Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trist ljudsurrande med inkopplade högtalare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har skaffat nya datorhögtalare till min macbook pro och när jag kopplar in dem så uppstår ett trist surrande som inte går att få bort. Min flickvän har inte samma problem med sin macbook, där fungerar det felfritt, alltså inget surrande bakgrundsljud där inte. Någon som vet vad det kan bero?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-04 15:03

Glapp vid ljudkontakten? Prova andra högtalare/hörlurar.

Det kanske är glapp. Kommer upp något annat konstigt ljud när jag sätter in hörlurarna. Har inga andra högtalare att testa på.

Ljudet är tyvärr så pass irriterande att det inte går att ha högtalarna på när allt är tyst. Det är liksom en förutsättning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-24 13:06

Jag har en ny Macbook Pro 2,4Ghz(fick den i Oktober) och jag har samma problem med stereo-ut...

Ett statiskt brus och högfrekvent ljud i bakgrunden då man kopplar in externa hörlurar. Bruset startar när man sätter på musik eller börjar se nån film i en mediaspelare. Spelar ingen roll om man sätter volymen till 0 , bruset ligger på en konstant och väldigt störande nivå.

Om man sen pausar filmen eller musiken så fortsätter bruset ungefär en halv minut, sen blir det tyst. Startar man filmen/musiken igen så återkommer bruset.

Detta fenomen har jag bara upplevt med stereo-ut, den interna högtalarna har inga oljud för sig. Bruset finns både med strömkabeln inkopplad och utan.

Även testat ta i ett element medan man rör skalet på datorn för att se om det är jordat ordentligt(en bekant fick stötar av sin bärbara när han rörde ett element, nån komponent som inte var ordentligt jordad i datorn), ingen skillnad där. Inga stötar och fortfarande brus under tiden.

Nån mer som upplevt detta problem med stereo-ut?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-13 08:29

Har samma brus här, denna macbook pro är inköpt i december. Verkar vara ett återkommande problem. Någon som vet var problemet sitter, dvs hur mycket arbete det är för apple att åtgärda det, eller om det går att fixa själv.

jag har på tre macar stött på detta och nu även på min nya macbook air... katastrof... ingen som vet vad man kan göra åt det?

Ni som har problem, hur ser era vägguttag ut där ni bor?

förtydligar lite, jonas misstänker nog att bruset kan uppstå om man använder ojordade uttag.

aha! så om jag provar att dra ur elen så kanske det försvinner!

Prova jordade uttag. Har ni bärbara, kör på batteri.

Skillnad ?

Jag lånar tråden lite.

Nej, jag upplever ingen skillnad med batteri/nätström.

Ursprungligen av magnus.forsberg:

Jag lånar tråden lite.

Nej, jag upplever ingen skillnad med batteri/nätström.

Upplever du kanske skillnad med jordning / icke jordning

Hur skickar ni ljudet ut.

Att ha voymen ut från datorn låg och dra på mkt med de externa högtalernas förstärkare brukar generera extra brus i mängd.

80% volym på interna volymen och sedan stäla in externa på lagom nivå funkar bra för mig.

Ett annat tips är att ha separata källor för strömförsörjning till de olika delarna dvs. högtalare i ett uttag, dator i ett osv. Jag hade ett liknande problem när den externa skärmen satt i samma uttag som högtalarna.

För mig spelar det ingen roll med uttag, jag kör på batteri och använder lurar. Så fort "ljudet blir aktivt", dvs när iTunes börjar spela eller dylikt knäpper det till och sen är det brus, oavsett volym.

Vad som är väldigt intressant är om det fortfarande finns kvar i nya macbooks och macbook pros.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-02-04 22:17

Gick in på en macbutik och testade de nya macarna med mina hörlurar.

Både nya Macbook Pro och Macbook har brus i stereo-ut-porten. Det verkar som de har brus hela tiden oavsett om de spelar ljud, eller står idle.

Macbook Air däremot hade inte en tillstymmelse till brus i sin stereo-ut-port...

Vad ska man säga... "Det är för DÅLIGT!"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-05 08:48

Mina gamla PM G5 är det konstant bus i ljudutgången. Så även min nyare MBP. Nästan så jag funderar på att köpa USB-ljudkort istället.

Min MacBook (alu) 2.0 GHz har inget brus.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-02-06 17:09

Har brus i min MBP Unibody. Har för mig att min gamla MacBook late 2006 inte har det, ska testa när jag kommer hem.

I min MBP från nov 2008 hör jag inget brus, bortsett från ev. tinnitus

Har ett elakt brus i min nya unibody macbook pro... Det är enormt med in-ear-lurar då man vackert får ha lägre volym för att inte spränga trumhinnorna. Fick bytt ljudkortet/logikkortet (eller vad det nu är) men bruset är kvar :-/

1
Bevaka tråden