Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar skrivare utan drivare genom Airport Express?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 17:22

Tjenare, funderar starkt på att köpa mig en AirPort Express till hemmet. Delvis för att få bättre signalstyrka i lägenheten och för att kunna streama musik till vardagsrummet. Men jag tänkte även ansluta min skrivare till den. Problemet är följande, jag har en äldre Lexmark Z33 skrivare. Det finns tyvärr inga drivrutiner för den till min iMac, utan drivrutiner kan jag inte använda den till min iMac. Frågan är alltså då om jag kan gå runt detta problem genom ansluta skrivaren till en AirPort Express och sedan komma åt den som en nätverksskrivare ifrån iMacen. Behövs inga drivrutiner om man använder sig av en nätverksskrivare, eller? Tror ni en AirPort Express är lösningen på mitt problem?

Känns lite surt att behöva köpa en ny skrivare just när man har köpt nya färgpatroner till Lexmarken...

Jag skulle läsa det här innan jag köper en AirPort: http://www.99mac.se/naetverk-saekerhet/95161-stendoed-airport-express.html?highlight=m%E4ster

Verkar vara mkt problem med dem, känner en som har stångat sig blodig med Apple för att få den fixat, vilket de struntat i. Men det kan ju vara otur med just den produktlinjen...?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-04 17:51

De som har fungerande Airportar skriver inga trådar om hur jävla bra dom är. Och det är säkert en överväldigande majoritet som är nöjda. Det är bara de som haft otur eller klantat till det som väsnas.
Så köp en Airport du, det är lugnt.
Fast det är nog inte Airportens fel om Lexmarken inte funkar, snarare Lexmarks fel. Eller ditt, som köpt fel skrivare.

Drivrutiner är ett måste för att skriva ut. Nätverk, USB, mm står "bara" för kontakten mellan dator och skrivare.

Ja, som MagnusB skriver, drivrutiner krävs.
Men kompatibiliteten är inte begränsad till den listan som Apple har t.ex. Många andra fungerar också. Bäst är väl om du kan testa hos någon innan köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-12 21:26

Jag har en Airport Express som jag är toknöjd med, alltid bra hastigheter och streamar näst intill konstant musik till en Denon-förstärkare samt utskrifter till en Epson-skrivare. Dock är den endast några månader gammal så vi får väl se om den dör när garantin går ut eller inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 21:30
Ursprungligen av prince:

Jag har en Airport Express som jag är toknöjd med, alltid bra hastigheter och streamar näst intill konstant musik till en Denon-förstärkare samt utskrifter till en Epson-skrivare. Dock är den endast några månader gammal så vi får väl se om den dör när garantin går ut eller inte..

Nix. Den lever fortfarande, två år senare

Lista över Airportkompatibla skrivare. Lexmark Z33 finns tyvärr inte med.

Fyller på med lite frågor. Jag har köpt en APE och undrar hur man ser till att ingen annan kan ansluta til mitt internet? Är det förinställt på något sätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-14 19:17

Öppna Airportadministartörsverktyg som ligger i Program/Verktyg. Väl inne i Expressen gå till Säkerhet.

Yes!!

Ska jag klicka för aktivera trådlös säkerhet eller räcke det med att välja ange nytt lösenord?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-16 22:22

Aktivera trådlös säkerhet. Wep eller Vpa.

Yes!!

Har två Airport Express sedan länge. Fungerar klockrent båda två. Har dock aldrig haft behov av att skriva ut via dem.

Att kunna streama musik till vardagsrummet och köket samtidigt i perfekt harmoni är gudomligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-10 00:39
Ursprungligen av kottkrig:

Har två Airport Express sedan länge. Fungerar klockrent båda två. Har dock aldrig haft behov av att skriva ut via dem.

Att kunna streama musik till vardagsrummet och köket samtidigt i perfekt harmoni är gudomligt.

Håller med helt, på båda punkterna. Skirvare? Nope. Musik? Japp. Skulle vilja ha en slimmad variant som bara har ljudutgång, utan usb eller RJ-45 uttag på. Airport light, lixom. Bara det jag behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:27

Jag funderar på att byta ut den nu, eftersom den inte stödjer n-draft, men det är nästan lite sorgligt när den fungerar utan minsta problem

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-10 12:21
Ursprungligen av prince:

Jag funderar på att byta ut den nu, eftersom den inte stödjer n-draft, men det är nästan lite sorgligt när den fungerar utan minsta problem

Jag sålde min -g när jag uppgraderade till -n. Fick nästan 600:- för den gamla på Tradera. De har ett bra andrahandsvärde.

