Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook vägrar installera OSX 10.5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 15:13

Hej!

Har en Macbook här (2.2Ghz). Hårddisken i maskinen blev utbytt av maskinens ägare då han kvaddade den gamla disken. Nu fick jag i uppdrag att installera OSX 10.5 och datorn datorn startar upp med skivan, sen så kommer det en ruta att "Mac OSX kan inte installeras på denna datorn". Jag tänkte wtf och startade den via Firewire istället. Och då är det ett rött utropstecken på hd-symbolen. Då ville den bli partionerad rätt.

Jag valde HFS+ extended journalförd skiftlägeskänslig. Och partionerade den med 1 partition på 300gb.

Sen så startar den installationen och så helt plötsligt dyker det upp en ruta där den säger att det går inte installera OSX på den här datorn.

Skivan är en vanlig Leopard-skiva från butik och ingen installationsdisk till någon specifik Mac.

Vad fan är det för fel på datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 15:24

Har varit med om liknande sak. Lyckades hitta en macbook os x skiva och då fungerade det. Sjukt skumt!

Hej
När du partitionerade hdn, valde du då GUID partition map?
Lite lurigt - lätt att missa.
/Lennart

Du har väl använt en maskinspecifik skiva (som följde med en annan mac vid köpet) och inte en "retail", dvs fullversionen som man köper separat och som passar alla macar. Då blir resultatet precis som du beskriver. Försök hitta originalskivan som följde med den aktuella MB.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-05 23:38
Ursprungligen av johan_tanying:

Du har väl använt en maskinspecifik skiva (som följde med en annan mac vid köpet) och inte en "retail", dvs fullversionen som man köper separat och som passar alla macar. Då blir resultatet precis som du beskriver. Försök hitta originalskivan som följde med den aktuella MB.

Jag använde en retail-skiva som jag använt i min egna ibook och som funkat där och även på min imac. Men ville inte på denna macbook. Och den är vald på GUID på partitionen.

Allt är OK enligt krav och specar men ändå säger den nej. Varför?

Edit: Orginalskivan är väck och kan ej hittas.

hur gammal är retail-skivan?

är det en första-release (10.5.0) är det inte säkert att macbooken tickar igång på den.
(leopard släpptes några veckor innan första macbooken @ 2.2GHz...)

  • Oregistrerad
  • 2009-02-06 00:37
Ursprungligen av gabriela:

hur gammal är retail-skivan?

är det en första-release (10.5.0) är det inte säkert att macbooken tickar igång på den.
(leopard släpptes några veckor innan första macbooken @ 2.2GHz...)

Den är 10.5.0 ja. Men min iNtel imac (late 2006) och min ibook G4 tickar igång på den skivan, varför skulle inte MB´n göra det?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Den är 10.5.0 ja. Men min iNtel imac (late 2006) och min ibook G4 tickar igång på den skivan, varför skulle inte MB´n göra det?

därför att skivan är äldre än maskinen.
det skulle inte gå att installera från din skiva på någon maskin lanserad efter oktober 2007.

Det borde gå med den skivan. MacBook 2.2 levererades med 10.5.0

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/stats/macbook-core-2-duo-2.2-white-13-late-2007-santa-rosa-specs.html

Och datorn startar ju upp från den skivan - då ska det gå att installera från den också.

Jag tror mer på leni45s teori (se inlägg #3). Vilken partitionstabell (partition map) valde du när du formaterade och partitionerade disken? Det måste vara GUID. Kolla det.

Sen undrar jag, bara av ren nyfikenhet: Varför valde du "skiftlägeskänslig"? Något speciellt syfte med detta? Jag har hört att det är problem med vissa program - att de inte funkar på skiftlägeskänsliga diskar?

Din MB kanske kräver nyare system än 10.5.0? Titta i spec hos exvis wwwverymac.com eller www.lowendmac.com.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 07:29

Vad gör man om man har en äldre skiva men en nyare maskin? eller ok då får man iof med den.

Man skall _aldrig_ välja skiftlägeskänsligt om man inte vet exakt varför man måste ha det (vanligt folk behöver det inte då många program får krupp och funkar dåligt/inte alls).

1
Bevaka tråden