Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär - Är du en MacGuru?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har nöjet att presentera en ny rolig och lärorik funktion som vi tror kommer bli mycket populär. Prov heter en ny flik i menyraden och där kommer vi testa dina kunskaper inom Macvärlden och vi får alla svart på vitt vem som vet mest om Apples historia, hårdvara, mjukvara och om 99mac till exempel.

Vi har delat in frågor i olika kategorier och varje prov består av 12 frågor. Du har endast 2 minuter på dig att besvara samtliga frågor - annars blir svaren diskvalificerade. Det ger dig 10 sekunder per svar och bör minska risken för fusk genom Google etc.

Resultaten visas öppet och alla kan se vem som klarat varje prov bäst (vi visar endast topp 20). För att få betyget "godkänt" krävs det minst 8 rätt av 12 frågor - du får ett mail efter varje prov. Du kan endast göra varje prov en gång.

Från och med nu kommer vi presentera nya prov löpande och för att skapa intressanta och givande prov behöver vi hjälp ifrån er medlemmar. Om du har frågor som du vill att vi inkluderar i kommande prov - maila dom till guru@99mac.com tillsammans med fyra svarsalternativ och det rätta svaret.

- Idag presenterar vi två prov: "99mac historia prov 1" och "Apples milstolpar prov 1". Sätt igång och skriv nu!

Klicka på "Kunskapsprov" bland flikarna ovan för att sätta igång eller klicka här.

Senast redigerat 2003-04-09 00:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Klicka på "prov" bland flikarna ovan för att sätta igång.

Huh? Var?

Ah, där dök de upp.

Ciryon

Fan va gött! Nu kan man verkligen förkovra sig i sin oerhörd nördstatus. 9 poäng på Apples historia är jag rätt nöjd med... Fast det var ju de som var bättre!

Störtskön idé!

/Jont Olof

Äsch då!

7 poäng på varje prov. Dom var ju knepiga ju...

/j

Jeeze.. Hur dålig får man bli?

  • Medlem
  • 2003-04-09 02:08

8 på Apples historia är helt ok om man är total årtalsanalfabet som jag men bra är det väl inte.
99-kunskap var lättare.

Mer test! Detta var roligt.

  • Medlem
  • 2003-04-09 02:21

Aaaarggg... sju jävla poäng, får man göra om det?
Har ju förbövelen läst 2-3 böcker om Apples historia och varit med sedan 1990.... dammit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 02:30

xxxxxxxxxxxxxxx

1. 7/12
2. 10/12

/edit: du kan inte säga rätta svaret här Mondo...

Senast redigerat 2003-04-09 09:24

gah...besvikelse på mac os historia men ops vad man kunde om 99mac då.... trots att man mer eller mindre är en "lurker"....
1: 8/12
2: 10/12

1: 11/12
2: 8/12

Lite pinsamt där på sista, kanske inte borde gjort provet klockan 6 på morgonen. :rolleyes:

Apple: 8/12
99mac: 11/12

Det kommer naturligtvis fler test - både lättare och svårare - inom fler områden.

Men vi behöver hjälp ifrån er medlemmar! Det är inte helt lätt att hitta på både roliga och knepiga frågor, framförallt inte om vi ska producera många prov i månaden.

Maila roliga frågor med 4 svarsalternativ (och det rätta svaret) till guru@99mac.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 09:40

3 poäng på Apple Historia. Inte illa va?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-09 09:41

Jag frågar publiken:

När sålde Woz folkabussen?

a. 3 februari 1979

b. 26 december 1978

c. Bill Gates snodde den

d. Steve Jobs snodde den

Fatta era mentometerknappar och tryck nu!

Skitkul test!!!!
Även om resultatet ang 99mac visar att jag knappt kan hitta bokmärket hit.

99mac / 6
Apple / 8

T-son

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-09 12:04

1. 10 av 12
2. 6 av 12

99mac test.

10/12.

Fortsätter med resten sedan måste få lite mat i mig idag...

99mac 12/12
Apple 11/12

Tvivlar dock på att Apple startades xxxxx
Jag har för mig att Apple startades xxxxx

Senast redigerat 2003-04-09 14:05

Precis min mening..
Det var inget aprilskämt, isåfall är det ett långlivat sådant

Så hit med mina 11/12 istället för som nu 10/12

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-09 12:50

8/12 på Apple-testet, 10/12 på 99mac-testet.
Dock har jag också bestämt för mig att Apple startades -76, så jag vill ha ett till poäng!
På 99mac-testet ska erkännas att det mest var tur som låg bakom resultatet...

Hush på er, avslöja inga svar här.

(svaret är nu fixat)

Om det är som Micke säger så borde jag ha 1 poäng till, svarade nämligen så och var lite förvånad att jag fick fel.

Vet ej om det går att ändra i efterhand, kanske kan Martin kika i databasen. Men räkna inte med att det går... (så har ni chansen att bli glatt överraskade).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-09 13:21

Det innebär alltså att två av alternativen ursprungligen var fel!

Vad var fel utöver årtalet? Namnet som du nämnde tidigare eller?

Skärpning 99mac!

Uppdatering:

Skriv inte dom rätta svaren i denna diskussion - maila till guru@99mac.com om ni anser att någonting är felaktigt!!

Kommentar 1 ifrån Micke W:
Det årtal du anger är också det rätta svaret i frågan. Jag måste ha klickat i fel ruta när vi skapade provet klockan 00.45 igår natt. Felet är rättat och finns inte längre.

Kommentar 2 ifrån Mondo:
Frågan var om vilken person som INTE har suttit i ledningen för företaget. Och precis som du säger så heter inte personen så som frågan är ställd. Vi hade inte fel.

Martin: Jon fixade svaret på frågan som var fel (den Micke W uppmärksammade). Därför det är rätt nu..

  • Medlem
  • 2003-04-09 14:13

Fan vad skönt. Jag fick asdåligt på Apples historia. Utan att använda Google verkar jag inte vara en riktig nerd.

Men stfm, det är väl inget positivt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-04-09 14:50

Vad bra då blev det 11/12 och inte 10/12
(pga felet med apples start år)

MikaelF

Bevaka tråden