Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken GPS (fristående till bilrutan) är kompatibel med Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

FRÅGA ETT: Har en Navigon som jag köpte efter att ha blivit mest sugen på den efter M3's stora tester förra sommaren. Som tur var hade jag vid inköpstillfället tillgång till en windowsmaskin, så jag kunde installera deras programvara och registrera Navigonen och lösa in vouchern och ladda ner nya kartor. Nu är det snart dags att uppdatera kartirna igen, och pc-burken finns inte längre kvar i hushållet. Vad göra? Finns det någon som vet mer? Kan man på nåt sätt installera manuellt via min SD-kortläsare eller måste allt gå via det omständiga programmet som (mig veterligen) bara finns för pc?

Och nej, Navigon har inte svarat på mina frågor till supporten angående detta. Bara e-tystnad hittills.

FRÅGA TVÅ: Farsan ska också ha en GPS. Vilken ska jag rekommendera honom (alltså vilken kan man registrera och uppdatera etc med endast Mac OS X i sin ägo) ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 23:27
Ursprungligen av sjovall:

FRÅGA TVÅ: Farsan ska också ha en GPS. Vilken ska jag rekommendera honom (alltså vilken kan man registrera och uppdatera etc med endast Mac OS X i sin ägo) ?

Jag har en Mac och en Tomtom One. De fungerar bra ihop numera. Första versionen av deras program Tomtom HOME fungerade inte så bra. Jag laddar ner kartor, uppdateringar och nya ljud etc utan några som helst problem.

Passa dig för Garmin.
Mkt lite är anpassat för Mac.

Tröttnade på min och gav den till farsan.
Uppdateringar sköter brorsan på en pc.

Tomtom

Har en tomtom Go 720 som funkar bra ihop med macen, iPoden och numera även iPhonen

Tomtom känns mest macig att använda jämfört med andra bilnavigatorer också. Har uppdaterat kartor och programvaror i den så den har iQ-routes och filvisning som de senaste versionerna av GO-serien.

För övrigt så funkar handsfree-funktionen klanderfritt ihop med iPhonen vilket den aldrig gjorde Nokia N95:an.

Ursprungligen av Goflorp:

Passa dig för Garmin.
Mkt lite är anpassat för Mac.

Tröttnade på min och gav den till farsan.
Uppdateringar sköter brorsan på en pc.

Är det något speciellt som funkade dåligt?

Har själv ett par Garmin nüvi-modeller som jag är nöjd med. Finns officiella verktyg till Mac som uppdaterar GPSens kartor, programvara och egna intresseplatser. Har inte använt just kartuppdateringen men alla andra program har funkat bra.

Jag har en Navigon 8110 som jag har haft i någon månad och bland det sämsta jag varit med om..

Har varit i kontakt 3-4 ggr med deras support och endast en gång har dom svarat i Sverige, annars blivit kopplad till Tyskland eller Belgien.
Denna gången var det någon som inte kunde alls så mycket svenska så han bad mig ta allt på engelska, dock inga problem men ringer man till sverige så förväntar man sig att dom skall tala svenska.

Till saken hör att jag inte kan synca den i Mac.

Den tappar gps signalen och "låser" sig så jag får ladda ur den helt genom att låta den ligga och då funkar gpsén efter ett tag och i 5 min sen hänger den sig igen.

Automatiskt Natt/Dag läget funkar heller inte utan måste byta till manuellt vilket med är lite irriterande eftersom jag hade som krav att den skulle det mesta.

Jag köpte denna för att jag tycker om gränssnittet och vill inte ha någon billigare "skit".

Hade som krav Röststyrning, Automatisk Dag/Natt, Hyffsat stor display, Tmc, Filväljare.

Navigon har allt detta och lite till men det kan vara bra om den funkar och om inte annat att man skall kunna få svar av Supporten.

När jag ringer dom och berättar mina fel som jag även haft ett tag så ber dom mig skicka in den, Jag säger att jag inte accepterar detta eftersom den är så ny att jag vill ha den utbytt.

Jag får som svar att jag måste maila in mina problem, Dom kan inte hantera detta över telefon, Vilket är lite konstigt eftersom dom har en hämt service eller vad dom nu kallar det.

Nej, Jag kommer att lämna tillbaka denna till butiken igen och så ser det ut som att det blir en TomTom igen.
Lite synd eftersom Navigon har ett väldigt snyggt gränssnitt annars.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-23 22:20

Navigon har lagt upp en beta av Fresh för OS X. Har inte testat än men äntligen händer det något. Nu kanske man äntligen kan radera Win-partitionen

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-01-23 23:04

Jippiiiiii. Funkar klockrent. Nu åker Windows ut.

1
Bevaka tråden