Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla en Macbook till LCD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Hur kopplar man lättast en Macbook till en LCD tv, ska man köra mini-dvi-->hdmi eller mini-dvi-dvi, är det någon stor kvalitetsskillnad mellan de två gränssnitten?

Det var bilden, nu till ljudet. Hur löser man det? Jag har ingen förstärkare eller dylikt så det blir att koppla in direkt i TV:n. Har följande ingångar: Audio In (RGB/DVI) och Component.
Jag har läst här på forumet att om man kopplar sin Macbook till TV:n genom HDMI så får man fördröjningar i ljudet såvida man inte kopplar in en förstärkare, gäller samma sak för DVI?

Hittat följande adapter (Apple mini-dvi-->dvi kopia) och undrar om det är någon som helst kvalitetsskillnad mellan Apples egna och den här.

Tack på förhand!

Bilden:
Jag skulle utan tvekan köra mini-dvi-->dvi och sedan en dvi2hdmi-adapter. Så har jag kört och det funkar fint. Du får antagligen inget extra ur en mini-dvi-->hdmi-adapter. Du får ju oavsett inget ljud från mini-dvi-kontakten, så då är det bara en dvi-signal kvar.
Ljudet:
Vill du göra det enkelt. Köp en stereo(3.5mm)-->RCA-kabel och kör på audio in. Jag antar att det är RCA som gäller, men kolla självklat upp det.

Enligt ovanstående config har jag sett och visat massor av media som kräver ljud/bild-sync och jag har varit nöjd.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Citerar dig

Jag tror jag läste någonstans att det inte spelar någon roll kvalitetsmässigt om man kör mini-dvi-->hdmi adapter-->TV eller mini-dvi-->dvi adapter-->TV, det är ju ändå samma (mini)dvi signal som skickas ut från datorn som når TV:n oavsett vilken väg man tar. Är detta riktigt eller är jag ute och cyklar?

Min audio in ingång är en vanlig 3.5mm "hörlursingång" om det heter så. Min component ingång är däremot RCA med då är det både left och right kablar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 18:14

du kan köra 3,5 mm ---> 3,5 mm funkar bra, men inte världsklass.

köp en balanserad 3,5 så blir det lika bra/dåligt som om du kör RCA L/R in i TV.n

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-03 18:14

Vad skriver jag, det är nog givet att det blir bättre via RCA, antar att signalen in i minitelen på TV.n inte är balanserad.

1
Bevaka tråden