Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer internminne till MacBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis köpt en MacBook 2.4Ghz och vill installera 2gb extra internminne.
Så den kommer upp i 4gb. Är inte helt insatt och skulle väldigt gärna ha hjälp med märke, modell osv.

Frågan är vad ska jag tänka på?
All hjälp är uppskattad!

Minnet är PC3-8500 SO-DIMM, alltså DDR3-minne av den mindre sorten som har 204 stift. Se upp så att du inte köper de stora 240-stiftminnena som passar desktop-burkar.

Kingston.

Hittade detta minne på komplett.se för 399:- verkar det rätt?
Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB, CL7, 1.5V, 256Mx64, 204pin (PC8500)

Stämmer det att Macbook har 2 slot med 1gb minnen i vardera slot?

Ursprungligen av fredrik.noren:

Hittade detta minne på komplett.se för 399:- verkar det rätt?
Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB, CL7, 1.5V, 256Mx64, 204pin (PC8500)

Stämmer det att Macbook har 2 slot med 1gb minnen i vardera slot?

Rätt minne, och två slot finns det. Du har nog ett minne i vardera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-08 16:30

Gjorde nyligen samma uppgradering själv. Beställde ett 4GB-kit från Dustin för 1140 kr. Levererades dagen efter, och det var inga som helst problem att skruva isär burken, ta ur de två befintliga minnesmodulerna och sätta i de nya. Märker ingen jätteskillnad vid normal användning, men när man har igång både Photoshop och VMWare Fusion samtidigt som en massa andra applikationer märks skillnad.

Okej, konstigt att det blir 350 kr billigare när man köper minnena separat.
Jo skillnad hoppas jag på. Creative Suite + "Det allmäna" blir ju lite krävande ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-08 22:27
Ursprungligen av fredrik.noren:

Okej, konstigt att det blir 350 kr billigare när man köper minnena separat.
Jo skillnad hoppas jag på. Creative Suite + "Det allmäna" blir ju lite krävande ändå.

Antar att ett matchat kit från Kingston är lite dyrare. Vet dock inte om det är bättre, men varför chansa?

problem efter upgradering

Har precis satt i 4GB i min macbook, köpte kingston-paket från Dustin. Och datorn börjar bete sig konstigt. Låser sig, vaknar inte och ibland kommer färglada streck över skärmen, och allt låser sig.

Någon annan som stött på samma problem

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-20 18:28

Hade samma problem för några år sedan. Visade sig att den ena modulen var trasig. Testa att plocka ut den ena och sedan starta datorn, funkar detta inte sätt in minnet och ta ut det andra. Värt att testa

Kanske lite off-topic, men jag uppgraderade precis till 4gb i min macbook alu 2.4ghz och i OSX visar den 4gb precis som det ska vara, men i win xp så visar den bara 2.72gb och att det är 512mb på grafikkortet istället för 256mb. Det "saknas" liksom ca 1gb i win xp jämfört me OSX ? :S

Nån som har svar på det, vad det kan bero på ?

Kör du 32-bitars Windows XP? Den kan inte adressera tillräckligt för att helt dra nytta av allt minne. För att göra det behöver du istället 64-bitarsversionen.

Är det någon skillnad på dessa minnen? Ska byta minnen i min Macbook alu..

http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010212366.aspx

Jag ser ingen skillnad på dem annat att den ena har en fin Mac-logga och är dubbelt så dyr. Macar kör med vanliga standardminnen så jag förstår inte varför man skulle vilja ha det.

1
Bevaka tråden