Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera Western Digital My Book Studio Edition för både Mac och PC?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis beställt en på 1 TB och undrar vad det är jag ska tänka på om jag vill kunna använda den både med min MacBook 2.0 (hela tiden) men också för PC (ngn ggn ibland kanske).

Är det FAT32 på hela disken som gäller eller?

Vill att den ska funka optimalt med Macen, men även ha möjlighet att flytta filer från PC till den.

i så fall är det FAT32. Annars kommer du inte kunna skriva data till den från både macbooken och windows-datorn.
Kom sen ihåg att FAT32 inte klarar filer större än 4 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 11:05

FAT32 har begränsning på 4GB, dvs kan du inte spara en .img fil på mer än 4 GB. Men bästa är väl o göra 2 eller flera partitioner som du kan utnyttja. En som är FAT32, o sen någon/några som är Mac formaterade (kommer inte ihåg namnet på de nu). På de sättet så kan du ju ändå ha större filer på någon av partitionerna osv. Så har jag iaf gjort på min disk.

Funkar FAT32 lika snabbt och bra som OSX egna filsystem? Att jag inte kan flytta mer än 4 GB åt gången kan jag leva med - men jag vill inte lagga ner systemet i övrigt...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-03 12:38
Ursprungligen av ettepostkonto:

Funkar FAT32 lika snabbt och bra som OSX egna filsystem? Att jag inte kan flytta mer än 4 GB åt gången kan jag leva med - men jag vill inte lagga ner systemet i övrigt...

Ja de är ingen stor prestandaförlust vad jag har märkt av iaf.
Hittade iaf detta i ett annat forum:

"Det finns även möjlighet att köra NTFS på en Mac. Antingen via opensource-programmet MacFuse eller ett program som heter Paragon NTFS for Mac.

Valet beror väldigt mycket på hur du ska använda din externa hårddisk. FAT32 ger bäst prestanda på alla platformar, men saknar lite moderna funktioner. Ska man använda disken mycket på en Windows-maskin så bör man välja NTFS och installera t.ex. MacFuse eller Paragon NTFS på sin Mac.
Ska man använda den mycket på sin Mac men ibland måste komma åt filerna på en Windows-dator så kan det vara värt att köpa MacDrive så att man kan använda HFS+ på den.

Ska du enbart köra disken på din Mac så ska man köra HFS+."

Kan jag göra om WD:n till FAT32 i Macen?

Borde gå, använd programmet Skivverktyg.app.

1
Bevaka tråden