Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga nätverk, ska dra kablar: men VILKA kablar?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja på att dra nätveket i huset.
Ska ha trådburet till ett antal rum + trådlöst. Kommer antagligen att ha HD-tv och musik anläggning ansluten också....

Mina frågor är:

Efter som man kanske i framtidien vill använda hd-tv, digital tv, skicka filer och spela musik mm över nätverket så har det ganska stor betydelse vilken kabel man väljer vad jag har förstått.
Vilken kabel bör jag välja? Vanligt ethernet kabel, kärmad mm? Cat 6?
Eller finns det fiber som alternativ? Vi har adsl in i huset.
Vilka rör bör man använda?

Tacksam för hjälp och tips på hur detta ska byggas upp...
//Svante

Senast redigerat 2009-02-02 15:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-02 12:06

Vanlig hederlig TP-kabel lär räcka för dina nätverksbehov ett bra tag framöver.

När det gäller ljud/bild så är det nog svårt att veta vilka standarder och kablar som skall användas på lång sikt, om det ens är kablar som gäller om några år.

Jag har använt hdmi/dvi för bild och koax för ljud (spdif), alltid det billigaste man hittar på Clas Ohlsson/Kjell med flera - gå inte på myterna om guldpläterade kontakter eller kvalitetskablar. Det hör den analoga värden till, det är ingen (noll, nada, zero) skillnad på två (fungerande) kablar.

  • Medlem
  • Salem
  • 2009-02-02 12:34

Jag skulle nog dra Cat 6 för att få Gb hastighet i nätverket om jag var du.

Har själv motsvarande setup i huset men med CAT 5e kablar - som jag byter ut bit för bit. När jag nu bytt ut router och hub till Gb versioner så får jag hastigheter kring 0,5 Gb istället för 1 Gb som det borde vara. En del av orsaken beror på hårdvaran i datorer etc, inte bara på att det är fel kabel men det är ju ändå betydligt bättre än 100 Mb/s.

CAT 6 är fullkopplad till skillnad från Cat 5 - dvs alla ledare används. Blir en del extraarbete om man haft Cat 5 tidigare, särskilt om man (som jag) använt de extra fyra kablarna till telefon, IP TV och för att ansluta två rum anslutningar med en kabel.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-02 12:25

Cat5e, det klarar galant gigbit så det är lungt, skärmad behövs bara om det ligger många kablar ihop. Köp en modulartång för kontakterna och ett Kronverktyg för uttagen på Classes samt kabel på rulle. Då kan du anpassa längderna exakt för ditt nätverk och du slipper komma hem med en kabel som är trasig.

Senast redigerat 2009-02-02 12:42
  • Oregistrerad
  • 2009-02-02 12:31

Jag skulle absolut köra skärmad kabel om du planerar att dra dina kablar i något ledigt telerör (om du har det i huset) - Dom ligger ju rätt nära elkablarna och det är lätt att få störningar. Du kan även få störningar om kablarna blir väldigt långa, så signalen blir svagare

Om du planerar att dra kablar för TV så kanske du ska fundera på varför? Vad har du för TV lösning idag? (Kabel, Satellit, Bredband, Marknätet)? Det styr ju vilken typ av kabel du behöver. Att dra HDMI kablar runt hela huset är ingen bra lösning utan förstärkare. w

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-02 12:41

Sant iDan, Cat5e skall det vara, då får du gigabit i upp till 100m. Även om Cat5 klarar gigabit.

Jag har dragit oskärmad Cat6 i lägenheten och det fungerar strålande bra. Hade tomma rör reserverade för "data". Full karutta överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 22:14

Cat 6 kabel om du vill ha Gigabit, och undvik skärmade kablar då det endast behövs i extremfall. Dessutom om du kopplar dem fel eller har olika jord punkter i huset så kan skärmen bli en stor antenn, du kan även skada utrustningen..

Kopplar du inte in skärmen alls, då har du endast slösat pengar..

Annars är de kabeltypen som är av vikt, det går även att köpa patch kabel på rulle, dock denna gjord för just patch kablar, dvs kontakteras med vanliga 8P8C kontakter, skall du göra egna uttag där du använder kronverktyg så behöver du installationskabel som har en solid ledare som fäster bättre i uttaget.

Ursprungligen av ntity:

Cat 6 kabel om du vill ha Gigabit, och undvik skärmade kablar då det endast behövs i extremfall. Dessutom om du kopplar dem fel eller har olika jord punkter i huset så kan skärmen bli en stor antenn, du kan även skada utrustningen..

Kopplar du inte in skärmen alls, då har du endast slösat pengar..

Annars är de kabeltypen som är av vikt, det går även att köpa patch kabel på rulle, dock denna gjord för just patch kablar, dvs kontakteras med vanliga 8P8C kontakter, skall du göra egna uttag där du använder kronverktyg så behöver du installationskabel som har en solid ledare som fäster bättre i uttaget.

Så jag skall köpa Cat 6 kabel men utan skärm??? Sedan så köper jag kabeln på rulle och använder speciella verktyg och fixar allt på egen hand?

Tacksam för svar
//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 20:50
Ursprungligen av Kidmaster:

Så jag skall köpa Cat 6 kabel men utan skärm??? Sedan så köper jag kabeln på rulle och använder speciella verktyg och fixar allt på egen hand?

Tacksam för svar
//Svante

Ja det vore väll det enklaste?

Ett tips är att köpa lite extra kontakter att prova på först, då både krimptång och kronverktyg kräver en visss finess för att få det bra, så lite träning behövs om du aldrig gjort det tidigare.

Största frågan är ju egentligen kabeltypen, och den är ju beroende på hur du skall göra installationen.. (kontakter eller uttag).

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-02-05 21:33

Cat 6 är inte nödvändigt för hemmabruk, viktigare är att tänka på hur man drar kabeln. skarpa böjar sabbar den finaste kabeln oavsett kategori.

Handera kabeln försiktigt dra inte mer än lite mjukt
Vik inte kabeln varken under installationen eller när den är på plats, minsta radien i hörn är 1" (2.5cm)
Köp bra nätverkstuttag och tänk på att kabeln ska vara tvinnad hela vägen fram till slitskontakten.

Dom flesta gångerna man får dåliga mätvärden är det i uttagen/patchpanel som felen sitter. Kjell & Co har några råg kring kontaktering.

Ett annat råd köp inte en modulartång och har du en.. använd den som dörrstopp eller något. Köp färdig patchkabel och använd alltid patchpanel/uttag för dina kablar. Kroneverktyg skulle jag rekomendera ett Krone orginal även om det kostar lite extra men då har du ett bra verktyg under många år framöver som fungerar bra

1
Bevaka tråden