Jag har en av de nya, de som stöder n-draft samt en av de gamla. Den gamla sitter inom smidigt kabelräckhåll till timecapsulen. Timecapsulen delar ut ett fullfjädrat n-nätverk och Expressen delar ut ett g-nätverk. (Till iPhonen och besökandes datorer)

Fungerar riktigt smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 12:35
Ursprungligen av kottkrig:

Jag har en av de nya, de som stöder n-draft samt en av de gamla. Den gamla sitter inom smidigt kabelräckhåll till timecapsulen. Timecapsulen delar ut ett fullfjädrat n-nätverk och Expressen delar ut ett g-nätverk. (Till iPhonen och besökandes datorer)

Fungerar riktigt smidigt.

Smart!

Kanske skulle göra som du då, eftersom jag har en iPhone, ett Wii och en första generationens MacBook utöver grejerna som stödjer n-draft.

Är APE fortfarande köpvärd? Noterade att det är en två år gammal produkt, om inte mer? Apple har kanske uppdaterat den med åren?

Ursprungligen av Tantalos:

Är APE fortfarande köpvärd? Noterade att det är en två år gammal produkt, om inte mer? Apple har kanske uppdaterat den med åren?

Köpvärd och köpvärd. Det beror ju på vad du tänkt använda den till. Finns ju inte särskilt många andra trådlösa alternativ som smidigt kan spela musik från itunes. Så i det avseendet är den ju prima.

Skall den bara användas till att dela ut ett trådlöst nätverk från ett bredbandsmodem så är det klart att det finns mer prisvärda alternativ.

Har man användning av funktionerna som Expressen kan erbjuda så har iaf inte jag hittat särskilt många konkurrenter.

Ursprungligen av kottkrig:

Köpvärd och köpvärd. Det beror ju på vad du tänkt använda den till. Finns ju inte särskilt många andra trådlösa alternativ som smidigt kan spela musik från itunes. Så i det avseendet är den ju prima.

Skall den bara användas till att dela ut ett trådlöst nätverk från ett bredbandsmodem så är det klart att det finns mer prisvärda alternativ.

Har man användning av funktionerna som Expressen kan erbjuda så har iaf inte jag hittat särskilt många konkurrenter.

Jag beställde en.

Jag ska främst använda den för att dela ut ett trådlöst nätverk, men jag är lite väl förtjust i funktionerna för att lägga pengarna på något annat. Och så är den ju extremt söt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 08:10

Jag har min AirPort Express på övervåningen. Helt suveränt att koppla ihop nätverken med WDS.
Förut så hade jag en TP-kabel hängade på utsidan av huset. Det var inte lika snyggt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-08 15:32
Ursprungligen av Macus:

Jag har min AirPort Express på övervåningen. Helt suveränt att koppla ihop nätverken med WDS. Förut så hade jag en TP-kabel hängade på utsidan av huset. Det var inte lika snyggt.

Är du medveten om att den gamla lösningen med ethernet mellan AirPortarna var en bättre lösning då WDS förbrukar en del av den trådlösa bandbredden?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 16:01
Ursprungligen av frazze:

Är du medveten om att den gamla lösningen med ethernet mellan AirPortarna var en bättre lösning då WDS förbrukar en del av den trådlösa bandbredden?

Jag har byggt om nätverket i flera olika steg. Ett tag så körde jag enbart trådlöst från övervåningen. Då slapp jag kabeln på utsidan.

Men för mig var det en sämre lösning eftersom jag fick ständiga störningar från grannarnas trådlösa nätverk. De bytte channel titt som tätt. Dessutom så hade jag inget bra trådlöst nätverkskort till min ena Power Mac. Jag använde en d-link USB-sticka med halvtaskig drivrutin från Ralink.

Sen kom jag på att jag kunde använda WDS-bryggan. Det var inte som en ersättning för kabeln på utsidan, utan mer en lösning på problemet med störningarna från grannarna.

På köpet fick jag möjligheten att använda AirTunes på övervåningen samt att ha två skrivare utdelade på nätet, en på varje våning.

Jag har även strömmat HD-video till min AppleTV från internet utan att jag har upplevt några som helst prestandaproblem.

1
Bevaka tråden