Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får Selfassigned ip-adress, kan inte ansluta till nätet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick tillbaka min Mac i måndags efter att det varit på verkstan och fått nytt strömagg. Allt funkar som det ska utom en sak. När jag skulle ansluta den till internet igen så stod det i nätverksinställningarna att nätverksporten tagit en "Self assigned ip-adress" med adressen 169.254.x.x . Enligt mina dokument från min isp ska jag ha vilken adress som helst utom denna. Problemet är dock att även om jag klickar på refresch DHCP så får jag ingen ny adress.

Efter lite sökande på Apples supportforum, iPod Touch halleluja, så fann jag en tråd där någon rekomenderade att man i brandväggsinställningarna skulle klicka i "allow all incomming connections" istället för, som jag hade tidigare, "set access for specific services...". När jag gjort detta funkar anslutningen men samtidigt känner jag att jag har mindre kontroll över vilka program som ansluter till nätet.

Jag vill kunna återgå till "set access..." men så fort jag gör det så tappar jag anslutningen och får tillbaks "self assigned..." på porten. Jag antar att det är något som ska nollställas men vad???

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-28 14:15

Jag har drabbats av samma problem....IP-adressen tilldelas från Telias modem till en dator. Den som först slås på. Alla andra datorer i nätverket får "Self assigned ip-adress, and will not be able to connect to internet".....och jag har "allow all incomming connections" i brandväggen....Nätverket har tidigare fungerat i flera år utan problem...jag har slitit med problemet och är nu bara trött och grinig. Här började problemet 18 januari.

Senast redigerat 2009-01-28 14:31
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 14:30
Ursprungligen av ThomasC:

Jag har drabbats av samma problem....IP-adressen tilldelas från Telias modem till en dator. Den som först slås på. Alla andra datorer i nätverket får "Self assigned ip-adress, and will not be able to connect to internet"....jag har slitit med problemet och är nu bara trött och grinig.

Detta är ju inte samma problem som trådskaparens, du behöver en router.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-28 14:34
Ursprungligen av ufred:

Detta är ju inte samma problem som trådskaparens, du behöver en router.

Problemet är att jag har dubbla routrar, med 6 datorer, 6 skrivare och en nätverksdisk ansluten......Telias ADSL-modem är anslutet till routersystemet som det varit sedan flera år tillbaka.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-01-28 15:09

När datorn startas först ges följande IP-adress:

Följande datorer får följande utseende...och kan inte ansluta till internet:

Det hela är helt kokkobello!?!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 23:43
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag fick tillbaka min Mac i måndags efter att det varit på verkstan och fått nytt strömagg. Allt funkar som det ska utom en sak. När jag skulle ansluta den till internet igen så stod det i nätverksinställningarna att nätverksporten tagit en "Self assigned ip-adress" med adressen 169.254.x.x . Enligt mina dokument från min isp ska jag ha vilken adress som helst utom denna. Problemet är dock att även om jag klickar på refresch DHCP så får jag ingen ny adress.

Efter lite sökande på Apples supportforum, iPod Touch halleluja, så fann jag en tråd där någon rekomenderade att man i brandväggsinställningarna skulle klicka i "allow all incomming connections" istället för, som jag hade tidigare, "set access for specific services...". När jag gjort detta funkar anslutningen men samtidigt känner jag att jag har mindre kontroll över vilka program som ansluter till nätet.

Jag vill kunna återgå till "set access..." men så fort jag gör det så tappar jag anslutningen och får tillbaks "self assigned..." på porten. Jag antar att det är något som ska nollställas men vad???

Den här tråden innehåller en hel del matnyttigt verkar det som på det här området.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=7897211&#7897211

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-28 23:45

och någon löste det visst genom att tömma caches

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6875020&#6875020

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-06 00:33

Har liknande problem som jag skriver om i en tråd här, men där är även en Airport Express inblandad och vad finns det för motsvarande åtgärd som att "tömma cache"? Kan säga att jag har hårdvaru-reset:at den och återställt till fabriksinställningar.
P.S. Att tömma cache:n på en av datorerna som inte kan connecta har inte löst problemet heller.

  • Medlem
  • 2009-02-06 10:45

ThomasC:
Det verkar vara något felkonfigurerat eller felkopplat i ditt fall. Den första datorn får en EXTERN IP-adress från Telia. Troligtvis kan du bara få en extern IP-adress, vilket gör att dina andra datorer inte kan ansluta. Antagligen är din router inställd i brygglägge, vilket inte kommer fungera om du ska köra fler datorer på en extern IP. Alternativt har du kopplat några sladdar fel, tex modemet är inte inkopplat på internetporten i routern.

qnx:
Har läst den andra tråden. Är du säker på att du kan få fler än 1 IP-adress tilldelad från stadsnätet? Har du Airport expressen inställd i bryggläge eller NAT?
I bryggläge så får du IP-adresserna från din internetleverantör, och kopplar du in fler datorer måste du även kunna få fler adresser från din leverantör.
Kör man NAT så får routern en extern IP-adress från internetleverantöre och delar sedan ut interna IP-adresser till alla datorer som är anslutna.

/P

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-07 00:23
Ursprungligen av perka:

qnx:
Har läst den andra tråden. Är du säker på att du kan få fler än 1 IP-adress tilldelad från stadsnätet? Har du Airport expressen inställd i bryggläge eller NAT?
I bryggläge så får du IP-adresserna från din internetleverantör, och kopplar du in fler datorer måste du även kunna få fler adresser från din leverantör.
Kör man NAT så får routern en extern IP-adress från internetleverantöre och delar sedan ut interna IP-adresser till alla datorer som är anslutna.

/P

Helt rätt: jag får bara en IP/lägenhet från stadsnätet. APX:en är då inställd i "Share a public IP address", där både DHCP och NAT används. Är 99% säker på att det är så det ska vara... och ändå funkar det inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 00:40

Cogito ergo Mac:
Hur gick det? Har du läst tråden jag hittade? Verkar som din tråd blir kapad.. kul att veta om det fanns något matnyttigt där som löste problemet, eller om du hittade en annan lösning.

Ursprungligen av ufred:

Cogito ergo Mac:
Hur gick det? Har du läst tråden jag hittade? Verkar som din tråd blir kapad.. kul att veta om det fanns något matnyttigt där som löste problemet, eller om du hittade en annan lösning.

Hej

Jo jag har läst den men jag har inte gjort det än, ska försöka få det gjort idag.

Ehm sitter och tittar på inställningarna i Cocktail...när de säger att man ska rensa alla caches menar de då verkligen ALLA? Det är ju mängder med kryss att fylla i!

En fråga till: Hur gör jag för att KÖRA Cocktail, finns ju ingen go/run/do your deed-knapp???

Senast redigerat 2009-02-07 09:09

Att köra Cocktail funkade, tror jag, under förutsättning att det gjorde vad det skulle i samband med omstart. Dock kom problemet tillbaka i samband med den senaste uppdateringen av Java och RSS-säkerhet från Apple. Med andra ord är jag nu tillbaka till att ha en inställning som låter systemet bestämma vilka program som ska ha åtkomst till nätet och inte, vet inte om jag gillar den situationen.

1
Bevaka tråden