Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-kopplad skrivare till Leopard?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-02-04 23:26

Jag har en Brother HL-2030 kopplad (USB) till min stationära PC och nu vill jag gärna att min MBP ska kunna skriva ut på den. Hur gör man det smidigast? Jag har satt upp en fungerande Workgroup så jag lyckats dela ut skrivaren till min Tablet-PC men på macen ser jag inget...

Alla tips uppskattas!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-02-08 10:27

Ingen som kan hjälpa? :/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 11:34

Allra smidigast är om du köper till ett trådlöst nätverkskort till den skrivaren.
Finns att köpa original som option enligt Brothers hemsida.
Eller så använder du en AirPort express som skrivarserver.

Har du Leopard? Ser du inte skrivaren om du väljer windows-skrivare i skrivarinställningarna?
Gå in i säkerhetsinställningar och sätt brandväggen på att Tillåta alla inkommande anslutningar. Åtminstone tills du har fått kontakt med skrivaren.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-02-08 11:58

Tack Macus för ditt svar! Brandväggen är av och jag når mappar men jag ser inte skrivaren. Måste jag ha drivare installerade på macen? Som det ser ut nu når jag allt på macen som jag når på Tablet-PCn förutom just skrivaren.

Annars får jag ta och kolla upp trådlöst nätverkskort.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 14:03
  • Medlem
  • 2009-02-08 14:16

Hej,

Gå in i Systeminställningar / Skrivare och Fax
Klicka på "+" för att lägga till en skrivare.
Välj "Windows" i verktygsfältet

Hittar du inte skrivaren där så kan du försöka lägga till den manuellt:
Högerclicka (ctrl+click) i verktygsfältet och välj "Anpassa verktygsfältet"
Ta tag i "Avancerat"-ikonen och dra ut den till verktygsfältet. Klicka på "Klar"
Välj "Avancerat" i verktygsfältet (den ikon du precis drog dit"
På "Typ" väljer du windows.
I "URL:" skriver du smb://"ipadress till windowsdatorn"/"skrivarens utdelade namn"

/P

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:05
Ursprungligen av perka:

Hej,

Gå in i Systeminställningar / Skrivare och Fax
Klicka på "+" för att lägga till en skrivare.
Välj "Windows" i verktygsfältet

Hittar du inte skrivaren där så kan du försöka lägga till den manuellt:
Högerclicka (ctrl+click) i verktygsfältet och välj "Anpassa verktygsfältet"
Ta tag i "Avancerat"-ikonen och dra ut den till verktygsfältet. Klicka på "Klar"
Välj "Avancerat" i verktygsfältet (den ikon du precis drog dit"
På "Typ" väljer du windows.
I "URL:" skriver du smb://"ipadress till windowsdatorn"/"skrivarens utdelade namn"

/P

Men då bör man kanske sätta PC:n på en fast IP-adress först ifall att den får en annan lease rätt som det är. Helst vill man väl ha en dynamisk lösning som fungerar även efter omstart av router m m.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 14:14

Testa även att installera Bonjour på PC:n också. Förhoppningsvis dyker skrivaren upp som Bonjour shared på Macen.

http://support.apple.com/downloads/Bonjour_for_Windows

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-02-08 16:31

Macus: Drivare till Leopard sägs finnas inbyggda men jag har inte en enda skrivardrivare i listan. Kanske finns på DVD:n?
Laddade ner Bonjour för Windows men programmet säger att det inte finns någon skrivare.

perka: Provat men funkade inte heller. Min stationära (som skrivaren är kopplad till) är låst på .100 så det kanske borde funkat?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:55
Ursprungligen av Mårre:

Macus: Drivare till Leopard sägs finnas inbyggda men jag har inte en enda skrivardrivare i listan. Kanske finns på DVD:n?
Laddade ner Bonjour för Windows men programmet säger att det inte finns någon skrivare.

perka: Provat men funkade inte heller. Min stationära (som skrivaren är kopplad till) är låst på .100 så det kanske borde funkat?

Du kanske inte har fått med Brother-skrivarna när du installerade systemet.
Enklast är väl om du tar hem drivrutiner från nätet. Då kan du vara säker på att du får de senaste.

Sen har jag för mig att man ska använda backslash när man anger sökvägen till skrivare på PC. I så fall borde du skriva smb:\\"ip-adressen"\"namnet på skrivaren"

Men det kanske man slipper på Macen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:50

Det här kan kanske ge lite nyttig input:

http://support.apple.com/kb/TA26976?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 17:08

Du kan även pröva om du kan hitta skrivaren med HTTP istället.

http://x.x.x.100 :631/printers/"utdelade namnet på skrivaren"

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-02-08 19:36

Äntligen! Fick det att funka genom att installera 10.4-drivarna (som var det närmsta jag kunde hitta på brothers sida) samt smb://HP/HL-2030 (ip-adressen funkade inte). Pekade på CUPSdrivare 1.1 för HL-2030 och voila...så funkade det!

Tack både Macus och perka (jag körde via "Avancerat"). Underbart att slippa köpa trådlöst nätverkskort! Dock är det konstigt att jag inte kan få Bonjour for Windows att se skrivaren...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 21:03
Ursprungligen av Mårre:

Äntligen! Fick det att funka genom att installera 10.4-drivarna (som var det närmsta jag kunde hitta på brothers sida) samt smb://HP/HL-2030 (ip-adressen funkade inte). Pekade på CUPSdrivare 1.1 för HL-2030 och voila...så funkade det!

Tack både Macus och perka (jag körde via "Avancerat"). Underbart att slippa köpa trådlöst nätverkskort! Dock är det konstigt att jag inte kan få Bonjour for Windows att se skrivaren...

Bonjour funkar nog bara när du har skrivaren utdelad från en Mac eller Apple skrivarserver typ AirPort Express.

Kul att det löste sig. Perka ska nog ha mest av äran för det.

  • Medlem
  • 2009-02-09 09:35

Härligt! Kul att det löste sig!

/P

1
Bevaka tråden