Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör TimeMachine när disken är full?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 21:19

Jag använder TimeMachine för att backa upp systemdisken och en Arkivdisk, där jag har de filer som jag absolut vill spara för framtiden. Jag har funktionen (TM) avstängd och sätter igång den då jag har sparat saker på Arkivdisken eller gjort förändringar på Systemdisken.

Om jag har TM igång hela tiden, tar den backup en gång i timmen löpande. Och om man har mycket att backa upp, så fylls den hårddisk man dedikerat till TM, rätt så snabbt.

Fråga: Vad händer när den dedikerade hårddisken för TM är full? Börjar den att ersätta bakifrån, dvs första backupen, andra backupen osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 21:28

Japp den kastar det som är äldst, så den kan aldrig fylla disken så pass att den slutar funkar, dock skall man ju inte ha en disk som är lika stor som den som man tar backup på utan större..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-01 21:35
Ursprungligen av ntity:

Japp den kastar det som är äldst, så den kan aldrig fylla disken så pass att den slutar funkar, dock skall man ju inte ha en disk som är lika stor som den som man tar backup på utan större..

Aha, det var ju bra att den inte slutar när den dedikerade hårddisken är "full". Dock kan det ju finnas de som inte önskar detta. T ex om man har ett färskt, nyinstallerat system i första backupen och sedan gör backup vid förändringar av systemet, som man kanske vill återgå till, så gäller det ju att hålla koll på mängden. Och sedan får man helt enkelt byta ut den dedikerade hårddisken mot en tom. T ex om man kör externa hårddiskar av modell större, så kan man ju bunkra upp och stapla dem i garderoben efterhand som de blir "fulla".

Jag har glömt att partitionera min externa HDD som jag kör TM på och den är nu full..
Kan jag ta bort allt i backup-mappen utom den som heter "Latest" och sen partitionera min externa så att TM inte använder 350 GB av de 500 jag har?

Eller kommer saker och ting att försvinna från min externa då?

Oerhört tacksam för svar!

/Pain

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag har glömt att partitionera min externa HDD som jag kör TM på och den är nu full..
Kan jag ta bort allt i backup-mappen utom den som heter "Latest" och sen partitionera min externa så att TM inte använder 350 GB av de 500 jag har?

Eller kommer saker och ting att försvinna från min externa då?

Oerhört tacksam för svar!

/Pain

Jag förde över allt till min andra hdd o formaterade den jag använder samt partitionerade den till 2 partitioner så TM får en egen o inte snor allt utrymme.. gjorde sedan en ny backup innan jag tog bort den gamla o förde sedan tillbaka allt annat igen..:)

Jag är inte helt säker, men vad jag vet efter att ha återställt mitt system några gånger från TM säkerhetskopia så kan jag bara välja mellan vissa tidpunkter, alltså inte alla!
Det betyder förmodligen att TM gör viktigare säkerhetskopior vid dessa tillfällena men det är inte säkert att du kan ta bort säkerhetskopiorna innan den tidpunkten... Förmodligen så är det fortfarande en grundbackup någon stans bland tidpunkterna...
Efter denna trötta förklaring så tror jag inte att du kan ta bort innan en viss tidpunkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 10:34
Ursprungligen av Reisan:

Om jag har TM igång hela tiden, tar den backup en gång i timmen löpande. Och om man har mycket att backa upp, så fylls den hårddisk man dedikerat till TM, rätt så snabbt.

Det stämmer inte riktigt. TM backar bara upp de filer som ändrats sedan sist. Om du tar backup varje timme (som TM är byggt för) så tar förmodligen varje backup väldigt litet plats på hårddisken (kanske typ noll bytes). (Bortsett från lite administrativ overhead som vi kan ignorera.)

Jag skulle tro att ditt förfarande att slå på TM de gånger du har ändrat något i princip drar lika mycket TM-plats som om du hade låtit TM ta backup varje timme.

Undantaget är om du har en stor fil som du ändrar på varje timme, och inte vill backa upp varje ändring...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 12:00

Vet inte var jag ha läst det, men har fått för mig att det rekommenderas en 4 ggr så stor disk för Time Machine, som man har källdisk. Eftersom programmet just skriver över den äldsta datan efter ett tag. Ett annat värdefullt tips är ju att utesluta vissa mappar som man kanske har pågående, eller väldigt stora, filer i som ändras ofta. På det sättet sparar man ju plats åt annat som kanske är mindre men viktigare

Jag gör så att jag låter Time Machine backa upp allt (förutom vissa valda mappar som "Filmer" & "Hämtade filer") så fort jag har min MBP inkopplad till mina FW-diskar. Men sen gör jag även en manuell backup till en annan disk då och då av mina allra käraste filer; musikbibliotek, bilder/foton och bibliotek/dokument. Skulle kunna använda ett annat backupprogram alt. ett skript till detta, men det är så lite jobb så det behövs inte. På det sättet har jag det allra viktigaste på tre diskar samt så har jag koll på att de där kritiska filerna är en exakt kopia av just ett specifikt tillfälle.

Reisan, för att ha en exakt kopia av ditt system kan jag rekommendera Carbon Copy Cloner. Det gör en exakt och bootbar kopia av din disk / ditt system. Bra vid t.ex. byte av systemdisk. Tar lite tid, men det är gratis och riktigt bra och smidigt.

1
Bevaka tråden