koppla in en 802.11g enhet, så ansluter du den till Expressens nätverk ist. Har du ingen dator med 802.11g, så kan du avaktivera det trådlösa på Expressen.

Rätta mig om jag har fel

Man tycker ju att det borde fungera, men när jag anslutit expressen med kabel till extremen dyker den inte upp i airport utility (förrutom om jag väljer expressens wlan nätverk först)

Ursprungligen av Fv02:

Man tycker ju att det borde fungera, men när jag anslutit expressen med kabel till extremen dyker den inte upp i airport utility (förrutom om jag väljer expressens wlan nätverk först)

Logga in på expressen genom det trådlösa, sen ändrar du under internetanslutnings egenskaperna att den skall ansluta via Ethernet.

Bifogar ett liten bild på hur det ser ut hos mig. Med vardagsrums-expressen kopplad till Time Capsulen via kabel.

Edit: Viktigt är också att du sätter på Bryggläge, se längst ned på bilden.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-08 13:04

Har inte märkt av någon prestandasänkning sedan jag kopplade ihop min express med min extreme. Använder WDS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-08 15:40

Som jag skrev i en annan tråd så ska man vara medveten om att WDS förbrukar bandbredd i det trådlösa nätverket för sin egen trunktrafik. Du kan alltså uppleva en något försämrad prestanda i nätverket. Dock har jag inte sett några siffror eller bedrivit några egna mätningar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 15:50

När man använder en Express inställd på att utöka befintligt nätverk så avaktiveras ethernet-porten på Express:en.

Men om man använder WDS-läget så bryggas nätverket så att man kan ansluta trådbundet till Express:en. Perfekt om man exempelvis behöver trådbundet på två olika våningsplan.

Jag har inte upplevt några som helst prestandaproblem med att koppla ihop min n-kapabla Extreme med min g-kapabla Express. Det funkar suveränt i WDS-läget. Dela skrivare via USB och Airtunes via trådbunden och trådlöst använder jag på på båda. Mac och PC.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 16:02

Ah verkar lågist då jag först testade att utöka mitt befintliga nätverk och att det va då jag upplevde att det blev väldigt segare med min extreme.

Hur och var kommer jag åt denna WDS inställning?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:15

Kolla här:

http://support.apple.com/kb/HT2044?viewlocale=en_US

Det ser kanske lite annorlunda ut nu i Airport-verktyget, men principerna är de samma.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 16:32

Stort tack allihopa!

Jag ska ta och testa denna konfiguration lite senare under kvällen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 17:48
Ursprungligen av Fv02:

Stort tack allihopa!

Jag ska ta och testa denna konfiguration lite senare under kvällen.

Du får gärna återkomma och berätta huruvida detta löste dina prestandaproblem

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:44

Nu har jag kollat i mina egna Airport-inställningar. jag har inte behövt göra det på väldigt länge.

WDS hittar du under en egen flik/knapp under AirPort i AirPort-verktyget som kottkrig visar ovan.

Jag använder också bryggläget ihop med WDS.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 17:53

Will do! Ska bara sköta mina internet relaterade uppgifter först, sen blir det att labba.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-08 18:18

Det gick snabbt att få till detta, jag va dock tvungen att nollställa expressen genom reset knappen för att ta bort gamla inställningar som gjort att den bl.a. stängde av ethernet porten.

Jag kommer nu åt expressen genom itunes som jag ville.
Streaming i 1080p fungerar fortfarande perfekt till min PS3:a, så allt verkar som tidigare.

Stort tack till er alla som gav en hjälpande hand, väldigt tacksam

Edit: Fungerar även bra med att express kör eget nätverk för enheter som inte är N som iphone för att fjärrstyra itunes eller åt vänner som kommer över.

Senast redigerat 2009-02-09 08:30
1
Bevaka tråden